شهرستان ها

رشد ۲۰ درصدی شاخص‌های کتابخانه‌ای شهرستان فامنین

همدان-فرماندار شهرستان فامنین گفت: شاخص‌های کتابخانه‌ای شهرستان شامل زیربنا، عضویت و امانت در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ به طور متوسط ۲۰ درصد رشد کردند.‌

به گزارش خبرگزاری مهر، انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان فامنین به ریاست سید روح‌الله حسینی، فرماندار شهرستان فامنین و با حضور سید جواد معینی، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان و سایر اعضای حقیقی و حقوقی در محل فرمانداری فامنین برگزار شد.

سید جواد معینی، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان در این جلسه اظهار کرد: در گذشته کتابخانه‌های عمومی تنها به ارائه دو خدمت شامل امانت کتاب و سالن مطالعه می‌پرداختند، اما امروز با تغییر این رویه تنوع خدمات افزایش یافته است. اجرای برنامه‌های فرهنگی با محوریت کتاب، کمک به رونق کسب و کارهای کوچک، ارائه آموزش‌های مهارتی در حوزه‌های اجتماعی، خانوادگی، هنری، ادبی و … از جمله فعالیت‌های نوین در کتابخانه‌های عمومی است.

وی با بیان اینکه توجه به روستاها یکی از راهبردهای اصلی کتابخانه‌های عمومی است، افزود: درخشش کتابخانه‌های روستایی در جشنواره‌های مختلف کشوری به ویژه جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، جشنواره کتابخوانی رضوی، جشنواره دوست من کتاب و … از این نگاه نشأت گرفته است.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با بیان اینکه ۱۰۰ درصد کتابخانه‌های فامنین به وای فای رایگان مجهز هستند تصریح کرد: پنج کتابخانه عمومی در شهرستان فامنین فعال است که سرانه زیر بنا آن ۳.۳۵ و بالاتر از میانگین استانی است، همچنین سرانه کتاب به ازای هر ۱۰۰ نفر ۱۲۵ جلد کتاب و میزان عضویت آن با ۲ هزار و ۳۶۸ نفر ۶ درصد جمعیت شهرستان را شامل می‌شود که همگی بالاتر از میانگین استانی است.

وی با بیان اینکه نباید به این میزان بسنده کرد ادامه داد: چهار پروژه فعال عمرانی شامل توسعه کتابخانه شهید مطهری، محوطه سازی کتابخانه ماماهان، ساخت کتابخانه فدک در روستای فیض آباد و احداث کتابخانه در روستای نگار خاتون در دستور کار قرار دارد.

انس با کتاب هوای جامعه را پاکیزه می‌کند

سید روح‌الله حسینی، فرماندار شهرستان فامنین نیز در این نشست اظهار کرد: مردم فامنین به صورت خودجوش برنامه‌های مختلفی را به مناسبت یادبود رئیس جمهور شهید در تک تک روستاها و شهرها برگزار کردند و برای مراسم بزرگداشت آیت‌الله طه‌محمدی نیز سنگ تمام گذاشتند.

وی با بیان اینکه شهرستان فامنین، سرزمین فرهنگ، ادب و هنر است، افزود: شاخص‌های کتابخانه‌ای شهرستان شامل شاخص زیربنا، عضویت، امانت در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ به طور متوسط رشد ۲۰ درصدی را تجربه کرده است.

فرماندار شهرستان فامنین با بیان اینکه اهالی فرهنگ و ادب این شهرستان در تولید محتوا نیز خوش درخشیدند تصریح کرد: به همت مردم فرهنگ دوست و پیگیری مسئولان در شهرستان کتاب‌های متنوعی تولید شده است.

وی با اشاره به اینکه برای رشد فرهنگ توجه به کتاب و کتابخوانی ضروری است تأکید کرد: انس با کتاب هوای جامعه را پاکیزه کرده و باعث رشد جامعه می‌شود چرا که ترویج کتابخوانی آسیب‌ها و معضلات اجتماعی را کاهش می‌دهد.

رسولی با تأکید بر اینکه مقام معظم رهبری الگوی زنده و دست یافتنی برای کتاب و کتابخوانی هستند ادامه داد: باید سرانه مطالعه کتاب را با استفاده از روش‌های و شیوه‌های مختلف افزایش دهیم. در این میان از نقش مردم در ترویج فرهنگ کتابخوانی هم در زیرساخت‌ها و هم در برنامه‌های فرهنگی نباید غفلت کرد.

وی با اشاره به اینکه در ترویج فرهنگ کتابخوانی نباید از ابتکار عمل غافل شد گفت: هدیه دادن کتاب در اعیاد و روزهای خاص و مهم را در جامعه به عنوان یک فرهنگ رفتاری ترویج دهیم.

فرماندار شهرستان فامنین تأکید کرد: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر به شهرستان فامنین وعده اختصاص یک خودرو به عنوان کتابخانه سیار را مطرح کردند که با تحقق آن بسیاری از چالش‌های ما برطرف خواهد شد.

اجرای ۷۰۹ برنامه فرهنگی در سال ۱۴۰۲

روح‌الله رسولی، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان فامنین نیز در این نشست اظهار کرد: شاخص عضویت کتابخانه‌های عمومی شهرستان فامنین در پایان سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال گذشته آن ۲۷ درصد، منابع هفت درصد و زیربنا ۴۷.۶ درصد رشد داشته است.

وی افزود: اگرچه پیش بینی شده بود که در سال ۱۴۰۲، ۵۳۲ برنامه فرهنگی اجرا شود اما به همت کتابخانه‌های عمومی ۷۰۹ برنامه فرهنگی برگزار شد که ۱۷۹ مورد آن ویژه کودکان بود.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان فامنین تصریح کرد: برنامه‌های سال ۱۴۰۳ با ویژگی هدفمندی، قابلیت گزارش‌گیری، حرکت در مسیر تحقق شعار سال، منطبق با اسناد بالادستی و منابع در نظر گرفته شده، تدوین شده است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا