شهرستان ها

تشکیل کارگروه عفاف و حجاب در حوزه علمیه تویسرکان

همدان_رئیس حوزه علمیه خواهران تویسرکان گفت:کارگروه حجاب و عفاف در حوزه علمیه خواهران تویسرکان تشکیل شده است.

لیلا ترکاشوند در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: کار گروه حجاب و عفاف در حوزه خواهران تویسرکان تشکیل شده است و زیر گروه‌های به نام گروه صدف، مبلغان حجاب و عفاف، تربیت مربیان عفاف و حجاب تشکیل شده است و امیدواریم حجاب به صورت همگانی در خانواده‌های مسلمان و ایرانی رایج شود.

رئیس حوزه علمیه خواهران تویسرکان افزود: رعایت حجاب اسلامی به تهذیب، تزکیه نفس و رشد انسانی کمک و قرب الهی را نصیب انسان می‌کند.

وی با اشاره به مناسبت هفته حجاب و عفاف، ادامه داد: نباید پرداختن به حجاب و عفت در جامعه مختص به روز و هفته شود بلکه باید مختص به تمام سال و رکن اصلی زندگی ما مسلمانان باشد.

ترکاشوند ادامه داد: همانگونه که می‌دانیم حجاب و عفاف همیشه بخش عمده‌ای از رسالت انبیا و اولیای ادیان و علما بوده است چون حفظ حجاب و عفاف باعث جلوگیری از مشکلات اجتماعی و فرهنگی فراوانی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه حجاب یک دستور و ضرورت دینی است و باید از دیدگاه اصلی و مسائل مهم جامعه به آن نگاه کرد، افزود: همانگونه که تمام ما واقفیم نیمی از جامعه اسلامی ما را زنان تشکیل می‌دهند و از این حیث در تنظیم رابطه زن و مرد عفاف و حجاب نقش بسزایی را به خود اختصاص داده است.

رئیس حوزه علمیه خواهران تویسرکان با تاکید بر اینکه حجاب به معنای پوشش بیرونی است و عفاف به معنای پوشش درونی نیز معنا می‌شود، ادامه داد: حجاب و عفاف است که باعث سلامت جامعه اسلامی می‌شود.

وی اضافه کرد: در صورت نبود حجاب و عفاف باعث به وجود آمدن مشکلات و اثرات مخرب زیادی در جامعه اسلامی خواهیم بود، بنابراین ترویج حجاب و عفاف در جامعه اسلامی توسط دولتمردان، متولیان امور فرهنگی بر دین و مذهب جامعه یکی از دغدغه‌های امروز ما به شمار می‌رود و آن را یکی از موضوعات حساس جنگ نرم می‌توان نام برد.

ترکاشوند با بیان اینکه پوشش بانوان در اسلام یک اصل تعبدی نیست، بلکه یک مصلحت و یک حکمت بسیار بزرگی را در پی دارد، ادامه دارد: اولین مصلحت این است که می‌بینیم زن می‌تواند برای انجام روزمره با خیال آسوده خود وارد جامعه شود زیرا اسلام با بیرون آمدن و شاغل بودن زن هیچ مخالفتی ندارد، بلکه اسلام برای زن احترام خاصی قائل است، همانگونه که می‌تواند برای تعلیم، تعلم و فعالیت‌های عبادی، سیاسی و اقتصادی و اجتماعی بیرون از منزل باشد اما این فعالیت‌ها باید همراه با حجاب و عفت باشد.

وی با تاکید بر اینکه اگر اسلام حضور زن را در کنار حجاب و عفت نام برده است به دلیل این است که با حجاب باشد هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد، افزود: در واقع مصلحت و حکمت حجاب احساس امنیت روحی و حراست از خطرات احتمالی در برابر بیماران روحی و عناصر دارای مشکلات اخلاقی است، همانگونه که خدا در قرآن به صراحت می‌گوید اگر زن حجاب را رعایت کند از اذیت، اذیت کنندگان در امان هستند.

خودسازی و تهذیب نفس در حجاب

ترکاشوند در ادامه بابیان اینکه مصلحت و حکمت حجاب خود عامل خودسازی و تهذیب نفس زن است چون زن را از خود آرایی و طنازی و خودنمایی تبرج باز می‌دارد و در واقع موجب تهذیب نفس و رشد و کمال زن می‌شود، افزود: حجاب باعث حفظ نظام خانوادگی و علایق زوجیت می‌شود و اگر حجاب و عفاف در جامعه گسترش پیدا کند و به رشد و کمال واقعی خود برسد علاقه زوجین به قوام و تحکیم بنیان خانواده بسیار اتفاق می‌افتد و زندگی اسلامی ما کمتر دستخوش آفت و چشم و هم‌چشمی و ازدواج‌های پنهانی و روابط نامشروع می‌شود.

رئیس حوزه علمیه خواهران تویسرکان بیان کرد: حجاب یک زن مانع دستیابی به مدارج علمی آن نمی‌شود در واقع حجاب یک پاسخ به ندای فطرت نشانه تمدن و فرهنگ اسلامی است و باعث افزایش حرمت زن و مایه سلامت جسم و آرامش و روان جامعه است.

اسلام طرفدار پرده نشینی زن نیست

ترکاشوند بابیان اینکه اسلام طرفدار پرده نشینی زن نیست و نمی‌خواهد زن را به گفته بعضی افراد کج گفتار در خانه حبس کند بلکه اسلام موافق حضور زن در جامعه و حتی دفاع از خود است، افزود: اسلام مخالف حضور زن بدون عفت و حجاب در کنار نامحرمان است، اسلام زن را در سه غالب پوشیدگی، آراستگی و سادگی می‌پذیرد که رعایت این سه اصل باعث مصونیت جامعه و آرامش خود زن می‌شود.

وی تاکید کرد: روز ۲۱ تیرماه هر سال از این جهت روز «حجاب و عفاف» نامگذاری شده است که مصادف است با سالروز قیام مردم مشهد علیه کشف حجاب در دوران رضاشاه پهلوی، در سال ۱۳۱۴ در پی اقدامات اصلاحی رضاشاه بر روی سبک پوشش مردم، دستور استفاده مردان از کلاه شاپو و کشف حجاب زنان در مشهد صادر شد با شنیدن این خبر جمعی از روحانیون شهرهای مختلف در مسجد گوهرشاد و سایر نقاط کشور تحصن کردند.

رئیس حوزه علمیه خواهران تویسرکان ادامه داد: محل تحصن این روحانیون به سرپرستی آیت الله قمی در شهرری بود وقتی اخبار محاصره محل اقامت آنها به مشهد رسید، مردم مشهد در حرم امام رضا (ع) و اطراف مسجد گوهرشاد تجمع و به این وضعیت اعتراض کردند.

وی گفت: روز ۲۱ تیرماه نیروهای حکومتی به مردم معترض به کشف حجاب در مسجد گوهرشاد حمله کردند، در تاریخ آمده که در این حمله و کشتار ۲ هزار زائر امام رضا (ع) به خاک و خون کشیده شدند.

رئیس حوزه علمیه خواهران تویسرکان گفت: می‌توانیم معنای واقعی عفاف و حجاب را از ماجرای مسجد گوهرشاد مشهد باکمی تأمل و اندیشیدن دریابیم.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا