شهرستان ها

سیستان وبلوچستان از حیث منابع آبی فقیر است/لزوم تخصیص اعتبار ویژه

زاهدان- مدیرعامل آبفا سیستان و بلوچستان با بیان این که استان از حیث منابع آبی فقیر است، اظهار داشت: آب مورد نیاز ۴۸ درصد جمعیت این استان از آب‌های زیر زمینی تامین می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان، علیرضا قاسمی اظهار داشت: آب مورد نیاز ۳۸ درصد جمعیت این استان از آب‌های سطحی، ۴۸ درصد از منابع زیرزمینی و ۱۴ درصد از طریق آب‌شیرین‌کن‌ها از منابع سطحی دریا و زیرزمینی تأمین می‌شود.

مدیرعامل آبفا سیستان و بلوچستان افزود: تأمین آب پایدار در شرایط خشکسالی، افزایش هزینه خدمات به دلیل وسعت سیستان و بلوچستان و عدم تخصیص بودجه متناسب با گستردگی استان از جمله چالش‌هایی بوده که خدمت‌رسانی مطلوب به مردم این منطقه را تحت تأثیر قرار داده است.

وی با بیان اینکه شمال سیستان و بلوچستان بارشی کمتر از ۶۵ میلیمتر را در سال دریافت می‌کند، افزود: بخش اعظم تأمین آب مرکز استان نیز وابسته به آورد رودخانه هیرمند و قسمتی دیگر وابسته به آب‌های زیرزمینی است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان بیان کرد: در مجموع آب مورد نیاز تا جنوب استان از منابع زیرزمینی برداشت و در نوار ساحلی با شیرین‌سازی دریا به وسیله آب‌شیرین‌کن‌هایی که در منطقه ساخته شده تأمین می‌شود.

وی تصریح کرد: چالش‌های بسیاری برای تأمین آب در سیستان و بلوچستان وجود دارد از جمله وابستگی استان به آب‌های مرزی، کاهش نزولات جوی و خشکسالی‌های طولانی مدتی که علاوه بر افت شدید منابع آب زیرزمینی سبب کاهش کمی و کیفی منابع آب شده است.

قاسمی اظهارداشت: افزایش روزافزون درخواست‌ها برای آبرسانی سیار به دلیل خشک شدن منابع آب روستایی بر اثر خشکسالی‌های متمادی، هزینه‌های سرسام‌آور آبرسانی سیار که امسال نسبت به سال قبل ۳۰۰ درصد افزایش قیمت داشته، فرسودگی منابع تولید، توزیع و افزایش روزافزون تقاضا برای آب در کنار ثابت ماندن منابع آبی از دیگر چالش‌های پیش‌رو سیستان و بلوچستان است.

عدم تخصیص اعتبار مناسب به آبرسانی در سیستان و بلوچستان

وی با اشاره به پهنه گسترده سیستان و بلوچستان از عدم تخصیص مناسب اعتبار به نسبت نیاز استان خبر داد و گفت: هرچند اعتباراتی که برای این استان مصوب می‌شود در کل کشور ویژه بوده و گاهی در ردیف اول یا دوم قرار دارد اما با توجه به شرایط خاص این خطه متأسفانه بسیاری از طرح‌ها را نتوانستیم به دلیل کمبود اعتبارات تکمیل کنیم و در مجموع طی سال‌های اخیر به خصوص در بخش روستایی تا قبل از سال ۹۴ اقدام خاصی انجام نشده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان ادامه داد: از سال ۹۴ با توجه ویژه و دستور رهبر معظم انقلاب برداشت از صندوق توسعه ملی برای آبرسانی به روستاها در دستور کار قرار گرفت و هم‌اینک آبرسانی به روستاها با شتاب بیشتری در حال انجام است و در همین راستا ۲ هزار و ۱۹۴ روستا با جمعیت ۷۵۳ هزار نفر در قالب ۱۸ مجتمع روستایی و ۱۴ مجتمع تک روستایی در طرح ملی آبرسانی قرار و رشد خوبی را در این حوزه شاهد هستیم.

وی با اشاره به یکپارچه‌سازی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی در سال ۹۹ بیان کرد: طی سال‌های گذشته خدمات آب و فاضلاب در سیستان و بلوچستان به تفکیک حوزه شهری و روستایی ارائه می‌شد اما بنا به تصمیماتی که اتخاذ شد پارسال یکپارچه‌سازی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی در کل کشور اتفاق افتاد و علاوه بر ۵۱ شهری که تحت پوشش شرکت آبفا قرار داشت پنج هزار و ۵۹۴ روستای استان نیز زیر مجموعه شرکت آب و فاضلاب قرار گرفت.

قاسمی از جهش بی‌سابقه شاخص بهره‌مندی آب روستایی طی سال ۹۹ خبر داد و گفت: در یک سال شاخص بهره‌مندی روستاها از آب پایدار چهار درصد ارتقا یافت این در حالی است که در مجموع در چهار سال اخیر این شاخص چهار درصد افزایش یافته بود.

وی بیان کرد: پارسال ۳۳۳ روستای فاقد شبکه آب از این نعمت برخوردار و ۴۳۰ روستا از تنش آبی خارج شدند همچنین با استفاده از ظرفیت خیران آبرسانی به ۳۵۰ روستا در قالب تفاهم‌نامه یا قرارداد همکاری در دستور کار قرار گرفت و تا پایان سال آبرسانی به این تعداد روستا پایان می‌یابد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: اقداماتی که توسط این شرکت انجام می‌شود خدمت ناچیزی در برابر عظمت مردم استان و سربلندی نظام جمهوری اسلامی در شرایط سخت جنگ اقتصادی کشور است.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا