شهرستان ها

حل مشکل تنش آبی وآبهای سطحی خوزستان/عزاداری درفضا بسته برگزارنشود

اهواز- استاندار خوزستان با تشریح محدودیت‌های برگزاری مراسم هیئت‌های عزاداری در استان بر اهمیت رفع مشکلات آب و فاضلاب استان خوزستان تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، قاسم سلیمانی دشتکی پیش از ظهر امروز دوشنبه در آئین کلنگ زنی پروژه عظیم دفع آب‌های سطحی کوی علوی (شیلنگ آباد) با تسلیت ایام عزاداری امام حسین (ع) و تاسوعا و عاشورای حسینی، اظهار کرد: امروز شاهد حرکت خیلی خوبی در دفع آب‌های سطحی هستیم، اما قبل از آن باید چند نکته مهم بیان شود.

وی با بیان اینکه در بحث بیماری کرونا استان خوزستان در وضعیت خوبی قرار ندارد، افزود: موج چهارم کرونا از استان خوزستان آغاز شده بود که توانستیم آن را مهار کنیم، اما با شروع موج پنجم میزان فوتی‌ها در کشور روزانه به ۶۰۰ نفر و میزان مبتلایان به بیش از ۴۰ هزار نفر رسیده است.

استاندار خوزستان خبر داد: در استان خوزستان با وجود اینکه در سه هفته قبل موفق به کنترل اوضاع بیماری و کاهش میزان فوتی تا یک نفر شدیم ولی دیروز ۳۷ نفر فوتی و بیش از دو هزار و ۵۰۰ نفر بیمار بستری داشتیم که از این تعداد ۴۸۰ نفر در مراقبت‌های ویژه بستری و حال ۱۱۰ نفر از آنها وخیم اعلام شده است.

سلیمانی دشتکی با اشاره به تعطیلات سراسری که از سوی ستاد ملی کرونا اعلام شده است، بیان کرد: از مردم استان تقاضا می‌کنم که پروتکل‌های بهداشتی را کاملاً رعایت کنند؛ البته در راستای اجرای مصوبات ستاد ملی کرونا از دیروز ظهر مبادی ورودی و خروجی استان را مسدود کرده و به افراد ساکن در استان‌های دیگر ۲۴ ساعت مهلت دادیم که به استان خود برگردند و در غیر این صورت اجازه ورود و خروج ندارند.

وی با تأکید بر اینکه همه ما نوکران امام حسین (ع) و ائمه اطهار (ع) هستیم، ادامه داد: انقلاب ما، زندگی ما و ایمان ما مدیون امام حسین (ع) و ائمه اطهار (ع) است و طبق فرموده مقام معظم رهبری که این مراسم و عزاداری‌ها لازم است ولی خود ایشان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و بدون ایجاد ازدحام به عزاداری پرداختند؛ پس لازم است که سیره مقام معظم رهبری را بپذیریم و در عزاداری سرور و سالار شهیدان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت و از ایجاد ازدحام در مکان‌های سرپوشیده خودداری کنیم.

استاندار خوزستان تصریح کرد: بنده عاشق امام حسین (ع) هستم و به هیچ وجه مخالف عزاداری برای این امام نیستم ولی اگر مراسمی در محیط بسته و با جمعیت زیاد برگزار شود، قطعاً تعداد مبتلایان به بیماری کرونا افزایش پیدا می‌کند؛ ابتلاء به ویروس کرونا از فردی که در ظاهر علائمی ندارد، به سرعت انتقال پیدا می‌کند.

سلیمانی دشتکی، مدیران هیئت‌های عزاداری را مورد خطاب خود قرار داد و اظهار کرد: بنده از مدیران هیئت‌های مذهبی و عزاداری تقاضا دارم که ضمن رعایت پروتکل‌های وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا از برگزاری مراسم در اماکن بسته خودداری کرده و در محیط‌های باز به صورت محدود نسبت به برگزاری مراسم سوگواری امام حسین (ع) اقدام کرده و دسته‌گردانی نکنند.

وی با بیان اینکه استان خوزستان عظمت و اهمیت بالایی دارد، افزود: درصد زیادی از تولیدات نفتی، گاز، پتروشیمی، صنعتی و کشاورزی در خوزستان تأمین می‌شود اما استان در فقر به سر می‌برد و مشکلات عدیده‌ای دارد که بخش اعظمی از آنها مانند همین روان آب‌ها، فاضلاب، سیل و آب شرب ساخت دست بشر هستند.

استاندار خوزستان با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی برای حل این معضلات هزینه‌های زیادی انجام داد، اما نتایج زیادی حاصل نشد، اضافه کرد: باید علت این مسائل بررسی و پیدا شود که امیدوارم نتایج خوبی از طرح تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی حاصل شود؛ همچنین باید مشخص شود با وجود اعتبارات زیادی که سال‌های سال به سمت خوزستان سرازیر شده اما مسئله فاضلاب، آب شرب و روان آب‌ها هنوز حل نشده است.

سلیمانی دشتکی با اشاره به اعتباراتی که در سال‌های ۹۵ تا ۹۸ از سوی دولت و مقام معظم رهبری به خوزستان اختصاص داده شد، اظهار کرد: امسال نیز مجدداً با تنش آبی روبه‌رو شدیم و در ادامه هم ممکن است دوباره با مشکل روان آب‌ها مواجه شویم که در همین راستا برای رفع مشکلات اصلی استان و با توجه به تجارب گذشته قرارگاه و کارگروه‌هایی را تشکیل دادیم.

وی با بیان اینکه یکی از این مشکلات بروکراسی شدید اداری بود، افزود: این قرارگاه‌ها شامل قرارگاه ساماندهی اجرای سیستم فاضلاب، روان آب‌ها و آب شرب، قرارگاه مسکن و قرارگاه محرومیت‌زدایی می‌شوند که جلسات آنها به صورت منظم و هفتگی با حضور معاون عمرانی استانداری و مدیران سایر دستگاه‌های اجرایی مربوطه برگزار و خودم نیز به صورت سه هفته یک‌بار یا ماهیانه در این جلسات شرکت می‌کنم.

استاندار خوزستان بیان کرد: بر اساس صحبت با رئیس‌جمهور و معاون اول وی مقرر شده تا مصوبات این قرارگاه‌ها بررسی و مصوبات انجام نشده علت‌یابی شود؛ همچنین در راستای هزینه‌های انجام شده مشخص شود که کدام مصوبه انجام گرفته و تحقیق و تفحص در این زمینه صورت بگیرد.

سلیمانی دشتکی ادامه داد: همچنین منابع مالی موجود را ساماندهی و احیا کردیم‌؛ منابع دیگری که لحاظ شد، مربوط به ماده ۵۶ بود که بروکراسی سختی دارد و در حال انجام است.

وی با اشاره مشکلات مربوط به تنش آبی در استان عنوان کرد: در بحث تنش آبی توانستیم تهدید پیش آمده را به فرصت تبدیل کنیم که البته مشکلات عظیمی داشتیم ولی در نهایت توانستیم از این فرصت استفاده و حدود یک هزار و ۲۰۶ میلیارد تومان مصوبه از دولت بگیریم که بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان آن ابلاغ و مابقی آن نیز به ادارات مربوطه تخصیص داده می‌شود.

استاندار خوزستان با بیان اینکه قرار است که امسال اعتبارات مالی خوبی به سازمان آبفا تخصیص داده شود، اظهار کرد: اگر این اعتبارات جذب شود برای حل مشکلات مربوط به تنش آبی و آب و فاضلاب استان بسیار اثرگذار است که در همین راستا چهار عارضه مهم استان از جمله آب شرب شهر و روستاها، روان آب‌ها، سیل و سیستم‌های فاضلاب شناسایی شد که برای هر کدام از این مشکلات با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و وزارت نفت، طرح جامع تهیه کردیم.

سلیمانی دشتکی یادآور شد: در این طرح‌ها یک افق میان مدت پنج ساله دیده شد که مبنای آن از سال ۱۴۰۰ است؛ برای این چهار پروژه در سطح کل استان خوزستان مبلغی در حدود ۲.۲ میلیارد یورو یا ۷۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که به مبادی مربوطه ارسال و در بالاترین مقام هرم قدرت کشور با نظر مثبت نسبت به این طرح‌ها پیگیری‌های لازم در حال انجام است.

وی اظهار کرد: نسبت به این طرح‌ها بسیار امیدوار هستم و اگر انجام شود، پایه مهمی برای رفع مشکلات استان است؛ همچنین در بحث روان آب‌ها مناطق شرق و غرب اهواز با اعتبارات مناسب در حال پیگیری است که در همین راستا و برای تسریع در اجرای این پروژه از منابع استانی، بودجه‌ای بیش از سهم مصوب را تأمین کردیم که امروز شاهد اجرای این پروژه با اعتباری بالغ‌بر ۱۳۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان هستیم.

استاندار خوزستان با بیان اینکه آسایش و آرامش مردم مهم است، ادامه داد: پروژه دفع آب‌های سطحی بسیار مهم است و امید است که اعتبار آن کاملاً تخصیص داده شود و دنبال سهم سازمان همیاری‌ها نیز هستیم و با توجه به اینکه در گذشته پول‌های زیادی آمد و هزینه‌های زیادی انجام شده، اما من از مدیران درخواست دارم که به صورت جهادی، انقلابی و قوی تصمیم‌گیری و پروژه‌ها را اجرا کنند.

سلیمانی دشتکی اظهار کرد: توقعم از مدیران این است که روحیه مخلصانه، جهادی و پیگیر داشته باشند؛ مدیر نباید منتظر ابلاغ و اعتبار باشد و پیگیر وزیر و استاندار باشد تا اعتبار لازم را جذب کند؛ همچنین مردم حق دارند، مشکلات و ناراحتی دارند و وظیفه داریم پاسخ‌گوی مشکلات مردم باشیم.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا