شهرستان ها

خروج دام زنده از کشت و صنعت مغان بازار گوشت اردبیل را مختل کرد

اردبیل- قائم مقام مجتمع تولیدی گوشت استان اردبیل گفت: خروج دام زنده به مقصد تهران و بازارهای منطقه از دامپروری کشت و صنعت مغان بازار گوشت قرمز را در استان اردبیل مختل کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، رضا اصغری در حاشیه بازدید خبرنگاران از مجتمع صنعتی گوشت اردبیل اظهار کرد: این مجتمع بزرگ با ظرفیت اشتغال بیش از ۵۰۰ نفر اکنون به ضرردهی رسیده و در روزهای گذشته شاهد تعدیل ۳۷ نفر از نیروهای کارگری آن بودیم.

وی با اشاره به اینکه تسهیلات بانکی و افزایش سرمایه در گردش ناجی مجتمع صنعتی گوشت اردبیل خواهد بود، تصریح کرد: دام زنده مواد اولیه تولید مجتمع صنعتی گوشت اردبیل است که متأسفانه در یک سال گذشته قیمت آن از ۶۰ هزار تومان به ۱۸۰ هزار تومان افزایش یافته که رشد ۳۰۰ درصدی را نشان می‌دهد.

قائم مقام مجتمع تولیدی گوشت استان اردبیل گفت: برای اینکه بتوانیم همچون سال‌های گذشته به فعالیت خود در مجتمع صنعتی گوشت ادامه دهیم باید تسهیلات و سرمایه در گردش تا سه برابر افزایش یابد اما تاکنون نه از محل تبصره ۱۸ تسهیلات ماده ۵۲ و نه از محل سفر ریاست جمهوری ریالی برای توسعه مجتمع صنعتی گوشت اردبیل اختصاص نیافته است.

اصغری با انتقاد از عدم همراهی بانک‌ها، واحدهای بزرگ تولیدی، بنگاه‌های محصولات کشاورزی و دامپروری در استان اردبیل با مجتمع صنعتی گوشت اردبیل افزود: راهکار اصلی ما این است تا از کشورهای همجوار دام‌های زنده وارد استان شده و با ذبح انجام شده در کشتارگاه اردبیل راهی استان‌های دیگر کشور و حوزه خلیج فارس شود.

وی کیفیت دام‌های تولید شده در استان اردبیل را بسیار بالا اعلام کرد و ادامه داد: اصلاً این کیفیت قابل مقایسه با دام‌های وارداتی از کشورهایی همچون ارمنستان نیست اما متأسفانه به دلیل عدم همکاری بنگاه‌های بزرگ اقتصادی با کشتارگاه اردبیل و خروج دام زنده از شمال استان به مقصد تهران، شاهد تعطیلی آشکار مجتمع صنعتی گوشت اردبیل هستیم.

اصغری در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: علی‌رغم اینکه ۸ درصد سهام مجتمع صنعتی گوشت اردبیل متعلق به بنگاه بزرگ محصولات کشاورزی در شمال استان اردبیل است اما تاکنون هیچ همکاری را با این شرکت بزرگ مشاهده نکردیم.

وی اضافه کرد: مجتمع صنعتی گوشت اردبیل ظرفیت بسیار بزرگ منجمد کارتنی گوشت در کشور است که از نظر کیفیت، ماندگاری، بهداشت و امنیت غذایی حرف اول را در منطقه می‌زند.

اصغری بیان کرد: امیدواریم مسئولان با سعه‌صدر در کنار مجتمع صنعتی گوشت اردبیل بوده و بتوانیم با تأمین دام زنده نه تنها تولید را افزایش دهیم بلکه در تعدیل قیمت‌ها نیز مؤثر باشیم.

وی با بیان اینکه واحد چرم‌سازی مجتمع صنعتی گوشت اردبیل را احیا می‌کنیم، ادامه داد: پرواربندی گوسفند و گوساله در مجتمع صنعتی گوشت اردبیل نیازمند تسهیلات است اما بخش خصوصی به دلیل خشکسالی‌های گسترده، گرانی نهاده‌ها و… رغبتی برای سرمایه‌گذاری در این بخش ندارد.

قائم مقام مجتمع تولیدی گوشت استان اردبیل از افت ۵۰ درصدی راندمان مصرف گوشت در استان اردبیل خبر داد و گفت: از عید قربان کمتر از ۲ ماه گذشته و ما شاهد افزایش ۵۰ هزار تومانی قیمت اولیه دام زنده هستیم.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا