شهرستان ها

روز تویسرکان یادآور رشادت رزمندگان این شهرستان در برابر منافقین

همدان – رزمندگان بسیاری در عملیات مرصاد حضور داشتند و در مقابل منافقین ایستادگی کردند اما قطعا رزمندگان استان همدان و رزمندگان تویسرکانی نقش پررنگی در این عملیات ایفا کردند.

خبرگزاری مهر– گروه استان‌ها: ۱۴۴ شهید عملیات مرصاد استان همدان و ۳۸ شهید تویسرکانی در عملیات مرصاد درخشیدند، به حرمت و گرامیداشت این شهدا نیز ۵ مرداد در تقویم به نام «روز تویسرکان» ثبت شده است.

در سال ۱۳۶۷ شش روز پس از قبول قطعنامه توسط ایران و در شرایطی که نیروهای عراقی با زیر پا گذاشتن توافقنامه ۵۹۸، عملیاتی بنام فروغ جاویدان را در حمایت از صدام خائن انجام دادند، این عملیات که از مرزهای استان کرمانشاه شروع شد تا شهر اسلام‌آباد غرب و تنگه چارزبر در نزدیکی کرمانشاه ادامه داشت، تا اینکه در ۵ مرداد ماه رزمندگان اسلام توانستند با به هلاکت رساندن شمار بسیاری از نیروهای دشمن، پیروز این عملیات شوند.

شهرستان تویسرکان بیش از ۷۵۳ شهید و یک هزار و ۵۰۰ جانباز را در دفاع مقدس هشت ساله به محضر خالق یکتا و انقلاب اسلامی تقدیم کرده است.

لشکرهای زیادی در عملیات مرصاد حضور داشتند

امام جمعه تویسرکان در همین زمینه گفت: نقش رزمندگان تویسرکانی در عملیات غرورآفرین و پیروزمندانه مرصاد غیرقابل انکار و یک سند ماندگار افتخار برای این شهرستان می‌دانیم.

حجت الاسلام مرتضی موحدی تاکید کرد: اگر رزمندگان تویسرکانی همراه دیگر همرزمان خود به موقع و به‌صورت مؤثر در مقابل منافقین حضور پیدا نمی‌کردند، شهرهای کرمانشاه و همدان سقوط می‌کرد و فاجعه‌ای عظیم رخ می‌داد.

وی شهادت ۳۸ ستاره آسمانی تویسرکان را نماد دلبستگی و اعتقاد راسخ مردم تویسرکان به اسلام و انقلاب اسلامی دانست و افزود: بخش عمده شهدای تویسرکانی عملیات مرصاد در سنین جوانی و حتی نوجوانی قرار داشتند اما وصیت نامه‌های آنها سرشار از مضامین عرفانی، ملکوتی و معنوی است که درک آنها برای هر کسی میسر نیست.

در این عملیات بزرگ علاوه بر لشکر ۳۲ انصارالحسین (ع) همدان، تیپ ۱۲ قائم سمنان، لشکر ۲۹ نبی اکرم (ص) کرمانشاه، لشکر ۵۷ حضرت ابوالفضل لرستان، لشکر ۹ بدر، لشکر ۳۱ عاشورا آذربایجان شرقی، لشکر ۲۷ محمدرسول الله (ص) تهران، پایگاه هوایی شهید نوژه، هوانیروز کرمانشاه و لشکر ۸۱ زرهی قزوین و گردان قاسم ابن الحسن تویسرکان حضور داشتند.

رزمندگان تویسرکان مانند ملائکه بر سر دشمن فرود آمدند

فرمانده عملیات مرصاد در بخشی از خاطرات خود نیز به رشادتهای دلاور مردان تویسرکانی اشاره کرده و آورده است: یکی از مهمترین عوامل پیروزی رزمندگان اسلام در عملیات پیروزمندانه مرصاد حضور پر سرعت و قدرتمندانه رزمندگان تویسرکانی و نیروهای سپاه انصارالحسین (ع) در خط مقدم نبرد بود.

شهید علی صیاد شیرازی در خاطرات خود آورده است: رزمندگان تویسرکانی همانند ملائکه و فرشتگان آسمانی که بر سر دشمن نازل شدند.

نقش پررنگ شهدای تویسرکانی در عملیات مرصاد

سردار مهدی فرجی جانشین فرمانده سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان با بیان اینکه گرچه رزمندگان بسیاری در آن روز آمدند و در برابر منافقین ایستادند، اما اصل موضوع باز می‌گردد به رزمندگان غیور استان همدان و البته رزمندگان تویسرکانی که نقش پر رنگ‌تری در این عملیات ایفا کردند، تاکید کرد: یک سوم شهدای استان در این عملیات شهدای تویسرکانی هستند و این خود نشان از دلیری این شهدا دارد.

فرماندار تویسرکان نیز نهادینه سازی مکتب فکری و راه عملی شهدا را عامل رشد و بالندگی در عرصه‌های مختلف توسعه عمومی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی دانست و افزود: زنده نگه داشتن یاد شهدا قبل از اینکه یک دستور العمل اجرایی و اداری باشد یک دغدغه و علاقمندی مردمی و برخواسته از اقشار مختلف است.

سیدرسول حسینی گفت: تدوین دانشنامه شهدای تویسرکان یک گام پژوهش محور و ماندگار است که می‌تواند یک سند جامع و معتبر برای ادوار مختلف آینده باشد.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا