شهرستان ها

تنور داغ رقابت شوراها در فضای مجازی/ عدم شفافیت برخی از وعده ها

کرمان – در حالی این روزها شفافیت برنامه‌های داوطلبان شوراها مطالبه اصلی مردم است که برخی از افراد قبل از آغاز موعد قانونی تبلیغات وعده‌های خارج از اختیارات شوراها به مردم می‌دهند.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: استان کرمان نیز مانند سایر استان‌های کشور خود را برای برگزاری انتخابات پر شور آماده می‌کند اما تنور این دوره از انتخابات شوراها و ریاست جمهوری بیشتر از آنکه در فضای عمومی شهرها داغ باشد در فضای مجازی و گروه‌های مختلف اجتماعی داغ شده است.

شیوع کرونا در استان کرمان که شرایط تثبیت را از یک ماه گذشته تاکنون تجربه می‌کند اوضاع کرمان را شکننده کرده است و به درخواست ستاد مبارزه با کرونا برگزاری هر گونه تجمع انتخاباتی در استان کرمان ممنوع شده است.

به همین دلیل داوطلبان انتخابات شوراها به صورت پی در پی اقدام به انتشار تصاویر خود در واتس آپ، اینستاگرام و تلگرام می‌کنند و برخی افراد نیز راه اندازی سایت‌هایی از بیوگرافی و اقدامات خود را در دستور کار قرار داده‌اند.

در استانی که نیمی از جمعیت آن در روستاها زندگی می‌کنند انتخابات شوراهای روستاها نیز اهمیت بالایی یافته است اما آنچه موجب نگرانی می‌شود رای‌های قبیله‌ای و طایفه‌ای است

در استانی که نیمی از جمعیت آن در روستاها زندگی می‌کنند انتخابات شوراهای روستاها نیز اهمیت بالایی یافته است اما آنچه موجب نگرانی می‌شود رای‌های قبیله‌ای و طایفه‌ای است که بعضاً در مناطق جنوبی و شرقی استان کرمان داده می‌شود که شاخص مناسبی برای شایسته گزینی نیست.

از سوی دیگر کمتر داوطلبی در استان عزم خود را برای شفاف سازی برنامه‌هایش جزم کرده است و اکثر اطلاعاتی که از کاندیداها داده می‌شود کلی، مبهم و شامل یک عکس و عنوان داوطلبی در انتخابات شوراها است. هر چند تبلیغات پیش از موعد غیر قانونی محسوب می‌شود و دادگستری استان کرمان تاکید کرده که با متخلفان برخورد می‌شود اما همین حرکت برخی داوطلبان شوراها نشان از قانون گریزی است.

تلاش برای تشکیل ائتلاف‌های شورای شهر و روستا

در شهر کرمان نیز به نظر می‌رسد رایزنی‌ها برای تشکیل ائتلاف‌های انتخاباتی در حال افزایش است و گروه‌های سیاسی و یا حتی اصناف مختلف در حال رایزنی برای ایجاد ائتلاف‌های مشخص هستند.

اما نکته عجیبی که در برخی از تبلیغات پیش از موعد مطرح می‌شود همان کلی گویی های مبهم در تبلیغات است، اشتغال زایی، مبارزه با بیکاری، خشکسالی، ایجاد زیر ساختها در بخش‌های مختلف از جمله وعده‌هایی است که هدفی جز کسب رأی مردم را ندارند چون اصولاً این شعارها در حوزه مسئولیت شوراهای شهر و روستا نیست.

اما برخی از داوطلبان نیز تمام سعی خود را برای ورود به لیست‌های مختلف انجام می‌دهند تا بتوانند با استفاده از ائتلاف‌ها و لیست‌ها خود را به صندلی شورا برسانند.

از هر دری سخنی می‌گویند

از سوی دیگر برخی از داوطلبان که حواس جمع تری برای جلوگیری از تبلیغات پیش از موعد دارند چند روز مانده به انتخابات کانالهای تلگرامی و اینستاگرامی از فعالیت‌های مختلف روزمره و عکس‌های خود با مسئولان، ورزشکاران، چهره‌های مورد تأیید مردم منتشر می‌کنند.

تنور انتخابات درمباحث روز مره مردم هم داغ است، هر کجا که چند نفر دور هم جمع باشد انتخابات یکی از موضوعات گفت و شنودهاست و در هر گروه واتس آپ و تلگرام که سر بزنید موضوع فقط انتخابات و بررسی لیست داوطلبان در انتخابات شوراهای شهر و روستا و ریاست جمهوری است.

ایجاد مکان‌های مشخص برای تبلیغات

این روزها مکان‌های مختلفی نیز برای نصب تراک های تبلیغاتی در زمان مشخص قانونی در سطح شهرهای مختلف استان به ویژه شهر کرمان نصب شده است و مسئولان مدیریت شهری کرمان سعی می‌کنند به تبلیغات نظم و قاعده خاص دهند.

داوطلبان شوراها در تبلیغات قانونمدار باشند

معاون شهردار کرمان در گفتگو با مهر اظهارداشت: برنامه ریزی ویژه ای برای نظم دهی به تبلیغات و جلوگیری از تبلیغات نامناسب به خصوص بر روی اموال عمومی و دیدارهای شهر انجام شده و امیدواریم داوطلبان نکاتی که به آنها تذکر داده شده است را رعایت کنند.

رامین امیرمداح با توجه به شعارهای و اهداف شوراهای شهر و روستا انتظار داریم داوطلبان و ستادهای تبلیغاتی قوانین را رعایت کنند تا شاهد برگزاری روند تبلیغاتی قانونمند و جلوگیری آسیب زدن و خسارات به امکانات شهری باشیم.

وی تصریح کرد: بیش از ۶۰۰ مکان برای نصب تبلیغات در نظر گرفته شده است و در صورت نیاز این میزان افزایش خواهد یافت.

کرمان آماده برگزاری انتخابات / ‏‬ پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شود

وی گفت: نصب پوسترها و تبلیغات باید فقط در محل‌های مشخص شده انجام شود و آماده سازی لازم در این زمینه انجام شده است.

نصب پوسترها و تبلیغات باید فقط در محل‌های مشخص شده انجام شود و آماده سازی لازم در این زمینه انجام شده است

استاندار کرمان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر از آمادگی کرمان برای برگزاری انتخابات در دو حوزه شوراها و ریاست جمهوری خبر داد و گفت: با توجه به شیوع کرونا به ستادهای تبلیغاتی کاندیداها در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی هشدار داده شده است.

علی زینی وند افزود: صندوق‌های الکترونیکی در دسترس مردم قرار گرفته است و تعداد حوزه‌ها نیز نسبت به قبل بیشتر شده است.

وی با اشاره به افزایش زمان رأی گیری گفت: ناظرهای بهداشتی بر روند برگزاری انتخابات نظارت دارند و مردم می‌توانند با خیال آسوده در انتخابات شرکت کنند.

زینی وند تاکید کرد که عوامل برگزاری انتخابات حق جانب داری از داوطلبان را ندارند و در صورت مشاهده با چنین مواردی با آنها برخورد قانونی خواهد شد.

مشارکت حداکثری رمز موفقیت کشور است

امام جمعه کرمان نیز در گفتگو با مهر با دعوت از مردم برای شرکت در انتخابات افزود: سخنرانی مقام معظم رهبری راه را برای مردم روشن کرد و رأی مردم می‌تواند پشتوانه مناسبی برای دولت آینده برای رفع مشکلات و پیش برد کشور باشد.

حجت الاسلام حسن علیدادی سلیمانی گفت: حضور حداکثری مردم در انتخابات می‌تواند دشمن را مأیوس کند چون می‌بینیم که دشمن با تمام توان برای کاهش مشارکت تلاش می‌کنند و اینها همانانی هستند که از تحریم‌های آمریکا و غرب بر علیه کشور و ملت دفاع می‌کردند.

وی تصریح کرد: برگزاری روند قانونمند انتخابات چه در زمان تبلیغات و چه زمان رأی گیری در کنار مشارکت بالای مردم می‌تواند ضامن موفقیت کشور باشد.

همه چیز در استان کرمان آماده خلق حماسه‌ای دیگر است و کرمانی‌ها خود را در کنار سایر استان‌ها برای مشارکت حداکثری آماده می‌کنند.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا