شهرستان ها

سونامی کرونا در مشهد/ سوغات نامبارک مسافران

مشهد ـ آمار ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا در موج پنجم در حال افزایش است و مشهد وضعیت وخیمی را می‌گذراند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – ملیحه زرین‌پور: کرونا هر روز در حال جهش است، یک روز کرونای برزیلی، یک روز انگلیسی و حالا هم دلتا و مدل‌های مختلفی که ره‌آورد بی‌مبالاتی‌های عمومی، سوءمدیریت‌ها و عادی‌انگاری‌های مردمی است، امری که این روزها سبب‌ساز حال ناخوش پایتخت معنوی ایران شده است.

آمار ابتلاء و مرگ و میر ناشی از کرونا در موج پنجم این پاندمی هر روز در حال افزایش است و مشهد وضعیت وخیمی را می‌گذراند به طوری که به گفته امیرمسعود هاشمیان عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، از پاندمی کرونا در مشهد عبور کرده‌ایم و به سونامی رسیده‌ایم.

تاخت و تاز کرونا و افزایش مرگ و میر بیماران

کرونا می‌تازد و مردم و مسئولان نیز آن را همراهی می‌کنند چنانچه بر اساس آخرین آمارها، روزانه ۹۰۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های خراسان رضوی بستری می‌شوند.

علی اصغر انجیدنی، دبیر کارگروه مراقبت و درمان کووید ۱۹ دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۲۶ مرداد ماه در مصاحبه‌ای گفته است: هم‌اکنون سه هزار و ۷۷۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های خراسان رضوی بستری هستند که ۲ هزار و ۸۷۰ نفر از آنان مربوط به دانشگاه علوم پزشکی مشهد است که علاوه بر کلانشهر مشهد، ۱۵ شهرستان دیگر خراسان رضوی را زیر پوشش دارد؛ تعداد بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه خراسان رضوی به بیش از ۶۰۰ نفر رسیده که ۸۰ درصد آنان در مشهد تحت درمان قرار دارند.

وی عنوان کرده است: متأسفانه همچنان شاهد افزایش تعداد مبتلایان، بستری‌شدگان و فوتی‌های ناشی از کرونا در مشهد و استان خراسان رضوی هستیم.

مطابق با آخرین اطلاع‌رسانی‌ها از ۳۳ شهرستان خراسان رضوی، ۲۷ شهرستان در وضعیت قرمز، پنج شهرستان در وضعیت نارنجی و یک شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند. شرایط در سرزمین خورشید بحرانی است و به گفته مسئولان علوم پزشکی، تنها راه چاره تسریع در واکسیناسیون در کنار رعایت شدید پروتکل‌ها و پرهیز از تجمعات است، این در حالی است که تاکنون تنها ۲۵ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال استان واکسینه شده‌اند و هر چند روزانه ۵۵ هزار دوز واکسن کرونا در خراسان رضوی تزریق می‌شود اما با توجه به شرایط بحرانی، باید واکسینه کردن مردم در شهر مشهد چند برابر شود تا بلکه بتوان از ابتلای بیماران جدید جلوگیری کرد.

این ره به ناکجا می‌رود!

اما مسئله مهم اینجاست تا زمانی که مردم به هشدارها اهمیتی نمی‌دهند و علی‌رغم تأکیدات، برخی با بی‌مبالاتی در مکان‌های سربسته عزاداری می‌کنند و با وجود راه‌های بسته، حاضر به در خانه ماندن نیستند و تصاویر قطارشدن ماشین‌ها در جاده‌های شمالی کشور، زخمی می‌شود بر دل کادر خسته درمان، وضع به همین منوال ادامه دارد و باید گفت «این ره به ناکجا می‌رود!»

ستاد ملی مبارزه با کرونا از ۲۵ تا ۳۰ مرداد ماه را جز برای مشاغل گروه یک که لازم و ضروری هستند، تعطیل کرد تا مردم با در خانه ماندن از میزان تماسشان کاسته شده و کمتر در معرض بیماری قرار بگیرند. این امر به مسئولین فرودگاه‌ها و راه‌آهن و.. نیز ابلاغ و سبب کاهش پروازها به مشهد شد اما متأسفانه در سفرهای بین شهری اتفاقات دیگری افتاد!

پیش‌بینی چنین روزی را می‌کردیم / مردم متوجه خطر نیستند!

محمدحسین روشنک، رئیس ستاد پویش‌های مردمی مقابله با کرونا در گفتگو با مهر با بیان این‌که در ماه‌های اخیر در کشور، به خصوص در خراسان رضوی و مشهد مقدس، کسی رعایت پروتکل‌ها را دنبال نکرده است، گفت: با توجه به عدم رعایت پروتکل‌ها شرایط کرونا قابل پیش‌بینی بود.

وی افزود: در اسفند سال گذشته پیش‌بینی و طی اطلاعیه‌ای اعلام کردیم که اگر همین‌گونه پیش برویم، در مرداد ۱۴۰۰ موج شدیدی از کرونا در مشهد غوغا خواهد کرد و اگر به داد مشهد نرسید، در مرداد ماه ۱۴۰۰ شرایط از کنترل خارج می‌شود اما متأسفانه توجهی نشد.

رئیس ستاد پویش‌های مردمی مقابله با کرونا با اشاره به بی‌توجهی مردم در رعایت پروتکل‌ها، گفت: می‌بایست آنچنان فرهنگ‌سازی و تبلیغات شود که خود مردم داوطلبانه در خانه بمانند نه اینکه با برخورد سلبی و جریمه بخواهیم خطر کرونا را نشان دهیم! مردم باید خطر کرونا را درک کنند که متأسفانه این اتفاق نیافتاده است.

وی عنوان کرد: باید مردم آگاه شوند که نباید در تجمعات شرکت کنند، نباید در کنار هم باشند! چرا از ۴۸ ساعت قبل باید اعلام می‌شد که قرار است مسیرهای بین شهری بسته شود؟ تا شاهد ازدحام مردم به ویژه مشهدی‌ها در جاده‌های شمالی کشور باشیم. باید جو را به گونه‌ای پیش برد که مردم درک کنند خطر کرونا از بمباران زمان جنگ بیشتر است.

روشنک گفت: همه این موارد و تاخت و تاز کرونا و مرگ مردم نتیجه سوءمدیریت‌ها و عدم نظارت‌ها است، مقابله با کرونا باید با کمک مردم انجام شود و مردم را نیز باید تشکل‌ها، امام جمعه، هیئت‌ها، خیریه‌ها و … به میدان بیاورند چرا که برخوردهای سلبی نتیجه‌ای ندارد.

اورژانس جوابگوی حجم بیمار نیست / از کمبود اکسیژن تا تخت و برانکارد

با وجود همه آنچه گفته شد، این روزها شاهد افزایش روز افزون تعداد بیماران هستیم و به همان نسبت نیاز به دارو، اکسیژن و تخت هم افزایش می‌یابد چنانچه به گفته دکتر هاشمیان عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اورژانس‌ها مملو از بیماران بدحال است، حجم بیماران به قدری زیاد است که هیچ اورژانسی جوابگوی این تعداد بیمار نیست، همچنین کمبود اکسیژن، تخت و برانکارد وجود دارد، اما چاره‌ای نیست و احتمالاً مردم از وضعیت اورژانس‌ها اطلاع دارند.

این تازه یک بخش ماجراست چرا که بسیاری از مبتلایان به سبب کمبود تخت در خانه بستری می‌شوند و طبیعتاً تهیه دارو، اکسیژن و سِرُم به عهده خودشان و خانوادشان است و این امر این روزها تصاویر ناخوشایندی از صف‌های تهیه دارو و … در داروخانه‌ها و دیگر مراکز به نمایش گذاشته است. مهر وضعیت را از دکتر جبرائیل موفق، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مشهد جویا شده است.

کمبود رمدسیویر و سرم نداریم

وی در این خصوص عنوان کرد: رمدسیویر به طور نسبی برای درمان کرونا پذیرفته شده است، در مورد این دارو هیچ‌گونه کمبودی نداریم هم برای بیماران سرپایی و هم برای کسانی‌که در بیمارستان بستری هستند، هر بیمارستان و مرکزی اگر رمدسیویر کم دارد، می‌تواند سریعأ به ما اطلاع بدهد.

موفق در مورد صف‌هایی که جلوی داروخانه محل توزیع تشکیل می‌شود ابراز کرد: وقتی ناگهان تعداد زیادی مراجعه می‌کنند، چون هر نسخه هم زمانی برای آماده‌سازی، تأیید بیمه و تحویل نیاز دارد، طبیعتأ باعث ایجاد تجمع می‌شود؛ این تجمع یا صف به معنای کمبود نیست بلکه به معنای افزایش حجم مراجعه کننده است؛ توان داروخانه و مراکز هم مشخص است، نمی‌توان همزمان به همه پاسخ داد و به همین جهت صف تشکیل می‌شود.

وی در مورد سِرُم نیز گفت: در مراکز درمانی که بیمار کووید بستری است، هیچ‌گونه کمبودی در این خصوص نداریم چراکه از سال گذشته پیش‌بینی این امر را داشتیم و مقدار زیادی خریداری کردیم؛ علاوه بر آن، سهمیه‌هایی نیز از وزارت بهداشت به استان ارسال و توزیع می‌شود از این جهت بیمارستان‌ها، مراکز موقت و مراکز درمانی که پذیرش کووید دارند، هیچکدام کمبود سِرُم ندارند.

این مسئول ادامه داد: در خصوص کمبود سِرُم و رمدسیویر در داروخانه‌ها باید گفت به دلیل کمبود کشوری که در این خصوص پیش آمد، وزارت خانه اعلام کرد به داروخانه‌ها سهمیه‌ای داده نشود و همه را در اختیار بیمارستان‌ها بگذارید چراکه بیماران بستری اولویت دارند اما از عصر ۲۴ مرداد اجازه داده شد که به داروخانه‌های شبانه‌روزی نیز سِرُم بدهیم که ان‌شالله بعد از تعطیلات برحسب سهمیه برای داروخانه‌های عمومی هم توزیع خواهد شد.

وی افزود: در مورد آمپول رمدسیویر نیز غیر از داروخانه‌های دولتی مانند داروخانه ۲۲ بهمن، داروخانه امام و هلال احمر که از گذشته این دارو را توزیع می‌کردند، داروخانه‌های منتخبی در چند نقطه شهر تعیین شد که دارو را توزیع کنند، در کنار افزایش تعداد این داروخانه‌ها، مردم می‌توانند از طریق سامانه ۱۹۰ و طی اطلاع‌رسانی‌های آینده از مکان و نام داروخانه‌های توزیع کننده مطلع شوند.

موفق در توضیح بیشتر عنوان کرد: از نظر رمدسیویر و سِرُم فعلاً کمبود ناراحت کننده‌ای وجود ندارد و به حد لازم تهیه می‌شود منتهی درخواستی که از مردم و پزشکان داریم این است که در تجویز داروها به پروتکل‌ها توجه بیشتری داشته باشند و مردم نیز اصراری برای تجویز بیش از حد یا تجویز داروهای غیرضرور نداشته باشند.

وی با بیان اینکه قرص فاویپیراویر نیز که قبلاً برای بیماران کووید تجویز می‌شد، اخیرأ رسمأ اعلام شد که تأثیری در درمان ندارد اما باز هم توسط برخی پزشکان تجویز می‌شود، ادامه داد: میزان توزیع این دارو هم خیلی بهتر شده است و در بین داروخانه‌های بیشتری توزیع می‌شود و این روند هم افزایشی خواهد بود.

افزایش بیماران؛ کاهش اکسیژن

معاون غذا و دارو مشهد در خصوص کمبود کپسول اکسیژن نیز گفت: با افزایش بیماران بستری مصرف اکسیژن نیز بالا می‌رود؛ ترجیح ما استفاده از اکسیژن مایع است که از طریق دستگاه‌های اکسیژن‌ساز تولید و وارد شبکه لوله کشی اکسیژن می‌شود و سرتخت بیمار استفاده می‌شود اما با افزایش نیاز ناشی از تعدد بیماران، چون ظرفیت تولید هر دستگاه میزان مشخصی است، در ساعاتی از روز با افت فشار دستگاه‌های اکسیژن مواجه می‌شویم و در این شرایط مجبور به استفاده از کپسول هستیم.

موفق توضیح داد: استفاده از کپسول برای کادر بیمارستان بسیار پرزحمت است؛ یک کپسول ۴۰ کیلویی نهایتأ دو روز جواب می‌دهد و جابجایی و پرکردن آن سخت است؛ با این حال با کمک استانداری و مردم و خیرین تعداد قابل توجهی کپسول خریداری شده و در اختیار بیمارستان‌ها گذاشته شده است اما این افت و خیزها ممکن است وجود داشته باشد.

اگر مردم و مسئولان دست در دست هم، مدیریت درستی برای قطع زنجیره کرونا نداشته باشند با فاجعه دیگری این بار در مشهد مقدس و آمار بالایی از مرگ و میر بیماران مواجه خواهیم شد. مردم باید در هر قالبی از سفر به مشهد آن هم در وضعیت سیاه کرونایی خودداری کنند تا جان خود و دیگران را به خطر نیاندازند.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا