شهرستان ها

تملک ۶۰ هکتار از محوطه قلعه بابک در گیرودار میراث و منابع طبیعی/ نبود زیرساخت مانع جذب سرمایه‌گذار است/ ساخت تله کابین کلیبر در جنگل‌های ارسباران



فرماندار کلیبر با اشاره به آنکه میراث‌فرهنگی خواستار تملک ۶۰ هکتار از محوطه قلعه بابک است، گفت: با وجود آنکه میراث فرهنگی درخواست سند کرده اما از سوی منابع طبیعی مورد تایید قرار نگرفته است. با این وجود میراث فرهنگی اصرار دارد که بخشی از آثار قلعه بابک در این محوطه ها قرار دارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کلیبر از جمله مناطق گردشگری استان آذربایجان‌شرقی است که درصد قابل توجهی از جنگل‌های ارسباران که برای ثبت جهانی کاندیدا شده، در این منطقه قرار دارد. 

سراسر پیرامون این شهر را جنگل‌های تنک و مراتع پوشانیده‌است. شهر، به‌علت نزدیک بودن به قلعه بابک و قرار گرفتن در کانون ذخیره‌گاه زیست‌کره منطقه ارسباران، در دهه اخیر از نظر گردشگری توسعه یافته‌.

دژ بابک یا بَذ، در بالای کوهی به بلندای ۲۳۰۰ متر، در نزدیک به سه کیلومتری شهر کلیبر قرار دارد. دژ در زمان ساسانیان ساخته شده اما معروفیت آن به حضور بابک خرمدین بازمی‌گردد. درحالی که این دژ در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۴۵ با شمارهٔ ثبت ۶۲۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است اما تاکنون کاوش باستان‌شناسی و شناسایی که بتواند تاریخ دقیق آنرا مشخص کند، در آن انجام نشده.

میرحسین بهادری (فرماندار کلیبر) با اشاره به آنکه قلعه بابک در زمان خود یک قلعه استراتژیک بود، گفت: این بنای تاریخی دارای قدمت طولانی است شاید دوره اشکانیان و حتی به گفته برخی به دوره ساسانیان بازمی‌گردد در حال حاضر نیز از جمله مجموعه‌های میراث فرهنگی محسوب می‌شود. این بنا با سنگ و ملات ساروج ساخته شده و به روایتی در دوره بابک خرمدین از جمله قلعه‌های بود که به صورت خانوادگی مورد استفاده قرار می‌گرفت و تجهیزات مهم در آن نگهداری می‌شد. از آن رو دسترسی به این قلعه بسیار دشوار بود. اما اکنون جاده دسترسی به این قلعه بازشده و امکان بازدید گردشگران وجود دارد.

او با اشاره به آنکه میراث‌فرهنگی استان خواستار تملک ۶۰ هکتار از محوطه قلعه بابک است، گفت: با وجود آنکه میراث فرهنگی درخواست سند کرده اما از سوی منابع طبیعی مورد تایید قرار نگرفته است. با این وجود میراث فرهنگی اصرار دارد که بخشی از آثار قلعه بابک در این محوطه ها قرار دارند و ما نیز سعی داریم تا این مسئله را حل کنیم.

بهادری خاطرنشان کرد: قلعه بابک هر سال مرمت می‌شود و حتا پله‌های قدیمی بیرون آورده و نمایان شده و همچنین بخشی از برج که تخریب شده بود، مرمت شده است.

23482

فرماندار کلیبر با اشاره به مشکلات زیرساختی این منطقه گفت: راههای دسترسی به بناهای تاریخی مانند قلعه‌ بابک با وجود آنکه تسهیل شده اما همچنان از مکان اتراق عشایر تا رسیدن به قلعه حدود باید یک ساعت و نیم پیاده روی کرد.

به گفته او به دلیل مسائل زیست محیطی که درخصوص تملک بخش‌هایی از قلعه بابک وجود دارد، امکان تسهیل راه دسترسی به این مجموعه وجود ندارد. ضمن آنکه به منظور حفظ آثار باستانی، مسئولان منطقه علاقه‌ای برای بازگشایی مسیر دسترسی با ماشین به قلعه بابک ندارند. 

بهادری با اشاره به آنکه درحال حاضر برق رسانی به منطقه انجام گرفته، درخصوص واگذاری قلعه بابک به بخش خصوصی و بهره‌برداری از آن گفت: درحال حاضر مجموعه در اختیار میراث‌فرهنگی است و پیشنهاد کردیم‌ تا برای جمع آوری زباله و نگهداری از مجموعه، بخش خصوصی ورود کند تا در ازای دریافت عوارض، این خدمات را نیز ارائه دهند. 

بهادری درخصوص پیشنهادات احتمالی برای سرمایه‌گذاری در قلعه بابک گفت: تاکنون پیشنهادی نداشتیم و قرار است در کارگروه سال آینده مطرح شود. 

او افزود: متاسفانه سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری مورد استقبال قرار نمی‌گیرد و دلیل اصلی زیرساخت‌هاست. با وجود جاذبه‌های طبیعی و تاریخی که داریم اما مسیر دسترسی با مشکلات زیادی روبه‌رو ست. حتا مسیر دسترسی به کلیبر هم مطلوب نیست چه برسد به سایر جاذبه‌های منطقه. همچنین مشکل آب آشامیدنی داریم چراکه با وجود توپوگرافی کوهستانی آبها جاری می‌شوند و می‌روند و ماندگار نیستند.

او همچنین از ساخت سد پیغام در منطقه خبر داد و گفت: ساخت این سد برای تامین آب شرب منطقه حیاتی است. همچنین مصرف صنعتی و کشاورزی خواهد داشت. با احداث این سد بخش مرکزی کلیبر از مشکل تنش آبی رها می‌شود. 

فرماندار کلیبر همچنین درخصوص احداث تله کابین در جنگلهای ارسباران و چالش‌هایی که دراین باره مطرح است، گفت: چند سال پیش بخش خصوصی برای احداث تله کابین اقدام کرده بود که به دلیل مشکلاتی که به لحاظ زیست محیطی در منطقه وجود دارد مطالباتشان احصا نشد و کار متوقف ماند. اخیرا سرمایه‌گذار جدیدی اعلام آمادگی کرده و امیدواریم مشکلات استعلامات حل شود. 

او درخصوص این مهم که آیا تله‌کابین در حریم جنگل‌های ارسباران قرار می‌گیرد و می‌تواند مشکلی برای ثبت جهانی این جنگل‌ها ایجاد کند، گفت: قرار نیست تله‌کابین در جنگل کشیده شود و بیشتر نزدیک به شهر است. بخشی از جنگل هم که در مسیر تله‌کابین قرار دارد در زمره جنگل‌های ثبت جهانی نیست. مسائل زیست محیطی حتما در نظر گرفته می‌شود. 

او درخصوص برنامه‌هایی که برای توسعه گردشگری عشایر در منطقه در نظر گرفته شده نیز گفت: هنوز اقدام خوبی در این‌باره صورت نگرفته اما پیشنهاد دادیم تا در هتلهایی که احداث می‌شود آلاچیق‌هایی همچون سیاه‌چادرها درنظر گرفته شود. حتا یک سرمایه‌گذار هم برای پروژه احیا زندگی عشایر اعلام آمادگی کرده است.

هرچند بهادری از حجم سرمایه‌گذاری هزار میلیاردی در منطقه خبر داد اما گفت: این حجم از سرمایه تاکنون جذب نشده و تا زمان حل مشکلات زیرساختی نیز محقق نخواهد شد. 

آگهی
دکمه بازگشت به بالا