شهرستان ها

تمهیدات بهداشتی برای زائران علی‌بن موسی‌الرضا

مشهد ـ رییس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد گفت: به‌منظور ارائه خدمات بهداشتی و سلامت به زائران علی‌بن موسی‌الرضا (ع)، هشت ایستگاه پایش سلامت در مبادی ورودی مشهد مقدس مستقر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد صادق براتی ظهر دوشنبه در نشست خبری اعلام برنامه‌های بهداشتی دهه پایانی صفر در مشهد، با بیان این‌که در سنوات گذشته شاهد حضور میلیونی زائران در مشهد بودیم، اظهار کرد: در سال ۹۸ شاهد حضور بیش از ۳۲ میلیون زائر داخلی و خارجی بودیم.

وی ادامه داد: در ایام پایانی دهه صفر در سال ۹۸، بیش از پنج میلیون زائر از مبادی ورودی و ۵۰۵ هزار زائر پیاده وارد مشهد شدند.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استاندار خراسان رضوی با بیان این‌که در سال ۹۹ با توجه به شیوع ویروس کرونا از نعمت حضور زائران علی‌بن موسی‌الرضا (ع) محروم بودیم، اضافه کرد: امسال با توجه به بهبود شرایط مشهد و استان، ممنوعیت‌های خاصی وجود ندارد اما همچنان باید پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود.

وی خاطرنشان کرد: بیشتر برنامه‌های حرم مطهر از شبکه‌های استانی و ملی صداوسیما پخش می‌شود و زائرانی که امکان حضور در مراسم دهه پایانی صفر را نداشتند، می‌توانند از این برنامه‌ها استفاده کنند.

رعایت مسائل بهداشتی یک واجب شرعی است

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در ادامه این نشست با اشاره به شکننده بودن شرایط کرونایی در استان، اظهار کرد: رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی امری واجب و ضروری است، اگر فردی علائم کرونا دارد یا در تماس با افراد کرونایی بوده، باید از حضور در مراسم و اجتماع اجتناب کرده و قرنطینه شود.

محمد علی کیانی با بیان این‌که موضوع «زیارت سالم و ایمن» امری مهم تلقی می‌شود، گفت: باید تمام پروتکل‌های بهداشتی به شکل مناسبی رعایت شود و در صورت امکان، از ایجاد ازدحام به‌طور جدی خودداری شده و به توصیه‌های ارائه شده در پیشگیری از کرونا توجه شود.

کیانی تأکید کرد: علی‌رغم سرعت مناسب واکسیناسیون، هنوز به مرحله‌ای که واکسیناسیون مانع گسترش بیماری شود، وارد نشدیم بنابراین تمامی زائران و مجاوران ضمن کسب فیوضات معنوی، نسبت به رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی اهتمام داشته باشند.

وی اضافه کرد: برنامه‌ریزی‌های مختلفی در روزهای پایانی صفر در قالب کنترل مبادی ورودی به شهر و اجرای برنامه‌های نظارتی و بهداشتی به‌ویژه در برنامه‌های مذهبی و برگزاری مراسم دیده شده که برای این منظور، مراکز بهداشتی و درمانی آمادگی لازم را دارند.

برگزاری مراسم در سه نقطه محوری منتهی به حرم مطهر

مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی نیز در این نشست بیان کرد: تلاش شده که با توجه به شیوع کرونا، حضور زائران در نقاط مبدأ هیئت‌ها باشد و مراسم محوری در محل حضور کاروان‌ها که هر ساله به حرم مطهر مشرف می‌شدند، برگزار شود.

حجت‌الاسلام هادی صاحبقرانی با بیان این‌که مراسم در شهرستان‌ها و روستاها از مجرای هیئت‌های مذهبی و روحانیون در مبدأ اصلی انجام می‌گیرد، خاطرنشان کرد: در سه نقطه محوری منتهی به حرم مطهر مراسم عزاداری اهل بیت (ع) برگزار می‌شود تا مدیریت بهتری برای حفظ سلامت زائران انجام شود.

حجت‌الاسلام صاحبقرانی اضافه کرد: در کنار اجرای مراسم برای زائران، برای مجاوران نیز برنامه‌هایی در نقاط مختلف شهر توسط هیئت‌های مذهبی تدارک دیده شده است.

راه‌اندازی هشت ایستگاه سلامت در مبادی ورودی مشهد

رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد در ادامه با بیان این‌که بستر برگزاری مراسم در مسیر منتهی به حرم مطهر فراهم شده است، اظهار کرد: برای این منظور سه محور شامل میدان فردوسی تا حرم مطهر، خیابان طبرسی تا حرم مظهر و میدان پانزده خرداد به سمت حرم مطهر جمعأ به طول ۲۰ کیلومتر آماده‌سازی شده تا زائران و مجاوران در این سه محور به ساحت اهل بیت (ع) عرض ارادت کنند.

سید مجتبی منتظری با بیان این‌که ۴۰ ایستگاه زیارت رضوی به‌صورت خیابانی در خیابان‌های منتهی به حرم رضوی پیش‌بینی شده است، افزود: در ۱۲ نقطه شهر در فضای باز مراسم برگزار می‌شود و هم‌چنین دانشگاه علوم پزشکی نیز هشت ایستگاه سلامت برای انجام تست سریع کرونا، واکسیناسیون سیار توزیع و اقلام بهداشتی در مبادی ورودی شهر ایجاد کرده است.

منتظری به استقرار ایستگاه‌های سلامت در پایانه‌های مسافری اشاره کرد و گفت: در پایانه مسافربری و راه آهن نیز خدمات بهداشتی و سلامت به زائران ارائه می‌شود.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا