شهرستان ها

جذب بودجه ۵/‏۲ میلیاردی برای تجهیز آموزش فنی‌حرفه ای استان قزوین

قزوین- مدیرکل سازمان فنی حرفه‌ای استان قزوین گفت: سال گذشته بودجه ۱.۵ میلیاردی از بودجه استان و مبلغ یک میلیارد بودجه ملی برای تجهیز آموزشگاه‌های فنی حرفه‌ای استان قزوین اختصاص یافت.

به گزارش خبرنگار مهر محسن مددی در نشست خبری که ظهر سه‌شنبه در سالن جلسات سازمان‌فنی‌حرفه‌ای برگزار شد اذعان کرد: سال گذشته که شرایط اولیه شیوع بیماری کرونا بود شرایط مناسب برای آموزش فراهم نشده بود که این ضعف پوشش داده‌شد و در بخش دولتی ۹۵ درصد و در بخش خصوصی حدود ۶۰ درصد از آموزش گاه‌ها به چرخه آموزش بازگشتند

مدیرکل سازمان فنی حرفه‌ای استان قزوین ادامه داد: کمیته حمایت از آموزشگاه‌های آزاد را با حضور دادستان، پلیس‌فتا و اماکن برای اولین بار تشکیل شد که هدف از تشکیل آن نظارت، شناسایی و معرفی مراکز آموزش غیرمجاز است و در حال ایجاد فضا برای دریافت مجوز هستند که اگر چنین رویکردی توسط آن‌ها صورت نگیرد به زودی با آن‌ها برخورد می‌شود.

وی تاکید کرد: آموزشگاه‌ها در سال گذشته از سهم خود که حدود یک میلیارد بوده بر خودار شدند و برای سال ۱۴۰۰ نیز با استاندار مکاتبه صورت گرفته‌است که برای ۱۱۰ آموزشگاه اعتبار حدود یک‌میلیارد با سود ۴ درصد در نظر گرفته شده که ویژه آموزشگاه‌ها آسیب‌دیده است.

مددی با اشاره به اینکه مهم‌ترین فعالیت سال‌گذشته توجه به آموزش بخش صنایع که برنامه اصلی و مهم سال پیش‌رو نیز هست اضافه کرد: در بخش صنعت برای اولین‌بار پانزده جوارکارگاهی با هماهنگی و نظارت سازمان فنی و حرفه‌ای برگزارشد. قصد داریم در سال پیش‌رو این مجوزها را به بیش از ۴۰ تا ۵۰ عدد برسانیم.

وی تاکید کرد: برای اولین بار در البرز و الوند مرکز آموزش هیئت امنایی با مشارکت اتاق‌اصناف ایجاد شد، با توجه به اینکه اصلی‌ترین وظیفه فنی وحرفه‌ای علاوه بر ایجاد شغل، ارتقا مهارت شاغلین است در قزوین تدوین منشور برای واحدها تولیدی با عنوان “نشان ملی مهارت” به صورت استانی انجام گرفت و پیشنهاد آن برای ارائه در سطح کشوری ارائه و سپس تبدیل به آئین نامه ملی شد.

این مسئول برنامه مهم در بخش آسیب‌اجتماعی را ویژه معلولین و معتادین رها یافته از اعتیاد دانست و اذعان کرد: در حال توسعه آموزش در مناطق روستایی و کمتر برخوردار هستیم و همچنین در بخش دانشگاهی نیز تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه‌ها بین المللی امام‌خمینی (ع)، شهید بابایی، کار و آزاد که هدف آن ارائه و دریافت خدمات متقابل با این دانشگاه‌ها است امضا کرده‌است و همین رویکرد باعث شد فنی‌وحرفه‌ای میزبان مسابقات رباتیک با همکاری دانشگاه آزاد در بازه زمانی هفته‌اول و دوم شهریورماه در استان قزوین باشد که این مسابقات در رده سنی ۱۸ تا ۲۳ سال برگزار می‌شود.

وی اظهار کرد: برای بخش دانشگاهی چهار مرکز جوار دانشگاهی ایجاد شد که با همراهی بخش دولتی و بخش خصوصی برپا شد.

مدیرکل سازان فنی و حرفه‌ای استان قزوین افزود: ۵۱ درصد از آموزش یافتگان فنی‌وحرفه‌ای در سال گذشته از مردان و ۴۹ درصد از بانوان بودند.

وی از تأسیس اولین و تنها مرکز آموزش غیرحضوری در محمدیه خبر داد و عنوان کرد: فنی‌وحرفه‌ای با همکاری شهرداری اولین جشنواره زنان‌کارآفرین را برگزار کرده است و این جشنواره ویژه زنان توانمندی است که توانایی آن‌ها تا به حال دیده نشده‌است، در این جشنواره حدود ۴۰۰ نفر به دست فنی‌وحرفه‌ای رسید که ۴۲ نفر از آن‌ها شناسایی و تقدیر شد و برای اشتغال آن‌ها برنامه‌ریزی شد، همچنین به قبول نشدگان نیز اطلاع‌رسانی کردیم که می‌توانند جهت ارتقا مهارت خود در دوره‌ها فنی‌وحرفه‌ای به صورت رایگان شرکت کنند.

مددی تبیین کرد: از اتفاقات خوبی که در سال گذشته رقم خورده است، جذب بودجه یک و نیم میلیارد تومانی از منابع استانی برای ارتقا آموزش گاه‌های فنی و حرفه‌ای و نیز جذب بودجه یک میلیارد تومانی در همین راستا بوده است.

مدیرکل سازمان فنی و حرفه استان قزوین به ورود این سازمان به موضوع استاندارد سازی پخت باقلوا و شیرینی‌های سنتی قزوینی در استان خبر داد و گفت: این موضوع در استان قزوین مورد آموزش قرار گرفته است و از اتفاقات مهمی است که در سال گذشته رقم خورد، همچنین برای افزایش سطح کیفی این محصول و نیز رشد این صنعت با هماهنگی‌های انجام گرفته یکی از آشپزهای معروف ترک برای آموزش باقلوای استانبولی در تابستان در قزوین دوره‌ای برگزار خواهد کرد.

این مسئول از تدوین جزوه آموزشی بریل در زمینه رایانه، خبر داد و اشاره کرد: این جزوه به چاپ هم رسیده که از نیاز نابینایان محترم بوده به این علت که تنها فایل‌ها صوتی در اختیار آن‌ها بود.

وی عنوان کرد: یکی از تعهدات سازمان فنی‌وحرفه‌ای آموزش سربازان است، ابتدا آزمون تعیین سطح از آن‌ها به عمل می‌آید و اگر مهارت کافی داشته باشند گواهینامه مهارت به آن‌ها اهدا شده و احتیاجی به گذراندن دوره‌آموزشی نیست. همچنین حدود ۱۰۰ میلیون تومان برای سربازان دارای مهارت با سود ۸ تا ۱۲ درصد تعلق می‌گیرد که این افراد از متقاضیان‌کار محسوب می‌شوند.

مددی مطرح کرد: آموزش در بخش روستایی برای سال ۱۴۰۰، ۲۲۰ هزار نفر ساعت و برای زندانیان نیز ۲۴۰ هزار نفر ساعت با هدف کاهش میزان مراجعه مجدد به زندان در نظر گرفته شده‌است.

مدیرکل سازمان فنی و حرفه‌ای در پایان یادآور شد: ۷۵ درصد از زندانیان فاقد مهارت هستند و سازمان فنی‌وحرفه‌ای به همین علت دوره‌های آموزشی برای زندانیان برنامه‌ریزی کرده تا بعد از زندان وارد اشتغال بشوند و فنی‌وحرفه‌ای تاکنون در این مسئله ۳ درصد رشد داشته‌است.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا