شهرستان ها

خبرنگار بیش از خود به دیگران می اندیشد

همدان-خبرنگاران در طول سال از مطالبات و دغدغه های اقشار مختلف و حتی مسئولان می گویند و فقط یک هفته فرصت دارند تا مسائل خود را طرح و امید به پیگیری و رفع مشکلاتشان داشته باشند.

خبرگزاری مهر، استان‌ها: ۱۷ مرداد روز خبرنگار و این هفته، هفته بزرگداشت خبرنگار است و فعالان این عرصه تلاش می‌کنند با بهره گیری از این فرصت به طرح دغدغه‌های این حرفه بپردازند تا بلکه گشایشی حاصل و مشکلی رفع شود.

در این مسیر اما باید بدانی که تشکل‌ها و مجموعه‌هایی پای کار آمده‌اند و اساسنامه‌هایی نوشته شده‌اند، تا شاید بخشی از حق و حقوق و مطالبات تو به عنوان خبرنگار را هم دنبال کنند. یعنی عده‌ای با رأی همین خبرنگاران باید انتخاب شوند تا خیلی بیشتر خودِ خودشان را فراموش کنند و به هدف بزرگ‌تری فکر کنند که همانا رساندن خبرنگاران به جایگاه والا است. حال این مسیر می‌خواهد با آموزش باشد، با پیگیری مقوله‌های رفاهی خبرنگاران باشد، با مطالبه گری بزرگ‌تری از مسئولین باشد، یا محدود به یک جشن یکی دو روزه برای خبرنگاران.

در مسیر بیان دغدغه‌های خبرنگاران همدانی طی هفته‌ای که مزین به بزرگداشت خبرنگار است؛ در تماس تلفنی با بیش از ۴۰ خبرنگار و فعال رسانه‌ای همدان، پای صحبت‌های خبرنگاران همدانی نشستیم؛ همان‌ها که هر روز برای مردم این استان قلم زده‌اند و این بار، از تلخی امور خبرنگاران همدان و چالش‌های صنفی این قشر گفتند. در تمام این بیم و امیدها، سفیران آگاهی همدان؛ از مطالبه گری تا امیدآفرینی گفتند و با عزمی راسخ در مسیر آگاهی بخشی قدم‌هایشان را ادامه خواهند داد. مطالبه اصلی شأن اما شنیدنیست… بیان می‌کنند که «آموزش» حلقه مفقوده در استان همدان است و در این زمینه خواستار ورود جدی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان و مجموعه‌های فعال مربوطه هستند؛ در کنار این موضوع، نگران ورود افرادی هستند که تنها با انگیزه‌های مادی وارد عرصه خبر شده‌اند و درخواست اصلی شأن این است که خانه مطبوعات همدان از اجرای طرح پالایش خبرنگاران عقب نشینی نکند!

حال در ادامه این سلسله گزارشات که همگی بیانات خبرنگاران و اصحاب رسانه پیشکسوت و فعال عرصه خبر استان همدان بوده است، این بار سوالات و درخواست‌های خبرنگاران از اعضای هیأت مدیره خانه مطبوعات باید جواب داده شوند. همان سوال‌هایی که همواره گوشه ذهن خبری‌های همدان است.

اگرچه این موضوع را عده‌ای نپسندیدند و به گفتگو با خبرنگار مهر لبیک نگفتند؛ اما، خبرنگار است و مطالبه گری؛ می‌خواهد بداند آنها که با رأی خبرنگاران و با شعار (برای خبرنگار، نه برای نفع شخصی خودم) پای کار آمده‌اند، چه می کنند…

اجرای برنامه‌ها با مدیرعامل است

عضو هیأت مدیره خانه مطبوعات استان همدان در گفتگو با خبرنگار مهر تاکید کرد: خانه مطبوعات به عنوان یک نهاد صنفی که متولی برنامه‌های حمایتی از اصحاب رسانه و مطبوعات است، طبق اساسنامه کشوری باید عمل کند و فراتر از آن هم نمی‌تواند عمل کند.

اشکان یوسفی بیان کرد: خانه مطبوعات هیچ‌گونه بودجه و درآمدی ندارد و با حق عضویت ۲۰ هزار تومانی (که چندین سال است، تغییر نکرده) اعمال وظیفه می‌کند و منبع درآمد آن، دستگاه‌های دولتی و ادارات استان است که باید با رایزنی بتواند تأمین مالی شود.

وی خاطرنشان کرد: در این دوره، خانه مطبوعات توانسته فعالیت‌هایی داشته باشد و در سال جاری با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته برنامه‌های روز خبرنگار با توجه به مقارن شدن با محرم حسینی محدود خواهد بود.

عضو هیأت مدیره خانه مطبوعات استان همدان در پاسخ به اینکه «عده‌ای به عدم حضور شما در جلسات مربوطه و سکونت در همدان اشاره دارند، آیا سکونت شما در تهران موجب نشده که پیگیری مشکلات و دغدغه مندی خبرنگاران در همدان کمرنگ شود؟»، گفت: طبق اساسنامه خانه مطبوعات، شرایط ورود افراد مشخص است و به هیچ عنوان ساکن بودن در آن قید نشده است.

یوسفی در ادامه این موضوع یادآور شد: بنده در استان سرپرست روزنامه بودم و فعال رسانه‌ای در استان همدان هستم و فرایند اجرایی خانه مطبوعات با مدیر عامل خانه مطبوعات است، اعضای هیأت مدیره مصوباتی خواهند داشت که اجرای آنها با مدیر خانه مطبوعات است، در سنوات گذشته مدیرعامل قبلی کلاً ساکن تهران بودند، بنده عضو هیأت مدیره هستم و خللی در کار و عملکرد خانه مطبوعات فعلاً رخ نداده است و هر دو هفته یک بار که جلسه هیأت مدیره برگزار می‌شود، بنده در جلسات حضور فعال دارم و کمترین غیبت را با توجه به اینکه در تهران هستم، دارم.

خبرنگار بیش از خود به دیگران می اندیشد

در پالایش خبرنگاران آنطور که باید به نتیجه نرسیده‌ایم

دیگر عضو هیأت مدیره خانه مطبوعات استان همدان با اشاره به عملکرد خانه مطبوعات، به خبرنگار مهر گفت: اهداف صنفی که ما در حال حاضر داریم دنبال می‌کنیم، بحث اساسنامه خانه مطبوعات است که سعی کردیم در این حوزه ورود پیدا کنیم.

مریم شهابی باهر ادامه داد: بحث ارتقا و پالایش خبرنگارها که چند بار پیش رفتیم و به خاطر محدودیت هایی که وجود داشت، متأسفانه آن طور که باید به نتیجه نرسیدیم.

وی در ادامه صحبت‌های خود، با اشاره به اینکه این پالایش‌ها از لحاظ ارشاد، قانون بالادستی مشکل دارد و هر کسی که مدرک لیسانس و شرایط را داشته باشد، می‌تواند مدیر یک رسانه شود و نمایندگی بگیرد بدون اینکه اصلاً مشخص باشد که آیا این فرد صلاحیت این کار را دارد یا خیر؛ اظهار کرد: متأسفانه این قانون مشکل دارد و علی رغم پیگیری‌هایی که داشتیم به نتیجه خاصی نرسیدیم ولی با این اوصاف آن‌هایی که خودمان مطمئن بودیم، فعالیتی ندارند را به صورت موردی حذف کرده‌ایم.

شهابی باهر ادامه داد: هنوز هم این روند ادامه دارد و در این راستا، با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان هماهنگی‌هایی صورت گرفته است تا این اتفاق بیافتد و بتوانیم پالایشی در این زمینه داشته باشیم.

در بازرسی خانه مطبوعات ممکن است برخی دوستی‌ها آسیب ببینند

بازرس خانه مطبوعات استان همدان در پاسخ به خبرنگار مهر مبنی اینکه به عنوان بازرس خانه مطبوعات سعی کرده‌اید چه قدم‌هایی بردارید؟ اظهار کرد: سعی کرده‌ایم نقش بازرسی را از حالت زینتی خارج و در جلسات و نظارت‌ها فعالیت بیشتری داشته باشیم.

رقیه وحدتیان با بیان اینکه بازرسی یک کار ناخوشایند برای عده‌ای است و ممکن است به دلایلی برخی دوستی‌ها آسیب ببیند؛ ادامه داد: به همین دلیل است که مخاطبین علاقه‌ای ندارند به سمتی که بازرس تعامل دارد، بروند؛ ولی با تمام فراز و نشیب‌ها اقدامات خوبی انجام شده و امیدواریم اثر گذار باشد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا