دانشگاه شیراز پیشروی ادبیات کودک است
شیراز- رئیس دانشگاه شیراز از این دانشگاه به عنوان دانشگاه پیشرو در حوزه ادبیات کودک یاد کرد.
به گزارش خبرنگار مهر، حمید نادگران چهارشنبه در همایش ملی ادبیات کودک به میزبانی دانشگاه شیراز گفت: حدود ۱۵ سال است که اردیبهشتماه دانشگاه شیراز، با ادبیات کودک و همایش ملی آن پیوند یافته است.
وی اضافه کرد: امروز که هشتمین همایش ملی دانشگاهی ادبیات کودک، با حضور استادان، دانشجویان، هنرمندان و صاحبنظران این حوزه، بههمت مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز برگزار شده است، بسیار خرسندم و برخود میبالم که شیراز، نگین فارس و ایران همانگونه که با داشتن پشتوانهای غنی و بیهمتا، بهعنوان شهر ادیبان و شاعران کهن پارسی همچون حافظ و سعدی شناخته میشود، در حوزه ادبیات کودک نیز، جایگاه بیبدیلی دارد و دانشگاه شیراز بهعنوان مادر ادبیات کودک ایران شناخته شده است.
وی ادامه داد: دانشگاه شیراز، با داشتن ۲۰ هزار دانشجو و ۷۲۰ عضو هیأتعلمی، در ۱۵ دانشکده و ۷۵ گرایش، از دانشگاههای برتر و تراز اول کشور و در جایگاه قطب علمی جنوب کشور است که در زمینههای مختلف، ازجمله گسترش تحصیلات تکمیلی و ایجاد گرایشهای جدید زبان و ادب فارسی، همچون «ادبیات کودک» پیشرو و بنیانگذار بوده است.
رئیس دانشگاه شیراز عنوان کرد: امروزه موضوع حرکت بهسمت دانشگاههای نسل سوم و چهارم یا اصطلاحاً دانشگاههای کارآفرین و جامعهمحور، از موضوعات اصلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران و بهپیروی از آن در صدر اهداف دانشگاههای کشور، ازجمله دانشگاه شیراز است.
وی بیان کرد: دانشگاه شیراز، دیرزمانیست که این مهم را در برنامهی راهبردی خود قرار داده و برای هماهنگی و همسویی پژوهشهای علمی خود با نیازهای روز جامعه که از ملاکها و ویژگیهای یک جامعهی پیشرفته و پویاست، برنامهریزی کرده است و میکوشد.
وی گفت: مطالعات رسمی ادبیات کودک، در قالب یکی از گرایشهای ارشد زبان و ادبیات فارسی، ازجمله این اقدامات است که تا حدود دو دهه گذشته، جای خالی آن در وزارت عتف کشور کاملاً محسوس بود.
رئیس دانشگاه شیراز افزود: ادبیات کودک و نوجوان، مانند دیگر مسائل، زیرِ تأثیر جامعه خویش پدیدار میشود و بلکه تأثیر آن در جامعه دوسویه است.
وی گفت: از یکسو تأثیر اجتماع بر ادبیات کودک از آن جهت است که نویسندگان این ادبیات با مفاهیم موجود در جامعه سر و کار دارند و خواسته یا ناخواسته این مفاهیم را وارد ادبیات کودک میکنند و ایدهها و مضمونهای مورد انتخاب خود را در نوشتن آثارشان از درون همین اجتماع برمیگزینند.
نادگران عنوان کرد: همچنین از دیگر سو، تأثیر ادبیات کودک بر جامعه نیز از همین ادبیات و افقهای دید و آشنایی پدید میآید که با الگوها و ژرفاهای تمدن و زندگی برای کودک گشوده میشود. کودکان و نوجوانانی که در همین اجتماع زندگی میکنند و سازنده فرهنگ و زیرساختهای آن خواهند بود؛ فرهنگی که بخش عمدهای از آن را از ادبیات کودک، گرفتهاست.
وی گفت: دانشگاه شیراز اما مفتخر است که با بهرهمندی از استادانی صاحبنظر و کاردان، در طراحی، تدوین و تصویب این گرایش بینارشتهای پیشگام بوده و با همکاری ارزشمند دو دانشکده علوم انسانی و علوم تربیتی و روانشناسی در مرکز مطالعات ادبیات کودک، کارشناسانی زبده و پژوهشگرانی متخصص برای عرصه ادبیات کودک ایران تربیت کرده است که تأثیر حضور و فعالیتشان به این میدان برهیچکس پوشیده نیست.
نادگران اضافه کرد: راه اندازی نخستین و تنها مجله علمی-پژوهشی مطالعات ادبیات کودک، گشایش کتابخانه تخصصی ادبیات کودک در دانشگاه شیراز، تألیف و ترجمه کتابهای نظری و کاربردی در این حوزه، برگزاری همایشهای دوسالانهی ادبیات کودک، انجام پژوهشهای بنیادین و جشنوارههای و نشستهای تخصصی گوناگون در این حوزه، نیز تنها بخشی از کارنامهی سبز و پرافتخار مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز است که به این عرصه علمی و ادبی، رونق و طراوتی دوچندان بخشیده است.
ندگران گفت: اینک نیز به مناسبت برگزاری هشتمین همایش ملی دانشگاهی ادبیات کودک، این مرکز باری دیگر همسو با دغدغه و نیاز جامعه، موضوع «ادبیات کودک: پساانسانگرایی، پساکرونا و جهان در شرایط مجازی» را محور قرار داده و پژوهشگران و صاحبنظران این حوزه را به هماندیشی و پژوهش در این زمینه فراخوانده است.
وی افزود: ظهور بیماری منحوس و خانمانسوز کرونا نیز که از ماههای گذشته جهانیان را با تجربههایی تلخ مواجه و غریب مواجه کرده، ضرورت بازبینی ژرف در سبک زندگی، باورها و تصورات، فلسفه و ایدئولوژی برای او را در پی داشته است و در پی این اتفاق، گسترش فناوریهای دیجیتال و فضای مجازی نیز که در دوران پیش از کرونا با رشد حیرتانگیز خود بر پدیدههایی همچون تعلیم و تربیت، کتاب، هنر و ادبیات، سرگرمی، و ارتباطات تأثیر گذارده بود، با وقوع بیماری کرونا، رشد بیشتری داشته است و بر تمام جنبههای زندگی فردی و اجتماعی انسان سایهای سنگین افکنده است.
وی افزود: این مسائل، ضرورت پرداختن به موضوع «ادبیات کودک: پساانسانگرایی، پساکرونا و جهان در شرایط مجازی» را در این همایش بزرگ بهخوبی نشان میدهد که امیدوارم نتایج ارزشمند آن نیز بهخوبی به جامعه منتقل شود و همگان از آن بهرهی کافی ببرند.