شهرستان ها

ضرورت تکمیل بانک جامع اطلاعاتی غارهای استان خراسان رضوی

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی و رئیس کارگروه غارشناسی این استان گفت: تهیه و تکمیل بانک جامع اطلاعاتی غارها در استان و حفظ تنوع زیستی غارها به عنوان پدیده‌های زیبا و پر رمز و راز برای حفظ محیط زیست استان ضروری است.


به گزارش ایلنا از مشهد، جواد خدایی در نشست کارگروه غارشناسی خراسان رضوی با اشاره به اهمیت غارهای استان و لازمه رسیدگی و تدوین برنامه جامع غارهای استان افزود: با توجه به وجود نمونه‌هایی مانند به غار علیصدر همدان به عنوان یکی از غارهای طولانی و غار “پرآو” در کرمانشاه به عنوان جاذبه‌های گردشگری، باید در موضوع گردشگری غارها اقدام به برنامه‌ریزی کرد.

وی با اشاره به ضرورت آموزش و فرهنگ سازی برای بازدیدکنندگان از غارها ادامه داد:باید با حداکثر استفاده، کمترین آثار منفی بر محیط غار را رقم بزنیم ضمن این که وجود گونه‌های جانوری ارزشمند، منابع طبیعی و ظرفیت بالای گردشگری و علمی از ظرفیت های این پدیده‌های زمین شناسی است.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: باید برنامه‌ای دقیق و مدون برای حفاظت و گردشگری منطبق بر ظرفیت قابل تحمل محیط زیست و کاوش محققان تدوین شود تا بتوان بر مبنای آن درجه‌بندی غارها را بر اساس توانایی‌ها و ظرفیت آنها انجام داد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: نظر به ضرورت فرهنگ سازی و ارتقای آگاهی‌های عمومی بر اساس ارزش‌های زیستی، زمین شناسی، تاریخی و فرهنگی غارهای استان و همچنین با توجه به ظرفیتهای موجود در استان و بهره‌گیری مناسب از ظرفیتهای غارها این کارگروه با حضور حداکثری اعضا برگزار شد.

مهدی اله‌پور افزود: غارها از لحاظ تنوع زیستی، تاریخی و باستان شناسی، مطالعات اقلیم شناسی دیرینه، فسیل شناسی ، ورزشی و طبیعت‌گردی بسیار حائز اهمیت هستند.

وی تعداد غارهای موجود در استان را بیش از ۲۰۰ دهنه اعلام کرد و ادامه داد:بیش از ۳۰ دهنه غار از این تعداد حائز اهمیت و شاخص و برخی نیز به دلیل ویژگی های خاص دارای شهرت هستند.

در این نشست مسائل مهمی چون شاخص‌های درجه بندی و حریم غارها، بررسی آیین نامه و دستورالعملهای مربوط مورد بحث قرار گرفت و در خصوص لزوم ممانعت از تخریب غارها و برطرف کردن تهدیدات آنها تبادل نظر شد و مصوب شد که به منظور آشنایی با ارزشهای حفاظتی غارها با حضور اعضای کارگروه بازدید میدانی از چند غار شاخص صورت پذیرد.


انتهای پیام/

منبع خبرگزاری ایلنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا