شهرستان ها

حضرت محمد؛ پیامبری برای دوستی بین مذاهب/ بعثت نعمتی بزرگ است

کرمانشاه- زمانی که تاریکی و جهالت جهان را احاطه کرده بود مردی از بین مردم به پیامبری مبعوث شد که در بین مذاهب و مردمان مختلف دوستی را جایگزین دشمنی کرد.

خبرگزاری مهر گروه استان‌ها – محدثه حشمتی: در روزگاری که جهان پر بود از حاکمان ظالم، گرایش به بدی‌ها و پایمال کردن حق مظلومان روز به روز نیاز به یک منجی و راهنما بیشتر احساس می‌شد، منجی که نجات دهنده بشریت باشد.

آیه‌ای نازل شد: «إقْرَأ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ…» مردی از بین خود مردم به پیامبری مبعوث، راهنما و نجات دهنده و چراغ راه انسان‌هایی شد که مسیر خود را گم کرده و در چاه ضلالت گیر افتاده بودند. مبعث ناجی فرشته‌های کوچکی بود که در اوج پاکی و بی‌گناهی اجازه ادامه حیات از آنها سلب شده بود.

بعثت نبی مکرم اسلام را می‌شود به نوعی آغاز راهی نو برای عالم بشریت دانست؛ بعثتی که هرچه بدی و زشتی بود را از چهره انسان‌ها می‌زدود و به جای آن هرچه خیر و نیکی بود را جایگزین می‌کرد.

هدف اصلی بعثت شناخت خدا و نزدیک شدن به اوست

به گفته شهید مطهری: «ممکن است گفته شود هدف اصلی بعثت، هدایت مردم، سعادت مردم، نجات مردم، خیر و صلاح و فلاح مردم است. شک نیست که پیامبران برای هدایت مردم به راه راست و برای سعادت و نجات مردم و خیر و صلاح و فلاح مردم مبعوث شده‌اند. سخن در این نیست، سخن در این است که این راه راست به چه مقصود نهایی منتهی می‌شود؟ سعادت مردم از نظر این مکتب در چیست؟ در این مکتب چه نوع اسارت‌ها برای بشر تشخیص داده شده که می‌خواهد مردم را از آن گرفتاری‌ها نجات دهد؟ این مکتب، خیر و صلاح و فلاح نهایی را در چه چیز می‌داند؟ در قرآن کریم ضمن اینکه به همه این معانی اشاره یا تصریح شده، دو معنی و دو مفهوم مشخّص ذکر شده که می‌رساند هدف اصلی، این دو امر است، یعنی همه تعلیمات پیامبران مقدمه ای است برای این دو امر. آن دو امر عبارت است از: شناختن خدا و نزدیک شدن به او، و دیگر برقراری عدل و قسط در جامعه بشری».

رهبر انقلاب در خصوص اهمیت مبعث و این اتفاق فراموش نشدنی اظهار داشت: یادآوری بعثت به معنای یادآوری یک حادثه تاریخی نیست بلکه این نکته‌ای است که ما باید در مواجهه با این حادثه بزرگ و خاطره ارجمند بشری و انسانی همیشه به یاد داشته باشیم که تکیه بر این خاطره پرشکوه در حقیقت تکرار و مرور یک درس فراموش‌نشدنی است.

مبعث؛ تکرار یک سرمشق است

رهبر انقلاب در ادامه فرمودند: در درجه اول برای خود امت اسلامی چه آحاد امت، چه برجستگان و نخبگان امت، سیاستمداران، دانشمندان، روشنفکران و در درجه بعد برای همه آحاد بشریت این، تکرار یک درس است، تکرار یک سرمشق است، یادآوری یک حادثه درس‌آموز است.

ماموستا عبدالرحمن مرادی امام جمعه اهل سنت کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با حکمت بعثت پیامبر اظهار کرد: حکمت بعثت پیامبر مکرم اسلام حضرت محمد المصطفی (ص) تلاوت کتاب الهی و تزکیه و تطهیر مردم، تعلیم قرآن و سنت الهی بوده تا مردم را از تاریکی‌های دوران جاهلیت به نور علم، دانش و عقلانیت برساند.

وی در مورد اوضاع مردم قبل از بعثت، افزود: پرستش بت‌های بی‌جان جهالتی بیش نبود و اخلاق‌های زشت ایجاد شده جهالت مردمان آن زمان را بیشتر می‌کرد و تمامی عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و حتی خانوادگی و قومی و قبیله‌ای، تاریکی ظلم و قتل و غارت و دختر کشی و صدها ناهنجاری دیگر جوامع بشریت را تحت الشعاع خویش قرار داده بود.

ندای روح بخش پیامبر و لبیک آزادی‌خواهان

امام جمعه اهل سنت کرمانشاه با توجه به کلام پیامبر اکرم (ص) تصریح کرد: پیامبر اکرم (ص) فرمودند «لا فضل لعربی علی العجمی الا بالتقوی» که هیچ شخص عربی بر غیر عرب برتری ندارد مگر تقوا ملاک بر بزرگی باشد؛ به همین خاطر ندای روح بخش محمد المصطفی (ص) جامعه بشری آن دوران را از بردگی و اسارت جسمی، روحی و ذلت برتری طلبی نجات داد.

حضرت محمد؛ پیامبری برای دوستی بین مذاهب/ بعثت نعمتی بزرگ است

ماموستا عبدالرحمن مرادی در مورد وحدت میان اهل تسنن و تشیع افزود: در ۱۵ قرنی که از بعثت پیامبر گذشته، مسلمین با شعار عدالت، برادری و برابری در کنار هم زیسته و هیچ مانعی سبب جدایی آنان نبوده و نخواهد بود و بحمدلله در نظام اسلامی ایران این ملت شریف که با وجود تنوع قومی و مذهبی خاص با دید بزرگی که از دین و قرآن و پیامبر دارند، وحدت و رویه خوبی داشته اند که مثال زدنی است.

وی در ادامه موضوع وحدت، افزود: تنوع و اختلاف مذاهب سبب تفرقه و نزاع و نگران‌های خاص نشده است، هرچند شایسته و بایسته جامعه اسلامی ما است که دیدگاه نظری و عملی ما بیشتر مستحکم باشد و از مشترکات بیشتر آگاهی داشته باشیم و از مواردی که باعث اختلاف شده با گذشت رفتار کرده تا دشمنان اختلافات مذهبی را سبب تفرقه و دوری مسلمین از هم قرار ندهند.

تاکید بر اشتراکات نقطه قوت وحدت مذاهب

حجت الاسلام حجت الله فاضلی مدیر دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: عید بزرگ مبعث یکی از اشتراکات مذهبی است که اهل سنت و تشیع باید از آن به عنوان یک ظرفیت بزرگ بهره بگیرند.

حضرت محمد؛ پیامبری برای دوستی بین مذاهب/ بعثت نعمتی بزرگ است

وی ادامه داد: وحدت از مهم‌ترین فرایض دین اسلام بوده و بزرگترین امر به معروف و نهی از منکر دعوت به وحدت و اخوت بین مسلمان است.

مدیر دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: اگر وحدت به صورت کلی در جهان اسلام محقق شود قدرت جهان اسلام بسیار بیشتر از گذشته نمایان خواهد شد و تفکر و گفتمان وحدت باید بیش از پیش در جامعه گسترش پیدا کند.

وی ادامه داد: اصلی ترین کاری که برای پایداری و تحکیم وحدت می‌شود انجام داد، تاکید بر اشتراکات مذهبی است.

دعوت؛ رسالت آسمانی پیامبر مهربانی‌ها

ماموستا ملأ قادر قادری امام جمعه پاوه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در اواخر ماه رجب هستیم؛ ۲۷ رجب در تاریخ ما اهل سنت مصادف روز بعثت پیامبر اسلام (ص) است.

وی با اشاره به رسالت دعوت پیامبر، افزود: روزی رسول خدا (ص) در جمع یارانش نشسته بود و جنازه‌ای را از آنجا عبور دادند؛ سنت است که انسان به احترام جنازه از جای خود بلند شود. رسول خدا از جای خود بلند شد و آهی کشید. یکی از یارانش عرض کرد آن جنازه یک یهودی است چرا آه می‌کشید؟ حضرت فرمودند: آه من به این خاطر است که چرا باید در کنار من یک نفر با فکر و دین یهودیت بمیرد.

امام جمعه پاوه با بیان اینکه امروز وظیفه علما روشنگری است، تصریح کرد: علما امروز وظیفه دارند در مقابل تهاجمات فرهنگی و شبهات دشمنان روشنگری و بصیرت افزایی کنند.

حق طلبی و آزادی‌خواهی امروز مسلمانان نشأت گرفته از بعثت است

حجت الاسلام یوسف احمدی مدیرکل تبلیغات اسلامی کرمانشاه نیز گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بعثت حضرت محمد (ص) یکی از بزرگترین نعماتی است که خداوند به جامعه بشریت داده و از این رو این روز را جشن می‌گیریم و عید می‌نامیم.

وی ادامه داد: بعثت پیامبر اکرم (ص) به مانند نوری بود که در جامعه تاریک و ظلمانی بشریت تابید و همه زشتی‌ها و جهالت را به مهربانی دعوت کرد.

حضرت محمد؛ پیامبری برای دوستی بین مذاهب/ بعثت نعمتی بزرگ است

مدیرکل تبلیغات اسلامی کرمانشاه با اشاره به شناخت خدا به عنوان یکی از ویژگی‌های بارز بعثت، تصریح کرد: یکی از اصلی ترین اهداف بعثت تقویت بعد توحید در جامعه است که شناخت دقیق و درست توحید در جامعه خداپرستی و مبارزه با طاغوت را به دنبال دارد.

وی با اشاره به عدالت گستری به عنوان یکی دیگر از ویژگی‌های بعثت، افزود: مبارزه با ظلم، فساد و تبعیض و برقراری عدل و عدالت در جامعه از دیگر اهداف بعثت بوده است و این حق طلبی و آزادی خواهی امروز امت اسلامی نشأت گرفته از بعثت پیامبر اکرم (ص) است.

احمدی خاطرنشان کرد: جامعه اسلامی امروز با وحدت و برادری خواهد توانست در مقابل تمام کفر بایستد، لذا پرداختن به مقوله وحدت و تاکید بر اشتراکات مذهبی بین مذاهب اسلامی از مهمترین وظایف آحاد امت اسلامی است.

خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا