شهرستان ها

سالانه ۲۹۰ هزار مترمربع فرش در آذربایجان‌غربی تولید می شود

ارومیه – معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی با بیان اینکه سالانه ۲۹۰ هزار مترمربع فرش در استان تولید می‌شود، گفت: زمینه رونق صنعت فرش در استان فراهم شود.

به گزارش خبرنگار مهر، نادر صادقی عصر سه شنبه در جلسه کارگروه فرش استان افزود: آذربایجان‌غربی با در اختیار داشتن ۲۲۴ واحد کارگاه تولید فرش دستباف و کارگاه‌های خانگی برای ۷۲ هزار نفر شغل پایدار ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه ۲۲۴ کارگاه تولید فرش در استان فعال است، خاطر نشان کرد: در حال حاضر، ۱۲ هزار و ۷۰۸ نفر بیمه قالی‌بافی در قالب تأمین اجتماعی و چهار هزار و ۶۰۹ نفر نیز در قالب بیمه صندوق اجتماعی کشاورزی، روستاییان و عشایر بیمه شده‌اند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه همچنین قالی‌بافان فرش دستباف در ۷ مجتمع فعالیت دارند گفت: فرش‌های ریزماهی خوی و افشار تکاب در شمال و جنوب آذربایجان غریی در سال ۱۳۸۹ ثبت ملی شده و فرش بافته شده در خوی نیز طی سال ۱۳۹۲ به ثبت جهانی رسیده است. همچنین به دنبال ثبت جهانی فرش افشار تکاب نیز هستیم.

وی عنوان کرد: شهرستان‌های تکاب و خوی مهم‌ترین قطب‌های تولید فرش استان بوده و در کنار آن‌ها فرش‌بافی در شهرهای بوکان، شاهین‌دژ، میاندوآب، مهاباد و ارومیه نیز رواج دارد.

معاون استاندار آذربایجان‌غربی ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌های خوب استان در حوزه آموزش و حرفه‌آموزی در زمینه قالی‌بافی، برای ایجاد اشتغال زندانیان و خانواده‌های آنان در راستای ایجاد اشتغال و درآمدزایی هم در حین گذراندن محکومیت و هم بعد از آزادی می‌توان از این فرصت استفاده بهینه کرد.

صادقی همچنین به اشتغال ۶۱۰ نفر از مددجویان کمیته امداد استان در زمینه فرش اشاره کرد و افزود: در طول سال ۱۳۹۹ بیش از ۳ هزار مترمربع فرش توسط این افراد تولید شد که بیش از ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان سود خالص به دنبال داشت.

وی عنوان کرد: در همین راستا بیش از یک هزار و ۱۰۰ طرح در ارتباط با فرش در سال ۱۴۰۰ برای مددجویان کمیته امداد استان پیش‌بینی شده است.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا