شهرستان ها

جشن برای انار بی برند و بی‌نشان لرستان!

خرم‌آباد – مسئولان لرستان برای انار این استان به‌عنوان یاقوت سرخ ایران در حالی جشن برگزار می‌کنند که همچنان این محصول به نام دیگر استان‌های کشور صادر می‌شود.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: جشن انار در «تنگ سیاب» کوهدشت بنا بر گفته مسئولان لرستان در راستای معرفی انار لرستان به‌عنوان یاقوت سرخ ایران به داخل و خارج کشور برگزار شد؛ ولی آنچه قابل‌توجه بود این است که انار کوهدشت لرستان در حال حاضر با وجود کیفیت بالا به نام دیگر استان‌های کشور صادر می‌شود.

در حال حاضر تجار و صادرکنندگان انار با خریداری انار لرستان این محصول باکیفیت و ارگانیک را با برند دیگر استان‌ها از جمله «انار ساوه» به داخل و خارج کشور صادر می‌کنند که این امر موجب شده که با وجود کیفیت بالای انار لرستان هیچ‌گاه این محصول به نام این استان در بازارها عرضه نشود.

حذف نام لرستان در کنار این محصول ارگانیک موجب شده که حاصل دسترنج باغداران لرستانی در اوج گمنامی نصیب دیگر استان‌های کشور شود.

این موضوع به‌گونه‌ای است که حتی در جشن انار برگزار شده مسئولان لرستان نیز با اشاره به صادرات انار لرستان به نام دیگر استان‌ها بر لزوم چاره‌اندیشی در این زمینه تأکید کردند.

افزایش ۲۰ درصدی تولید انار در لرستان

سید عماد شاهرخی رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در این جشنواره، اظهار داشت: هدف ما در استان اجرای سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی است که یکی از برنامه‌های وزارت شناسه‌دار کردن باغات در کشور است که ما نیز به‌تبع این رویکرد در استان در تلاش هستیم که تمام باغات مثمر را شناسه‌دار کنیم.

وی افزود: باتوجه‌به روش‌های تلفیقی و بیولوژیکی با مبارزه آفات به‌ویژه دررابطه‌با کرم گلوگاه انار و کاهش آفات سوختگی و ارتقای سطح کیفی و کمی محصول و در نتیجه کاهش ضایعات محصول امسال شاهد افزایش بیش از ۲۰ درصد تولید این محصول هستیم.

جشن برای <a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%a7%d9%86%d8%a7%d8%b1'>انار</a> بی برند و بی‌نشان لرستان!

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه این محصول دارای ظرفیت‌های خوبی برای صادرات در بازارهای جهانی است، گفت: این محصول یکی از ظرفیت‌های مناسب برای صادرات به بازارهای جهانی است که می‌طلبد با توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی و برند سازی این محصول به اقتصاد و اشتغال استان کمک شود.

تولید ۷۰ هزار تن انار در لرستان

شاهرخی، بیان داشت: بر اساس سامانه پهنه‌بندی، سطح زیر کشت انار در استان در سال ۱۴۰۰، سه هزار و ۱۴۰ هکتار و تولید ۶۵ هزار و ۷۰۰ تن بوده است که در سال ۱۴۰۲ به سه هزار و ۵۰۰ هکتار با تولید ۶۷ هزار و ۷۰۰ تن رسیده است.

وی تصریح کرد: از این میزان، در سال ۱۴۰۰ میزان سطح باغات انار در کوهدشت هزار و ۹۰۰ هکتار با تولید ۴۹ هزار تن بوده است که در سال جاری به دو هزار و ۲۰۰ هکتار و تولید ۵۵ هزار و ۷۰۰ تن رسیده است.

جشن برای <a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%a7%d9%86%d8%a7%d8%b1'>انار</a> بی برند و بی‌نشان لرستان!

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان، اظهار کرد: بیشترین سطح مجتمع انار کاری با حدود هزار و ۲۰۰ هکتار مربوط به منطقه «سیاب» کوهدشت است که بیشترین باغات متمرکز در کشور، انارستان «سیاب» است.

شاهرخی، ادامه داد: میزان تولید انار امسال باتوجه‌به بهبود شرایط اقلیمی، فعالیت‌های ترویجی، برنامه‌های تغذیه‌ای و مبارزه با آفات و بیماری‌های جهاد کشاورزی با حدود ۲۰ درصد افزایش نسبت به سال قبل به حدود ۷۰ هزار تن خواهد رسید.

وی افزود: بر اساس آخرین آمارنامه رسمی، لرستان در حوزه عملکرد واحد سطح «تولید» انار در کشور، رتبه اول را به خود اختصاص داده است و در حوزه سطح زیر کشت در جایگاه هشتم کشور قرار دارد.

انار لرستان نیازمند برندسازی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان، عنوان کرد: میانگین کشوری تولید انار در هر هکتار ۱۹ تن است؛ اما این در حالی است که میزان تولید انار در کوهدشت در هر هکتار بالغ بر ۲۵ تن است.

جشن برای <a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%a7%d9%86%d8%a7%d8%b1'>انار</a> بی برند و بی‌نشان لرستان!

شاهرخی، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مواردی که در تولید محصولات بعد از امنیت غذایی مطرح می‌شود سلامت غذایی است که موردتوجه بسیار زیاد تمام کشورها است مخصوصاً کشورهایی که به‌عنوان واردکننده محصول هستند و اهمیت آن از لحاظ درآمدزایی برای کشورهای تولیدکننده بسیار مهم است.

وی عنوان کرد: یکی از زیر بخش‌های کشاورزی که دارای بیلان مثبت در صادرات است و ایجاد درآمد ارزی برای کشور دارد زیر بخش باغبانی است که محصولات باغبانی شامل میوه‌جات، سبزی و سیفی جات گلخانه‌ای، قارچ و… را شامل می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان، گفت: باتوجه‌به اهمیت و صادرات محور بودن محصولات باغی و گلخانه‌ای، باید معرفی محصولات را باهدف صادرات در دستور کار قرار دهیم، برای تحقق این امر نیازمند برند سازی و شناسنامه‌دار کردن محصولات هستیم.

شاهرخی، اظهار کرد: در طرح شناسنامه‌دار کردن باغات میوه و گلخانه‌ها به هر محصول یک کد و شناسه تعلق می‌گیرد که مشخصات آن محصول، نظیر تولیدکننده و محل تولید کاملاً مشخص و قابل‌شناسایی است و میزان سموم مصرفی و نوع آن، باقیمانده نیترات، باقیمانده یا وجود فلزات سنگین و یا آفات و بیماری‌ها در این شناسنامه خواهد آمد.

جشن برای <a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%a7%d9%86%d8%a7%d8%b1'>انار</a> بی برند و بی‌نشان لرستان!

مزایای شناسنامه‌دار کردن باغات

وی افزود: تکمیل زنجیره تولید تا فروش محصولات کشاورزی برای مصرف‌کننده داخلی و همچنین صادرات به خارج از کشور بسیار اهمیت دارد، در همین راستا ثبت اطلاعات محصولات باغی و واحدهای گلخانه تولیدی در سامانه «سانکا» و صدور کد شناسه می‌تواند در سلامت محصولات و روند تولید، تنظیم بازار داخلی و صادرات مؤثر و مهم باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان مزایای شناسنامه‌دار کردن باغات را پرداخت اعتبارات و تسهیلات بانکی، پذیرش در قوه قضائیه به‌عنوان وکالت، تأمین حامل‌های انرژی، اعمال انواع قوانین معافیت از مالیات‌ها، استفاده از تسهیلات بانکی یارانه‌دار سیستم‌های آبیاری، استفاده از کود و سموم یارانه‌ای، استفاده از مکانیزاسیون و…. عنوان کرد.

شاهرخی، تصریح کرد: کار صدور این شناسنامه‌ها یا (QRcode) توسط اتاق اصناف کشاورزی در شهرستان‌ها صورت خواهد گرفت.

جشن برای <a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%a7%d9%86%d8%a7%d8%b1'>انار</a> بی برند و بی‌نشان لرستان!

استاندار لرستان: کارگروه رفع مشکلات انارستان «تنگ سیاب» ایجاد شود

فرهاد زیویار استاندار لرستان نیز در این جشنواره، اظهار داشت: کارگروه بررسی و رفع مشکلات منطقه «سیاب» با حضور معاون اقتصادی استاندار، فرماندار و مدیران دستگاه‌های ذی‌ربط برگزار شود.

وی ادامه داد: در این کارگروه مطالبات مردم و باغداران این منطقه بررسی و برای رفع مشکلات آنها تصمیم‌گیری شود.

استاندار لرستان، ایجاد زیرساخت‌های گردشگری برای رونق و توسعه این منطقه را ضروری دانست و عنوان کرد: هر ساله در فصل برداشت انار شاهد حضور مراجعه‌کنندگان زیادی از اقصی‌نقاط و حتی خارج از استان هستیم که این موضوع ضرورت ایجاد زیرساخت‌های گردشگری را در این منطقه دوچندان می‌کند.

جشن برای <a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%a7%d9%86%d8%a7%d8%b1'>انار</a> بی برند و بی‌نشان لرستان!

حلقه مفقوده زنجیره ارزش تولید برای انار لرستان

زیویار، همچنین قدمت تاریخی این منطقه را بخشی دیگر از ظرفیت‌های منطقه «سیاب» برشمرد و گفت: کتیبه‌های کشف شده در این منطقه قدمت چندهزارساله آن و حتی وجود میوه انار در سالیان بسیار دور را در سیاب نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: این قدمت نیز یک ظرفیت اساسی است که جای کار دارد.

استاندار لرستان، ارزش و اهمیت میوه انار را در ادیان مختلف به‌ویژه اسلام را بسیار والا دانست و عنوان کرد: این اهمیت و ارزش نشانی از الگوی ایرانی‌اسلامی این میوه و جایگاه بالای آن را دارد.

زیویار در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت تعامل بخش خصوصی و دولتی برای توسعه این انارستان‌ها تأکید کرد و گفت: هیچ‌کدام از این بخش‌ها به‌تنهایی نمی‌توانند تمام ظرفیت‌های این بخش را به بار بنشانند و برای آن باید تعامل و همکاری این دو بخش فراهم شود.

جشن برای <a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%a7%d9%86%d8%a7%d8%b1'>انار</a> بی برند و بی‌نشان لرستان!

وی تصریح کرد: زنجیرهٔ ارزش تولید این محصول حلقه‌های مفقوده زیادی از جمله بسته‌بندی، فراوری محصولات جانبی و سردخانه‌ها را دارد که هر کدام از آنها نیازمند توجه ویژه است.

بنابراین گزارش، در حال حاضر انار لرستان به نام این استان خورده و به نام دیگر استان‌ها نوشته می‌شود تا یاقوت سرخ ایران در گمنامی باغداران لرستانی به نام دیگر استان‌ها سر از بازارهای کشورهای مختلف دنیا از جمله کشورهای اروپایی در بیاورد، تا زمانی که برای صادرات انار لرستان برند و نشان تعریف نشود برگزاری جشن‌های مختلف برای اناری که به نام دیگر استان‌ها به بازارها راه می‌یابد نتیجه‌ای چندان ملموسی نخواهد داشت و مسئولان باید تمرکز خود را متوجه ثبت برند انار لرستان در اذهان مردم کنند.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا