شهرستان ها

دستان تضرع گیلانیان به سمت آسمان بلند شد

رشت- همزمان با نخستین شب از شب های قدر دستان تضرع گیلانیان روزه دار به سمت آسمان بلند شد و طنین نوای الغوث الغوث از گوشه و کنار این استان به گوش رسید.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: دومین سالی است که کرونا با شیوع خود در کنار همه آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی که به دنبال داشت چگونگی برگزاری مراسم مذهبی و مناسبت‌های دینی را نیز دچار تحول کرده است. امسال نیز همانند سال گذشته شب‌های قدر به شکل دیگری برگزار شد.

با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا مراسم احیای شب‌های قدر به واسطه اوج گیری دوباره ویروس کرونا و خطرناک بودن شرایط تنها در فضای باز و با رعایت کامل دستور العمل های بهداشتی و برای دو ساعت برگزار می‌شود. در استان گیلان نیز هیئت‌های مذهبی، تشکل‌های دینی و هیئت‌های امنای مساجد و بقاع متبرکه و امامزادگان تلاش کردن تا شرایط برای بهره مند روزه داران گیلان از این شب‌ها فراهم کنند.

امشب همزمان با نخستین شب از شب‌های قدر و گیلانیان مؤمن و روزه دار با حضور در مساجد، اماکن مذهبی، بقاع متبرکه، امامزادگان و مصلاها با رعایت دسنور العمل های بهداشتی به دعا و نیایش و عزاداری در فراق مولای متقیان علی (ع) پرداخته و با نجوای «الغوث الغوث» از درگاه خداوند متعال طلب عفو و بخشش گناهان کرده، و برای دومین سال پیاپی برای ریشه کن شدن این ویروس مرگبار دعا کردند.

در رشت مرکز استان گیلان نیز با برنامه ریزی های صورت گرفته تلاش شده تا با فراهم کردن شرایط زمینه را برای حضور روزه داران برای بهره مندی از این شب‌های پر فضیلت فراهم کردند. مراسم احیای شب‌های قدر از سوی دفتر نمایندگی ولی فقیه در استان گیلان و امام جمعه رشت از ساعت ۲۳ در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد.

جمع دیگری از روزه داران رشتی تلاش کردند برای بهره مندی از این شب خود را به گلزار شهدا رسانده تا در جوار شهدای والای مقام از برکات این شب فیض ببرند.

استغاثه به درگاه الهی برای رفع درد و بلا

زهرا فردی که در کنار همسرش در گلزار شهدای رشت حضور داشت خود با چشمان اشکبار به خبرنگار مهر گفت: امسال دومین سالی است که مراسم شب‌های قدر غریبانه برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه همه اینها نشانه‌ای از طرف خداوند متعال است که بدانیم قدرت و همه هستی در دستان اوست، افزود: متأسفانه همه ما در گیر و دارهای زندگی فراموش کرده بودیم که تنها و تنها قدرت در دست خداوند متعال است با شیوع این ویروس و از بین رفتن بسیاری از روابط اجتماعی به این نتیجه رسیدم تا خداوند نخواهد هیچ اتفاقی رخ نخواهد داد.

فردی با اشاره به اینکه امشب همه ما باید بار دیگر دست‌های استغاثه و دعا را به درگاه خداوند متعال بلند کنیم و از خود خداوند بخواهیم تا با معجزه خود شر این بیماری را از سر همه مردم جهان کم کند، ادامه داد: قطعاً تا خداوند نخواهد این ویروس همچنان جولان می‌دهد و عزیزانمان طعمه آن می‌شوند.

وی اضافه کرد: امشب باید به حضرت امیر المومنین متوسل شویم که شفیع همه ما در درگاه خداوند متعال برای رفع همه گرفتاری‌ها و درد و بلا و این بیماری را سر همه مردم جهان به ویژه مردم ایران کم کند.

به هر گوشه که نگاه می‌کنی صدا الهی العفو، الهی العفو به گوش می‌رسد انگار امشب برای کسی مهم نیست که به جایگاه و شخصیت اجتماعی و فردیش خدشه وارد شود بلکه همه خود را در این مجلس و در پیشگاه خداوند متعال یکی می‌دانند و تنها برای بخشش گناهان و طلب رحمت و مغفرت دعا می‌کنند.

بقاع متبرکه و امامزادگان گیلان میزبان احیای کنندگان شب‌های قدر

مدیر کل اوقاف گیلان نیز در گفتگو با خبرنگاران به اجرای طرح ضیافت الهی همانند سال‌های گذشته همزمان با ماه مبارک رمضان در بقاع متبرکه استان گیلان اشاره و اظهار کرد: با توجه به در پیش بودن شب‌های قدر مراسم شب‌های احیا در بقاع متبرکه برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام ستار علیزاده با تأکید بر توجه و رعایت دستور العمل های بهداشتی و فاصله اجتماعی، افزود: برای تأمین شرایط مناسب برای برگزاری مراسم شب‌های احیا و بهره گیری مردم از فضای معنوی بقاع متبرکه و امامزادگان این مراسم با همکاری ستادهای شهرستانی مقابله با کرونا برگزار می‌شود.

مدیر کل اوقاف گیلان با بیان اینکه با توجه به اینکه اکثر بقاع متبرکه و امامزادگان گیلان دارای فضای باز هستند شرایط برای برگزاری این مراسم فراهم است، گفت: درب‌ها و صحن‌های امامزادگان به روی عموم گشوده بوده و امکان حضور زائران با رعایت موازین بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی و به همراه داشتن ماسک و دستکش در فضاهای روباز بقاع متبرکه و بهره مندی از فضای معنوی آستان مقدس امامزادگان به‌ویژه در لیالی قدر فراهم است.

برگزاری مراسم احیای شب‌های قدر در مساجد گیلان

مدیر کل تبلیغات اسلامی گیلان در گفتگو با مهر با تأکید بر ضرورت بهره مندی از برکات و فضیلت‌های شب‌های قدر، اظهار کرد: با توجه به تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا مراسم شب‌های قدر در فضای باز مساجد و اماکن مذهبی برگزار می‌شود.

حجت الاسلام سعید مهدوی افزود: در استان گیلان نیز با ابلاغ این دستور العمل به تمام مساجد و هیئت‌های مذهبی و تشکل‌های دینی تلاش شد تا شرایط برای برگزاری مراسم در فضای باز فراهم شود.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا