شهرستان ها

خسارت نکاشت بیش از ۲۳ هزار کشاورز اصفهانی پرداخت شد

اصفهان- عضو هیئت مدیره صنف کشاورزان اصفهان گفت: بیش از ۲۳ هزار و ۳۰۰ نفر از کشاورزان اصفهانی بخشی از مطالبات خسارت نکاشت را دریافت کردند.

حسین وحیدا در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: خسارت نکاشت پول حقابه کشاورزان است که صنعت برداشت می‌کند و دِینی است که صنایع آب بر استان باید از سال ۱۳۹۶ تاکنون ادا می‌کردند.

او افزود: صنایع آب بر استان از سال ۱۳۹۶ قرار بود که سالانه ۴۵۰ میلیارد تومان علی الحساب بابت آبی که از حقابه‌ها برداشت می‌کنند، به کشاورزان پرداخت کنند در حالی که در این چهار- پنج سال گذشته دو سه مرتبه مبلغی واریز شد که در مجموع پول دو سال خسارت نبود و از سوی دیگر از سال ۱۳۹۶ تاکنون آنقدر تورم بوده که این ۴۵۰ میلیارد تومان شاید ۲۰ درصد تأثیر ندارد.

عضو هیئت مدیره صنف کشاورزان اصفهان با اشاره به اینکه در روزهای گذشته خسارت نکاشت به حساب بیش از ۲۳ هزار و ۳۰۰ نفر کشاورز اصفهانی واریز شده است، ادامه داد: شماری از کشاورزان نیز که مدارکشان کامل نبوده یا به عللی در ارائه مدارک مالکیتی تأخیر کردند، هنوز خسارت دریافت نکردند که لیست آنها باید تکمیل و ارسال شود.

وحیدا با بیان اینکه مبلغ واریزی خسارت نکاشت ۱۲۰ میلیارد تومان برای کشاورزان شرق اصفهان بوده است، درباره رسیدگی به خواست کشاورزان مبنی بر تصفیه و تحویل پساب برای کشاورزی، گفت: در این درباره تاکنون اتفاق خاصی نیافتاده است هرچند که مدیر آب منطقه‌ای اصفهان گفتند طرح را به مناقصه گذاشتند اما این صحبت تازگی ندارد و دوسال است که این موضوع را مطرح کردند.

عضو هیئت مدیره صنف کشاورزان اصفهان درباره بازگشایی زاینده‌رود و توزیع آب برای کشارزی نیز خاطرنشان کرد: ۱۲۰ میلیون مترمکعب آب خط قرمز شرب است و مقرر شد صنف و سازمان جهاد کشاورزی درباره زمان بازگشایی و توزیع آب تصمیم‌گیری کنند در حالی که هم اکنون ذخیره سد زاینده رود ۱۶۶ میلیون مترمکعب است و در صورتی که بارندگی‌های پیش رو مناسب باشد، در حدی که کشاورزان بتوانند کشت حداقلی داشته باشند، درباره زمان بازگشایی زاینده‌رود تصمیم‌گیری خواهد شد.

وحیدا با اشاره به اینکه نزدیک به ۴۵ روز از فرصت سه ماهه برای حل و فصل بخشی از مشکلات کشاورزان و مسائل آب استان گذشته است، ابراز داشت: کشاورزان از مسئولان استان انتظار دارند طبق توافقنامه به وعده‌هایشان عمل کنند در حالی که با گذشت نزدیک به ۴۵ روز هنوز کار خاصی در این زمینه انجام نشده است.

او اضافه کرد: ۲۴ نفر از کشاورزان اصفهانی که در جریان تنش‌های آذرماه بازداشت شده بودند، آزاد شدند اما هنوز یک نفر از کشاورزان در بازداشت است.

به گزارش خبرنگار مهر، طبق توافقنامه‌ای که بین صنف کشاورزان، شورای میراب‌های شرق و غرب و استانداری اصفهان در روز سه‌شنبه دوم آذر ماه سال جاری به امضا رسید، مقرر شد مسئولان استان هر ۱۵ روز یکبار درباره پیگیری‌ها و پیشرفت امور حوضه زاینده رود اطلاع رسانی کنند.

تشکیل کمیته چهارگانه استانداری، جهاد کشاورزی، آب منطقه‌ای و صنف کشاورزی برای پیگیری امور مربوط به کشاورزان استان و پیگیری‌های فرا استانی در حوضه آبریز از جمله مصوبات کارگروه سازگاری با کم آبی، شورای عالی آب و شورای هماهنگی زاینده رود، تعیین تاریخ بازگشایی و توزیع آب برای کشاورزی با رعایت خط قرمز شرب، پیگیری موضوع پساب فاضلاب اصفهان و پرداخت خسارت به کشاورزان سازگار مناسب با محوریت جهاد کشاورزی و صنف کشاورزان اصفهان از جمله بندهای این توافقنامه است و آنطور که کشاورزان می‌گویند استاندار در این جلسه برای پیگیری خواسته‌های آنان سه ماه فرصت خواست.

جمعیت کشاورزان شرق و غرب استان اصفهان بالغ بر ۴۵۰ هزار نفر است.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا