شهرستان ها

حذف ارز ترجیحی و تغییر قیمت‌ها ؛ مهم‌ترین دلایل کمبود دارو /کمبود دارو؛ مشکلی ملی است سعی می‌کنیم شرایط را در استان کنترل کنیم

اوایل آبان ماه سال جاری که خبری از شیوع آنفلوانزا به گوش رسید به ناگاه کمبود آنتی‌بیوتیک نیز به عنوان یک مشکل جدی از سوی مردم و مسئولان مطرح شد. بخشی از این کمبودها به دلیل تجویز غیرمنطقی دارو و همچنین استفاده نادرست مردم از آن و بخشی دیگر نیز به دلیل کاهش تولید دارو است. تعدادی از کارشناسان دارویی بخشی از دلایل کمبود داروی آنتی‌بیوتیک را به دلیل کاهش تولید این دارو در 2 ماه گذشته در کشور و همزمانی با شیوع آنفلوانزا می‌دانند، زیرا همه‌گیری آنفلوانزا و کاهش تولید داروی آنتی‌بیوتیک به طور همزمان چنین مشکلاتی را ایجاد کرده است.

ایلنا علت کمبود اقلام دارویی در استان مرکزی را بررسی می کند؛


به گزارش خبرنگار ایلنا، به هر حال کمبود داروی آنتی‌بیوتیک در شرایطی که شمار مراجعان به مراکز درمانی به دلیل ابتلا به آنفلوانزا در کشور 40 درصد افزایش یافته است، می‌تواند برای بسیاری از افراد نیازمند این دارو مشکل‌ساز باشد و چاره‌اندیشی برای حل کمبود این دارو در کشور در دست وزارت بهداشت و دیگر نهادهای متولی است. اگرچه برای جبران کمبود این دارو تاکنون اقداماتی صورت گرفته اما کافی نیست زیرا تا زمانی که مردم نیازمند به این داروها نتوانند برای درمان بیماری خود به راحتی به این داروها البته با تجویز پزشک دسترسی نداشته باشند، نمی‌توان مهر تایید بر حل این مشکل زد. بنابراین تولید به میزان نیاز و در دسترس مردم بودن با تجویز منطقی پزشک خواسته و مطالبه مردم و بیماران نیازمند به آنتی‌بیوتیک است.

حذف ارز ترجیحی از مهم‌ترین دلایل کمبود اقلام دارویی

مدیر داروخانه شبانه روزی مرکزی با بیان اینکه حذف ارز ترجیحی یکی از مهم‌ترین دلایلی است که سبب شده تا با کمبود شدید اقلام دارویی مواجه باشیم، گفت: اختصاص ارز آزاد باعث می شود تا قیمت مواد اولیه افزایش یابد و به تبع آن قیمت تمام شده اقلام دارویی نیز با افزایش مواجه شود.

 آتنا اسماعیلی داروساز  در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، افزود: چنین شرایطی باعث خواهد شد تولید دارو برای تولیدکنندگان، صرفه اقتصادی نداشته باشد. بنابراین یا باید قیمت دارو افزایش پیدا کند تا برای تولیدکنندگان صرفه اقتصادی داشته باشد و یا اینکه در نهایت با کاهش تولید دارو و کمبود آن مواجه باشیم.

این پزشک ادامه داد: از سوی دیگر شرکت های بیمه گر، تعهدات و معوقات داروخانه ها را به موقع پرداخت نمی کنند. بنابراین داروخانه ها توان ضعف در سیستم گردشگری مالی را به این شیوه ندارند و نمی تواند اقلام دارویی را خریداری کنند. این موضوع مزید دیگری بر علت کمبود دارو در داروخانه ها است.

تغییر قیمت‌ها  علت اصلی است

مدیر داروخانه دکتر آذربانی نیز با اشاره به اینکه آنتی بیوتیک ها و به خصوص اقلام دارویی ویژه کودکان از جمله «آموکسی کلاو»، «آزیترومایسین» و «استامینوفن اطفال» با کمبود شدید مواجه است، گفت: سُرُم که مدتها است با کمبود شدید مواجه شده است. آنتی بیوتیک ها حدود 2 تا 3 ماه است که دچار کمبود شده است.

  سیاوش آذربانی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، افزود: البته این اقلام دارویی از دسته داروهای عمومی است که معمولاً در داروخانه ها مورد استفاده قرار می گیرد. داروهایی تخصصی که دیگر جایگاه خاص خود را دارد و سالهاست با مسئله ای به نام کمبود دارو دست و پنجه نرم می کند.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین دلایلی که به موضوع کمبود دارو در بازار دامن می زند، بحث تغییر قیمت‌ها در اقلام دارویی است. برخی از شرکت های تولیدکننده اقلام دارویی، قیمت های حال حاضر داروها را قبول ندارند و عنوان می کنند که قیمت های موجود برای شرکت های تولیدی صرفه اقتصادی ندارد.

سعی کرده ایم شرایط کمبود دارو را در استان مرکزی کنترل کنیم

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی با بیان اینکه بحث کمبود دارو، موضوعی است که تنها اختصاص به استان مرکزی ندارد و یک مشکل کشوری است، گفت: به رغم وضعیت موجود سعی کرده ایم تا شرایط کمبود دارو را در سطح استان مرکزی کنترل کنیم.

 عباس علیمرادیان در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، افزود: سُرُم و آنتی بیوتیک ها در داروخانه های شبانه روزی، داروخانه های دارای بخش اطفال و داروخانه های بیمارستان ها به خوبی توزیع می شود و در این قسمت با مشکلات خاصی مواجه نیستیم.

وی ادامه داد: البته باید در نظر داشت که توزیع اقلام دارویی در داروخانه ها با نسخه پزشک به خوبی انجام می شود. در شرایط فعلی و به دلیل کمبودهای موجود در خصوص برخی داروها، توزیع اقلام دارویی بدون نسخه پزشک انجام نمی شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی اظهار داشت: هر چند که کمبود دارو در داروخانه ها وجود دارد، اما از سوی دیگر روند توزیع آغاز شده است. موضوعی که وجود دارد این است که حجم و روند توزیع دارو در داروخانه ها هنوز اشباع نشده است.

 علیمرادیان تصریح کرد: از هفته گذشته شرایط تولید در شرکت های تولید کننده اقلام دارویی روند بهتری داشته و حجم تولیدات خوبی صورت گرفته است. همچنین محموله های وارداتی اقلام  دارویی نیز به کشور وارد شده است.

وی بیان داشت: با تدابیری که اتخاذ شده و فرایندهایی که انجام شده است، امید می رود که در هفته های آتی شرایط بهتری ایجاد شود و توزیع اقلام دارویی در داروخانه ها نیز روند بهینه تری به خود بگیرد. 


انتهای پیام/

منبع خبرگزاری ایلنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا