شهرستان ها

روند کند تغییر مدیران اجرایی در اصفهان/شایسته سالاری زمان بر است

اصفهان-روند بروزرسانی بدنه مدیریتی اجرایی استان اصفهان همچنان به کندی پیش می‌رود و مدیران در برزخ ابقا و تغییر باقی مانده‌اند که البته علت تاخیر را زمان‌بر بودن شایسته‌سالاری می‌دانند.

خبرگزاری مهر– گروه استان‌ها- ریحانه شهبازی: دولت جدید با شعار دولت مردمی روی کار آمد و انتظار مردم را برای تغییر و تحول بنیادین افزایش داد اما ابتدایی‌ترین لازمه این امر، تغییر مدیران اجرایی به ویژه در استان‌ها است. در واقع زیرساخت اصلی اصلاح وضع موجود با تغییر مدیران میانی و استانی محقق خواهد شد، در حالی که پس از انتصاب استانداران همچنان مدیران اجرایی و برخی از فرمانداران بلاتکلیف مانده‌اند. در استان اصفهان نیز از صدور حکم استاندار اصفهان دو ماهی است که می‌گذرد و ظواهر امر نشان می‌دهد که روند بروز رسانی بدنه مدیریتی استان به کندی پیش می‌رود و برخی از مدیران در برزخ ابقاء و تغییر باقی مانده‌اند.

زمان‌بر بودن شایسته‌سالاری

معاون سیاسی، امنیتی استانداری اصفهان برای شفاف‌سازی این موضوع و تأخیر در انتخاب مدیران به خبرنگار مهر می‌گوید: انتخاب آن دسته از مدیرانی که وابسته به سلسه‌مراتب استانداری هستند و در اختیار وزرات کشور قرار می‌گیرند از قبیل معاونان استاندار، فرمانداران، بخشداران حدود یک ماه و نیم است که آغاز شده و در روزهای آینده سرعت قابل ملاحظه‌ای می‌گیرد زیرا کارهای مقدماتی تعدادی از آنها انجام و در نتیجه انتصاب‌ها سرعت پیدا می‌کند.

او در ادامه به دسته دیگری از مدیران اشاره می‌کند و می‌گوید: اما آن دسته از مدیران دستگاه‌های اجرایی استان که در ذیل وزارتخانه‌ها تعریف می‌شوند باید انتخاب آنها با سرعت بیشتری صورت گیرد.

محمدرضا جان‌نثاری با بیان اینکه این موضوع در حال پیگیری است تا ثبات و استقلال دولت در استان بیشتر شود، تصریح می‌کند: البته انتخاب‌ها باید بر اساس شایسته سالاری انجام گیرد تا صحیح و درست باشد نه اینکه برای هرکس که دم دست بود حکم مدیریتی صادر کنند، بنابراین امر انتخاب مدیران نیاز به تأمل و جست‌وجوی بیشتری دارد.

فقدان تربیت نیروهای مخلص، ریشه تأخیر در تغییر

این در حالی است که با وجود روحیه ابتدایی دولت برای تغییرات اساسی و بنیادی و چرخش شرایط، هنوز بدنه میانی مدیران تغییر نکرده است؛ سخنگوی جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی در استان اصفهان این ایراد بزرگ را غیر قابل توجیه می‌داند و به خبرنگار مهر می‌گوید: یکی از دلایل این موضوع به سستی مسئولان مربوطه و بخشی دیگر به عدم شناسایی نیروهای مخلص و متخصص در بدنه جریان انقلابی بر می‌گردد و بخش دیگر نیز ناشی از عدم اهتمام نسل‌های گذشته به تربیت مدیران آینده با میدان ندادن به بروز و ظهور جوانان انقلابی است.

او ادامه می‌دهد: حاصل این امر ایجاد شرایط کنونی در روند کند و لاک پشتی مدیران میانی حتی در بسیاری از سطوح تصمیم‌گیری و تصمیم سازی است که از عواقب آن می‌توان به معطل ماندن کار مردم و کشور اشاره کرد.

مهدی شاکران با بیان اینکه عدم اطلاع مدیران کنونی از تغییرات و یا ابقاء آنها سبب سلب انگیزه فعالیت آنها می‌شود، تصریح می‌کند: اگر هم انگیزه داشته باشند توان برنامه‌ریزی بلند مدت را نخواهد داشت و راه رفع این مشکل به سادگی قابل حل است که می‌توان تشکیل سریع چند کارگروه نخبگانی با استفاده از ظرفیت جریان‌های سیاسی انقلابی، بررسی گزینه‌ها و انتخاب گزینه مناسبی برای هر مسئولیت را در پیش گرفت.

او در واکنش به سخن اخیر رئیس جمهور مبنی بر اینکه مسببان وضع موجود نباید به کار گرفته شوند، می‌گوید: در واقع رأی به آقای رئیسی یعنی تمایل به چرخش ۱۸۰ درجه‌ای وضع موجود، بنابراین از افرادی که با سیاست‌های غلط و سستی‌های خود، شرایط کنونی را برای مردم رقم زدند، نمی‌توان چرخش شرایط را انتظار داشت.

تأخیر نگران کننده در انتخاب مدیران استانی

علاوه بر این عضو شورای عالی مجمع نیروهای انقلاب استان اصفهان نیز تأخیر در انتخاب مدیران را نگران کننده عنوان می‌کند و به خبرنگار مهر می‌گوید: اگر به اصول تقوایی، انقلابی و سیاسی شخصیت‌های با تجربه در طول این ۴۲ سال یک نگاه عمیق بیاندازیم و به رشد مردم در بستر جامعه اهمیت دهیم، الزاماً باید مدیرانی را انتخاب کنیم که مردم در مقابل آنها از حقوق یکسانی برخوردار باشند.

او معتقد است که باید فارغ از نوع نگاه و تفکر بتوانیم افرادی انقلابی با هر سلیقه‌ای که هستند را به کار گیریم و معطل کردن اداره جامعه و استان به دلایل مختلف و برخی از مدیران، نگران کننده است؛ مدیران کنونی تکلیف خود را نمی‌دانند و افراد جایگزین هم مشخص نشده است که این امر آسیب‌زاست.

حجت الاسلام احمد سالک با بیان اینکه باید افرادی انتخاب شوند که علاوه بر تخصص، سابقه اجرایی داشته باشند، ادامه می‌دهد: اگر تخصص علمی داشته باشند اما تجربه مدیریتی و اجرایی در آن رشته نداشته باشند با مشکل روبرو می‌شویم و در واقع اجرا و کار مردم به تعویق می‌افتد.

او خاطر نشان می‌کند که افراد انتخابی باید علاوه بر سلامت و مسائل امنیتی، در رشته‌ای که نصب می‌کنند حداقل ده سال سابقه شفاف در زمینه اجرایی داشته باشند.

حرف مردم عدم به‌کارگیری مسببان وضع موجود است

دبیر جامعه جوانان متحد اسلامی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر علت این تأخیر را بررسی بیشتر استاندار اصفهان برای گزینه‌های تصدی عنوان می‌کند و می‌گوید: استانداری اصفهان در حال حاضر برای بررسی و انتخاب مدیران استانی کمیته‌هایی را تشکیل داده است تا با جمع‌آوری اطلاعات نسبت به سابقه افراد شناخت بهتری پیدا کند و سپس دست به اقدام برای انتصاب نماید.

او ادامه می‌دهد که البته زمان زیادی از مشخص شدن استاندار اصفهان نگذشته و در حال حاضر برای انتصابات، بررسی بیشتری صورت می‌گیرد ون‌هایت تا پایان سال همه مدیران انتخاب خواهند شد.

سعید دادگستر معتقد است که برای اصلاح وضعیت موجود جامعه زمان لازم است و این سخن آقای رئیسی که نباید مسببان وضع موجود به کار گرفته شوند در واقع حرف مردم هم هست.

دوری از رویکرد گسست‌افزا و اتکا به دانش و راهکار

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان نیز بر این باور است که استاندار اصفهان باید ضمن داشتن عزمی راسخ و اقتداری غیرقابل مقایسه با برخی مدیران منفعل قبل، همدلی با نیروهای انقلابی و تعامل با ذی‌نفعان درون و برون‌استانی را به‌عنوان رویکردی غالب سرلوحه اقدامات و ابتکارات خود قرار دهد، اظهار می‌کند: بافت فرهنگی و تاریخی اصفهان نشان می‌دهد که رویکردهای گسست‌افزا که ممکن است از طرف برخی منفعت‌طلبان پیگیری شود، نهایتاً ثمره‌ای جز خسران و تلف‌کردن فرصت‌های خدمت به همراه نداشته باشد، خاطره همدلی و هماهنگی مدیران در دولت نهم، بهترین الگوی نزدیک و معاصر است که باید مورد توجه باشد.

مصطفی نباتی‌نژاد بر اساس تجربه می‌گوید که وقت‌گذاری برای تعیین اولویت‌ها و سندنویسی‌های بی‌مورد، از علاقه‌مندی خاص نیروهای ستادی در هر دوره‌ای است. از این رو استدعای عاجزانه از استاندار این است که با احترام به سلسله‌مراتب دانش و تجربه در خصوص اولویت‌های قبلی احصا شده از مسائل و راهکارهای حل آن‌ها در حوزه‌های مختلف، وقت‌گذاری جناب ایشان بر پایش مسائل، اجماع ذی‌نفعان بر راهکارها و سپس پیگیری اجرای مصوبات باشد.

اراده حل مشکلات استانی تنها به عهده استاندار نیست

او می‌گوید: ابر مسائل استان از قبیل بیکاری، کاهش اعتماد عمومی به ویژه در نسل جوان، سرمایه‌گریزی، مهاجرت طبقه خلاق، خشکی زاینده‌رود، آلودگی هوا، فرونشست، بهره‌وری پایین نیروی کار و سرمایه، گسست فرهنگی، شکاف طبقاتی، القای اختلافات همسایگی و… مشکلاتی نیست که اراده حل آن صرفاً در استان و به دست استاندار باشد؛ بنابراین همه نقش‌آفرینان شهری، استانی و ملی باید نقش خود را در پیگیری و حل آن مسائل پیدا کرده و برای رفع آن مشکلات و مسائل، هم‌سو با استاندار آن‌ها را پیگیری کنند.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه خط‌کشی در مجمع نمایندگان و شوراهای اسلامی شهرها و چندپاره کردن جوانان و نیروهای استان به‌طور ناخواسته نیروی فعالان را تحلیل داده و مانع از پیگیری حل مسائل استان می‌شود، خاطر نشان می‌کند: باید استاندار محترم و دیگر دلسوزان و علاقه‌مندان انقلاب نیز تلاش کنند که این اتفاق نامیمون در این دوره پیش نیاید؛ از سویی دیگر نخبگان استان باید به‌طورجدی از استاندار بخواهند اکنون که شخص رئیس‌جمهور به وی عنایت ویژه‌ای دارد بیشتر از اینکه مقیم اصفهان باشند، در تهران به سر برده و پیگیر حل مسائل اساسی اصفهان باشند.

انتصاب با فرایندی عقلایی و در سریع‌ترین زمان ممکن

او ریشه این مشکلات را بی‌تدبیری پایتخت‌نشینان در ادوار مختلف عنوان می‌کند و می‌گوید: معاونان و مدیران منصوب استاندار در استان جای خالی روزهایی را که ایشان در تهران پیگیر مسائل هستند، پر کنند و اجازه دهند تصمیم‌گیری‌ها سیستمی پیش برود.

نباتی‌نژاد با بیان اینکه جوانی استاندار یک نعمت و فرصت مضاعف است، تصریح می‌کند: با روحیه‌ای که از سید رضا مرتضوی سراغ داریم، امیدواریم ضمن تکریم بزرگان شهر، عرصه را برای خدمت بی‌منت جوانان انقلابی، پرکار، متخصص، جهادی و مردمی بیش‌ازپیش فراهم کنند و درعین‌حال انتصابات خود را بر اساس یک فرایند عقلایی و بدون توجه به حاشیه‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن انجام دهند؛ چراکه در تأخیر، آفت‌ها نهفته است.

آنچه مردم از دولت انقلابی و مردمی انتظار دارند این است که زیرساخت‌های مدیریتی را با انتصابات افرادی متعهد، پاک‌دست و متخصص تغییر اساسی دهند تا بتواند در سریع‌ترین زمان ممکن برای مشکلات استانی راه‌حلی عملیاتی در پیش گیرند و بدون عملکردی شعارگونه و پوپولیستی، اولویت خود را معیشت مردم و اشتغال جوانان قرار دهند.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا