شهرستان ها

سرانه مصرف ماهی در آذربایجان غربی به ۸ کیلوگرم رسید

ارومیه – مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی سرانه مصرف ماهی در استان برای هر فرد را ۸ کیلوگرم در سال عنوان کرد.

منصور لطفی در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه پیش بینی می‌شود در سال‌جاری حدود ۱۸ هزار تن انواع آبزیان در استان تولید شود، افزود: سرانه مصرف در استان برای هر فرد ۸ کیلوگرم در سال است.

وی ادامه داد: در طی سال‌جاری ۷.۷ میلیون قطعه انواع بچه ماهیان گرمابی در مرکز بازسازی ذخایر ژنتیکی شهید کاظمی پلدشت تولید و در منابع آبی پشت سدها، استخرهای ذخیره کشاورزی و آب‌بندان‌ها رهاسازی شده است.

لطفی با بیان اینکه بچه ماهیان تولیدی به کشورهای عراق، ترکیه، استان‌های همجوار و تهران صادر می‌شوند، گفت: حدود ۴۲۰ مرکز تولید و پرورش آبزیان در سطح استان فعال است که علاوه بر مراکز تولید و پرورش آبزیان، صید و برداشت ماهی از دریاچه‌های پشت سدها و منابع آبی استان هم صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: شاه میگوی دراز آب شیرین به دلایل مختلف از جمله صید غیرمجاز کاهش یافته و شیلات استان انجام مطالعات و ارزیابی ذخایر و بازسازی منابع آبی از لحاظ آبزیان بومی را در دستور کار خود قرار داده است و صید شاه میگوی آب شیرین هم از سال ۱۳۹۷ در دریاچه سد ارس ممنوع است.

لطفی با تاکید به اینکه در حال حاضر ۵۰ مزرعه گردشگری به صورت عرضه و طبخ آبزیان در سطح استان فعالیت دارند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود ۳۰۰۰ نفر در زمینه شیلات و آبزی پروری در سطح استان مشغول بکار هستند.

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی گفت: در استان ۱۱ مزرعه تکثیر و پرورش زینتی فعال بوده و پیش بینی می‌شود تا پایان امسال ۶.۵ میلیون قطعه بچه ماهی تولید شود.

در حال حاضر ۱۰ نفر در مزارع فعال و در حال احداث پرورش و تولید آرتمیا مشغول بکار هستند و پیش بینی می‌شود با راه اندازی کامل مجتمع برای بیش از ۳۰۰ نفر بطور مستقیم ایجاد اشتغال شود.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا