شهرستان ها

ضرورت بازسازی بازار فرش همدان قبل از حضور ارزیابان یونسکو

همدان- دادستان همدان، وضعیت نامناسب ساختمان بازار فرش زینبده این مردم نیست، گفت: ایمن سازی و مرمت بازار فرش در اولویت کار دستگاه‌های ذی ربط قبل از حضور نمایندگان یونسکو قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن خانجانی موقر شامگاه پنجشنبه در بازدید دو ساعته از بازار فرش همدان در سرای روحانی و قیصریه، گفت: ایمنی این بازار و دغدغه مغازه داران و خانواده‌هایشان منطقی و صحیح است و باید هرچه سریع‌تر رفع خطر شود.

وی عنوان کرد: نامنظمی سیم‌های برق و رها شدن آن مشهود بوده، بخش‌هایی از پله‌ها، آهن‌ها، دیوارها، راهروها و سقف بازار در برخی نقاط پوسیده، سست و تخریب شده و همچنین در جلوی درب ورودی هرازگاهی معتادین حضور دارند و هر لحظه امکان آتش سوزی و دود شدن میلیاردها سرمایه در این بازار محتمل است.

دادستان همدان افزود: از این رو باید هرچه سریع‌تر دستگاه‌های متولی از جمله میراث فرهنگی، شهرداری، نیروی انتظامی و مهمتر صاحبان مغازه‌ها در تعاملی دوستانه و سازنده و همفکری با یکدیگر و با یک وحدت رویه شرایط را برای ایمنی بازار فراهم سازند.

خانجانی موقر عنوان کرد: بخشی از بازار به نام سرای روحانی جدای از بازار سنتی (قیصریه) است و در حدود ۶۰ سال قدمت دارد و در سازه آن از فلز استفاده شده، بنابراین طبق وعده اداره کل میراث فرهنگی، امور گردشگری و صنایع دستی، مغازه داران می‌توانند با اخذ مجوز به راحتی دست به مرمت محل کار خود بزنند و البته شهرداری نیز باید به وظیفه قانونی خود عمل کند.

وی تأکید کرد: بهتر است این اقدامات در اسرع وقت انجام گیرد تا همان گونه که میراث فرهنگی عنوان کرده؛ شرایط برای جلب نظر نمایندگان و بازرسان یونسکو و در نهایت ثبت جهانی بازار مهیا شود.

پاکسازی کاروانسرای زغالی در دستور کار قرار گیرد

دادستان همدان در حاشیه بازدید از کاروانسرای زغالی در دل بازار تاریخی همدان نیز گفت: مشاهده این همه زباله و یا وسایل کارکرده و خراب، زیبنده شهر و مردم با فرهنگش نیست و به طور قطع می‌تواند مانعی بزرگ بر سر راه جهانی شدن بازار باشد.

خانجانی موقر خطاب به دستگاه‌های ذی ربط گفت: این بخش از بازار نیز باید رفع خطر و ایمن شود و مکان، از زباله‌ها و دیگر نخاله‌ها تخلیه شود.

وی با بیان اینکه نباید عرش بازار فرش به فرش بیاید، ابراز امیدواری کرد: با همکاری نهادهای مسئول و مغازه داران رونق سابق با افزایش صادرات به این بازار بازگردد و مرهمی بر اقتصاد و معیشت تنگ مردم شود.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا