شهرستان ها

تنش آبی بر «سادات محمودی» سایه افکند/ مهاجرت از سرزمین صنایع دستی

یاسوج_ تنش آبی بر روستاهای دهستان «سادات محمودی» شهرستان دنا سایه افکنده و این منطقه وارد چهارمین روز از بی آبی شده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها_ پژمان امیدی: تابستان از راه رسیده و گرمای سوزان با تکیه بر کم آبی حکایت از روزهای سخت بر بسیاری از روستاهای کهگیلویه و بویراحمد دارد.

عدم توسعه متوازن مناطق روستایی در کنار ضعف‌های زیرساخت سازه دست به دست هم می‌دهد تا در چندین شهر و روستای استانی مشکلات به شکل پرواضحی نمود پیدا کنند.

نکته قابل تأمل عدم تحقق عدالت توزیعی روستا محور در سالیان گذشته بوده که واژه محروم و کمتر برخوردار را در ردیف اسمی روستاها قرار داده است.

در این میان، مناطقی پر ظرفیت وجود دارد که این ناهمگونی توزیعی بر رنج‌ها و مشکلات آنها افزوده تا شرایط برای زندگی به فرا سختی گرایش پیدا کند.

منطقه سادات محمودی دهستانی بزرگ از توابع شهرستان دنا در کهگیلویه و بویراحمد است.

همجواری خرسان و بشار در طول سال‌های اخیر برای مردمان سرزمینی که بر اساس سرشماری انجام گرفته در سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۱٠ هزار و ۳٠ نفر برابر با ۲ هزار و ۸۸ خانوار» بوده‌است، تأثیری در تأمین آب آن نداشته و در سال‌های اخیر تنش آبی در بسیاری از روستاهای آن گسترش یافته است.

سوق به سمت مهاجرت

در حالی که بی آبی بخش‌های مختلفی از جمعیت این دهستان را به سمت مهاجرت سوق داده است، تنش آبی روز به روز در این دهستان بیشتر می‌شود.

بر اساس بررسی میدانی خبرنگار مهر، ظرفیت‌های تأمین آب در سادات محمودی به نسبت جمعیت رشد نکرده و بسیاری از مناطق ساعت‌های زیادی از شبانه روز را با مشکل بی آبی سر می‌کنند.

سادات محمودی که به عنوان پایلوت صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد شناخته می‌شود، این روزها به علت ضعف تأمین آب شرب پایدار و چالش‌های سخت بیم مهاجرت را پررنگ‌تر از همیشه بر مردم خود احساس می‌کند.

باگ، گزدون، شترخون، لما علیا، لما سفلی، بنستان و بیژگن از جمله روستاهایی است که در منطقه دچار مشکل بی آبی شده‌اند.

تنش آبی بر «سادات محمودی» سایه افکند/ مهاجرت از سرزمین صنایع دستی

سرزمین صنایع دستی با صدها بافنده مشکلات متعدد زیرساختی را به دوش کشیده تا عرصه بر مردمان این دیار تنگ‌تر شود.

قطعی چند روزه آب روستاها

علی محمودی از اهالی منطقه سادات محمودی با اشاره به شرایط سخت این روزهای سادات محمودی گفت: قطع مکرر آب تا روزهای گذشته در منطقه را شاهد بودیم که به یکبار با قطعی چند روزه و مستمر مواجه شدیم.

محمودی با تاکید بر لزوم تقویت شبکه تأمین آب روستاها، افزود: در برخی روستاها ظرفیت تولید و مصرف آب همخوانی ندارد.

محمودی گفت: در روستاهای بالا دست منطقه سادات محمودی شرایط تنش آبی بیش از سایر مناطق مشهود است.

وی به پدیده مهاجرت از روستاها اشاره کرد و بیان داشت: مردمان سادات محمودی منطقه‌ای که با عنوان پایلوت صنایع دستی شناخته می‌شود، طی سال‌های اخیر تعداد زیادی از هنرمندان خود را به سمت شهر نشینی و حاشیه نشینی دیده‌اند.

محمودی خاطرنشان کرد: جمعیت روستاها در صورت عدم توسعه زیرساخت‌های خدماتی به سمت مهاجرت حرکت خواهد کرد.

مردم سادات محمودی ۴ روز است آب خوردن ندارند

امام جمعه شهر پاتاوه شهرستان دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: روستانشینان سادات محمودی چهار روز است آب خوردن ندارند.

سیدرحمت الله سیادت در خطبه‌های نمازجمعه شهر پاتاوه، گفت: روستانشینان دهستان سادات محمودی در شهرستان دنا چهار روز آب شرب سالم ندارند و کسی هم به دادشان نرسیده است.

وی با بیان اینکه مسئولان استانی باید به مشکل کم آبی در این بخش رسیدگی کنند، خاطرنشان کرد: چهار روز است که روستاهای دهستان سادات محمودی آب آشامیدنی ندارند.

تنش آبی بر «سادات محمودی» سایه افکند/ مهاجرت از سرزمین صنایع دستی

سیادت گفت: مسئولان مرتبط هم تاکنون نتوانسته‌اند پاسخگوی این خواسته اولیه روستانشینان باشند.

روزهایی که تاکید بر رشد جمعیت روستایی و کاهش مهاجرت در سطح کلان مطرح می‌شود، در قلب منطقه پر ظرفیت سادات محمودی هزاران نفر جمعیت با تنش آبی دست و پنجه نرم می‌کنند و اقدامات تاکنون راه به جایی نبرده است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا