شهرستان ها

توزیع روزانه ۱۱۰ تن مرغ در سطح استان همدان

همدان- معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی همدان گفت: در راستای تنظیم بازار، به طور متوسط روزانه ۱۱۰ تن مرغ در دو نوبت صبح و عصر در سطح استان همدان توزیع می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی دولو اضافه کرد: پلاک گذاری و هویت گذاری دام در استان همدان از سال ۹۸ آغاز شده و همچنان ادامه دارد و بیش از ۹۰ درصد دام‌های استان هویت گذاری و دارای شناسنامه شده‌اند.

وی برنامه ریزی برای تأمین نهاده‌ها، تولید و تأمین نیاز غذایی و جلوگیری از خروج بی رویه دام را از مزیت‌های پلاک گذاری و هویت گذاری دانست.

وی تصریح کرد: شرایط خشکسالی کشور ما باعث به وجود آمدن مشکل نهاده‌های دامی شده است زیرا بخش عمده واحدهای دامی که از مراتع و علوفه استفاده می‌کردند به نهاده‌های وارداتی وابسته شده‌اند همچنین واردات نیز شرایط خاصی داشته ولی با این وجود دولت در تلاش بوده که نهادها را تأمین و وارد کند و امسال ۲۰۰ هزار تن نهاده وارد استان شده و در بین دامداران توزیع شده است.

دولو افزود: در راستای جلوگیری از خام فروشی و افزایش کیفیت نهاده‌های دامی و کاهش درصد انحرافات، این نهاده‌ها به صورت خوراک آماده و کنسانتره در اختیار تولید کننده قرار می‌گیرد.

وی اظهار داشت: شرکت پشتیبانی نیز در خرید دام با قیمت تضمینی مصوب همکاری دارد و همچنین مقدار مازاد گوشت قرمز در سطح استان به خارج از استان عرضه می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان، به تولیدات دامی استان اشاره کرد و گفت: سالانه ۳۲ هزار تن گوشت قرمز، بیش از ۴۵ هزار تن گوشت سفید، ۲۱ هزار تن تخم مرغ و ۳۴۵ هزار تن شیر در استان همدان تولید می‌شود.

وی تاکید کرد: با برنامه ریزی های صورت گرفته، هیچ گونه مشکلی در تأمین گوشت مرغ در استان همدان نداریم و با تعیین و تنظیم تعداد جوجه ریزی و برآورد نیاز استان به صورت روزانه توانستیم مجموعه موفقی داشته باشیم و مرغداری‌ها باید طبق جدول زمانبندی شده مرغ را به کشتارگاه ارسال کنند.

دولو اعلام کرد: در استان همدان به صورت ماهانه ۲ میلیون و ۲۰۰ قطعه جوجه ریزی صورت می‌گیرد و از ابتدای آبان تا کنون نیز یک میلیون و ۲۰۰ هزار جوجه ریزی صورت گرفته و در راستای تنظیم بازار، به طور متوسط روزانه ۱۱۰ تن مرغ در دو نوبت صبح و عصر در سطح استان همدان توزیع می‌شود.

مدیر عامل شرکت سهند دام نیز در حاشیه این بازدید گفت: این واحد در حال حاضر با ۱۴۰۰ رأس دام فعالیت می‌کند و برای ۹ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

رضایی اضافه کرد: در این واحد بر اصلاح ژنتیک تاکید شده و پروسه چهارساله را طی می‌کنیم تا دام‌ها از لحاظ زایش، وزن گیری و مقاوم بودن به نژاد مطلوب کشور برسند.

وی افزایش ناگهانی قیمت نهاده‌های دامی را از مشکلات اساسی برشمرد و گفت: قیمت بالای خوراک دام برای دامداران مشکل‌ساز شده است و ما قادر به خرید جو، کاه و یونجه به مقدار زیاد نیستیم.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا