شهرستان ها

شاخصه های تولید و تجارت در مناطق آزاد کشور ضعیف است

سنندج – دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی کشور گفت: شاخصه های تولید و تجارت در مناطق آزاد کشور ضعیف است و با قوانین متضاد بسیاری در این مناطق مواجه هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، سعید محمد در جلسه شورای اداری استان کردستان در سنندج اظهار کرد: کردستان به دلیل موقعیت جغرافیایی و ظرفیت‌هایی که دارد بسیار مستعد توسعه است و باید در راستای تقویت معیشت مردم این استان تلاش کنیم.

وی افزود: چون مبحث امنیتی بر استان استیلا یافته بود شاهد این مهم بودیم که این استان توسعه نیابد و سرمایه گذارها از حضور در این منطقه اجتناب می‌کردند.

محمد خاطرنشان کرد: مردم این منطقه در طول تاریخ همواره پرچم ایران را بر افراشته نگه داشته اند و باید در این خطه از میهن اسلامی تلاش‌های بیشتری برای رفع دغدغه‌های معیشتی مردمانش انجام دهیم.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی کشور تصریح کرد: از بین ۸۰ منطقه آزاد پیشنهادی مجلس ۷ منطقه مصوب شد که منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان یکی از این هفت منطقه مصوب بود.

محمد افزود: پیش بینی ما این است که در منطقه آزاد کردستان می‌توان کارهای بزرگی انجام داد و به اقتصاد استان به ویژه بانه و مریوان کمک ویژه ای کرد.

وی خاطرنشان کرد: موتور پیشران خیلی از کشورها مناطق آزاد آنها هستند چرا که تولیدکننده در حاشیه امنی در مناطق آزاد می‌تواند تولید خود را انجام دهد و به تجارت بپردازد.

محمد افزود: شاهد هفت نسل از مناطق آزاد در دنیا هستیم اما با وجود اینکه بیش از ۳۰ سال از عمر مناطق آزاد در کشور می‌گذرد هنوز در نسل اول قرار داریم و شاخصه‌های تولید و تجارت در مناطق آزاد کشور ضعیف است.

وی اظهار داشت: علت این ضعف نیز عدم درک صحیح مسئولان از فلسفه وجودی مناطق آزاد و اعمال قوانین در تضاد تولید در این مناطق هستیم.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی کشور خاطرنشان کرد: شاهد مشکلاتی در معافیت‌های مالیاتی در مناطق آزاد هستیم و انتظار داریم نمایندگان مجلس در این خصوص همراهی کنند.

محمد افزود: پنج هزار و ۵۰۰ هکتار به این منطقه در کردستان تخصیص داده شده است و دو مرز رسمی باشماق مریوان و سیرانبند بانه را در این مناطق داریم.

وی اظهار کرد: خوشبختانه ظرفیت‌های تجاری و ترانزیتی خوبی داریم در مرز باشماق و به دنبال جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی هستیم.

محمد افزود: انرژی ارزان و معافیت‌های مختلف در ایران موجب جذب سرمایه گذاران اقلیم کردستان خواهد شد و بدون شک وجود مناطق آزاد بانه و مریوان باعث سرمایه گذاری و امنیت بیشتر منطقه خواهد شد و امیدواریم بتوانیم مشکلات معیشتی مردم را حل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بحث توریسم درمانی را در منطقه آزاد بانه و مریوان پیگیری خواهیم کرد و در کنار این ظرفیت به مباحث توریسم علمی و تأسیس مراکز علم و فناوری، راه اندازی استارتاپ ها نیز توجه می‌کنیم.

محمد تصریح کرد: اولین گام تهیه طرح جامع برای منطقه آزاد کردستان است چرا که واحدهای صنعتی باید مبتنی بر ظرفیت‌های استان ایجاد شوند.

وی افزود: خوشبختانه مبحث تهاتر نفت برای مناطق آزاد در در قانون بودجه در نظر گرفته شده است و این مهم می‌تواند کمک خوبی به مناطقی همچون کردستان کند.

خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا