شهرستان ها

سردرگمی در ساماندهی دستفروشان/ مردم از وعده های بی ثمر خسته شدند

گرگان- علی رغم وعده های مکرر مدیران شهری گرگان برای مهار دستفروشی و سد معبر، شاهد آن هستیم که در آستانه سال نو، اشغال معابر و پیاده رو روز به روز در حال افزایش است.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها- اعظم محبی: با توسعه شهرنشینی، مشکلات و چالش‌های زندگی در مراکز شهری روز به روز در حال افزایش است، در کنار مسائلی همچون حاشیه نشینی، مشکلات ترافیکی و کاستی ها حوزه زیرساخت های خدمات شهری از جمله مواردی که آزردگی خاطر شهروندان را به همراه دارد.

یکی از مواردی که اخیراً شهرها و شهروندان به آن مبتلا شده اند، موضوع سد معبر و دستفروشی است که همزمان با رشد فزاینده مشکلات اقتصادی شهروندان و البته تاثیرات مخرب ناشی از کرونا به یک ابرچالش تبدیل شده است، چالشی که در آستانه اعیاد و روزهای شلوغ بازار نمود بیشتری یافته و رنج بیشتری برای اهالی شهر به دنبال دارد.

گرگان، مرکز گلستان هم در سال های اخیر با این موضوع دست به گریبان است، هسته مرکزی شهر در قرق دستفروشان بوده و پیاده روهای منتهی به این محل توسط این افراد اشغال شده است.

هرچند مدیران گرگان هر از چندگاهی طرح ها و پروژه های مختلفی برای ساماندهی دست فروشان و معضل سد معبر ترسیم و پیاده کرده اند اما هیچ کدام از این پروژه ها تاکنون نتوانسته این مشکل را حل کند.

البته برخی تصمیمات غلط مدیران شهری در سال های اخیر هم‌ مزید بر علت شد و مشکلات را چند برابر کرد که از آن جمله می توان به راه اندازی خیابان غذا در پاسرو نعلبندان اشاره کرد. پروژه ای که در همان ابتدا کارشناسان به تبعات منفی آن هشدار داده بودند ولی گوش شنوایی در شهر نبود و همه این ‌مسائل سبب شد تا هسته مرکزی شهر گرفتار چالش های بی شماری شود؛ چالش هایی که در برخی موارد سوژه شبکه های اجتماعی و برخی رسانه های بیگانه می شود.

کسبه پاسرو قصد بستن مغازه ها را دارند

شلوغی های پیاده روها رنجش مغازه داران را به همراه داشته به گونه ای که بارها به شورای شهر گرگان مراجعه کرده و خواستار ساماندهی دستفروشان هستند.

یکی از کسبه خیابان پاسرو در این خصوص گفت: سال گذشته ۱۵ متری پاسرو کف سازی و مرمت و به خیابان غذا نامگذاری شد، هم اکنون ترافیک در این منطقه تشدید شده و مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.

محمد پولاد اضافه کرد: این مسیر، ترافیک دور میدان را کنترل می‌کرد اما هم اکنون بازار با چندین سال قدمت، محلی برای اتراق دستفروشان شده است.

وی با تأکید بر این که شهرداری باید دستفروشان را جمع آوری کنند، افزود: کسبه بارها تصمیم به بستن مغازه ها و تجمع داشتند اما با توجه به مسائل نظام و سوء استفاده دشمنان از این کار خودداری کردند.

پولاد با اشاره به جمع آوری بیش از ۳۰۰ امضاء برای پیگیری رفع سد معبر این خیابان، گفت: برخی از افرادی که در ۱۵ متری پاسرو مشغول کار هستند، دستفروش نیستند آنها باندهایی هستند که فضا را اجاره داده و از مردم پول می گیرند.

سد معبر تیغ دو لبه است

عضو شورای اسلامی شهر گرگان هم گفت: وجود سد معبر در شهرها تنها مختص به گرگان نیست و این مسأله به یک پدیده اجتماعی تبدیل شده است.

برخی باندهای به خرید و فروش محل هایی برای دستفروشی اقدام کرده و شهرداری باید با آن ها مقابله کندناصر گرزین افزود: اگر سد معبر مدیریت نشود پیامدهای ناگواری در شهر به همراه دارد و شهرداری باید آن را پیگیری کند.

وی با تاکید بر اینکه باید دیگر ارگان ها در کنار شهرداری قرار بگیرند، گفت: سد معبر تیغ دولبه است و جمع آوری کردن دستفروشان و یا بی تفاوتی به این مسأله هجمه های زیادی را از سوی شهروندان را به همراه دارد.

گرزین با اشاره به دستفروشی در خیابان پاسرو، افزود: در این منطقه دو طرف مسیر بسته و به خیابان غذا تبدیل شده است که اگر دو طرف آن را بازگشایی کنیم، ترافیک خیابان شکسته خواهد شد.

وی گفت: اصناف، قوه‌ قضاییه، بهداشت، نیروی انتظامی و تمام ارگان های مرتبط باید در این خصوص با شهرداری همراهی کرده تا بتوانیم دستفروشان را سر و سامان دهیم.

سردرگمی در <a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%b3%d8%a7%d9%85%d8%a7%d9%86%d8%af%d9%87%db%8c-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%81%d8%b1%d9%88%d8%b4%d8%a7%d9%86'>ساماندهی دستفروشان</a>/ مردم از وعده های بی ثمر خسته شدند

دیگر عضو شورای اسلامی شهر گرگان هم گفت که باید افراد توانمند برای رفع سد معبر انتخاب شده که از مسائل اجتماعی و روانشناسی هم مطلع باشند.

عیسی مهری افزود: در بسیاری از شهرها، برخی از مراکز اصلی تبدیل به پیاده راه شده و شرایط برای دستفروشان و ساماندهی آنها در برخی از ساعات روز فراهم شده است اما ما در گرگان نتوانسته ایم زمینه رفاه شهروندان را فراهم کنیم.

هسته شهر در اشغال دستفروشان

معاون خدمات شهری شهرداری گرگان هم در این خصوص گفت: دستفروشی، قصه پر غصه شهر گرگان است و طبق قانون هرگونه اشغال پیاده رو جرم بوده و شهرداری باید راساً برای رفع سد معبر اقدام کند.

احمدعلی سالاری افزود: دستفروشی حاصل یک ماه و چند ماه اخیر نیست بلکه از نیمه سال ۱۳۹۷ با کرونا و بحران‌های اقتصادی تشدید شده و هم اکنون هسته مرکزی شهر گرگان در اشغال دستفروشان است.

سالاری اضافه کرد: در خیابان امام خمینی(ره) بعد از آفتاب ۱۹ دستفروشی نداریم و تنها رگال های مغازه ها، جلوی پیاده‌روها است و در خیابان شهید بهشتی هم تا میدان کریمی هیچ دستفروشی نیست.

طبق گفته وی در هسته مرکزی شهر حدود ۱۲۰ دستفروش معابر را اشغال کرده اند.

سردرگمی در <a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%b3%d8%a7%d9%85%d8%a7%d9%86%d8%af%d9%87%db%8c-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%81%d8%b1%d9%88%d8%b4%d8%a7%d9%86'>ساماندهی دستفروشان</a>/ مردم از وعده های بی ثمر خسته شدند

وی بیان کرد: در رفع سد معبر شهرداری به تنهایی قادر به کنترل آن نیست و هر انجام قوه قهریه جز بازتاب منفی چیز دیگری به دنبال ندارد.

سالاری توضیح داد: شهروندانی که خود شاکی سدمعبر و دستفروشی هستند به هنگام رفع سد معبر در کنار دستفروش قرار گرفته و رفتار شهرداری را زیر سوال می برند.

وی با بیان اینکه سد معبر باید ارشادی باشد، گفت: اماکنی در خیابان مرکز بهداشت یا چهارشنبه بازار برای ساماندهی دستفروشان در نظر گرفته و ساماندهی آن ها از بهمن ماه آغاز شد اما بعد از چند روز به دلایل مختلف تعطیل شد.

سالاری بیان کرد: در برخی از موارد به مرکز بهداشت، دامپزشکی و مانند آن ها سدمعبر را اعلام می‌کنیم ولی آنها می‌گویند که این مسأله به ما مربوط نمی‌شود.

وی اضافه کرد: دستفروشی مانند یک عمل جراحی بوده و باید همه همراه شوند تا این کار با موفقیت به اتمام برسد.

راه اندازی کمیته ویژه برخورد با سد معبر

شهردار گرگان هم گفت: ماده ۳۹۲ قانون بسیار کامل بوده و نیاز به تفسیر ندارد و برای سد معبر از سه ماه تا یک سال حبس در نظر گرفته است.

محمدرضا سبطی افزود: برای راه اندازی کمیته ویژه برخورد با سد معبر و ساخت و ساز غیرمجاز در گرگان در سال ۱۴۰۱ برنامه‌ریزی شده تا با همکاری دیگر دستگاه ها اجرایی شود.

وی بیان کرد: آموزش نیروها و پرسنل سد معبر هم در دستور کار بوده و باید با هماهنگی همه انضباط شهری را رقم بزنیم.

سبطی گفت: نباید با انتشار یک کلیپ آبروی شهرداری رفته و معاونت خدمات شهری عذرخواهی کند؛ سعی ما این است که بر مدار قانون رفتار کنیم.

وی ادامه داد: مدیریت یکپارچه شهر وجود ندارد فرمان در دست شهرداری است اما پدال، گاز، ترمز، دنده و کلاج در دست دستگاه‌های مختلف دیگر است.

به گزارش خبرنگار مهر، هرچند مناطقی از شهر گرگان سال ها است که با معضل دستفروشی مواجه است اما برخی تصمیات غلط مدیران شهری فعلی یا گذشته، مانند راه اندازی خیابان غذا در خیابان پاسرو و جانمایی نامناسب معابر وردی و خروجی پارکینگ طبقاتی نعلبندان سبب شده تا چالش دستفروشی و سد معبر در شهر گرگان در حالت بحران اجتماعی قرار بگیرد و گلایه شدید کسبه هسته مرکزی و خیابان های اصلی شهر را به دنبال داشته باشد لذا باید با توجه به روزهای پایانی سال اقدام عاجلی برای ساماندهی دستفروشان اندیشیده شود.

خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا