شهرستان ها

عدالت آموزشی مطالبه جدی مردم از دولت است

قزوین-استاندار قزوین گفت: عدالت آموزشی از جمله مسائل مهمی است که امروز مردم از دولت انتظار دارند تا دولت به این مسئله ورود جدی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار مهر محمد مهدی اعلایی در جلسه شورای اداری آموزش و پرورش استان قزوین که پیش از ظهر یکشنبه در سالن جلسات استانداری قزوین برگزار شد اظهار کرد: اهمیت مقوله آموزش و پرورش بر کسی پوشیده نیست و شاید در تمام نظام‌های حاکمیتی و مدیریتی تمام کشورهای دنیا این اصل مغفول است، یکی از مهم‌ترین وظایف حاکمیت مقوله آموزش و پرورش است.

استاندار قزوین اذعان کرد: ما در استان با مسائل و مشکلاتی مواجه هستیم که برخی از این مسائل به دلیل سرعت بالای تغییرات جامعه است و در این خصوص نه تنها ما، بلکه کشورهای دیگر نیز در گیر این مسائل هستند.

وی افزود: بخش دیگر این مسائل مربوط به سایر مؤلفه‌های اجتماعی و اقتصادی است و زمانی که اقتصاد ما رو به بهبود باشد مباحث آموزش و پرورش نیز بهتر می‌شود، بخش دیگر از مسائل موجود ناشی از رفتارهای مدیریتی ما در گذشته است.

این مسئول ادامه داد: موضوعی از عملکرد کشور برای ما جای سوال است و آن این است که تمام کشورها در فرآیند گذار هستند و دولتی بودن صرف و کامل به حوزه‌های خصوص‌سازی و واگذاری، عمدتاً حوزه‌های آموزش و بهداشت را در رده‌های آخر قرار می‌دهند، در کشور ما اولین حوزه‌هایی که در مسیر خصوصی‌سازی قرار گرفت حوزه‌های آموزش و بهداشت بود و ما بعد از گذشت حدود ۲۵ سال از تصمیمات این حوزه آسیب دیده‌ایم.

وی تصریح کرد: عمده‌ترین مشکلات ما در بحث آموزش مربوط به عدالت آموزشی، توزیع عادلانه امکانات و مغفول ماندن حوزه پرورشی است و می‌توان گفت این مشکلات معلول مغفول از علت‌ها است.

این مسئول بیان کرد: در دولت فعلی مردم دولت را با امید اصلاح اساسی اشتباهات و پرداختن به مغفول مانده‌ها مأمور حاکمیت کردند پس لازم است اندیشه‌های اساسی در این موضوعات اتفاق بیفتد.

استاندار قزوین ادامه داد: ما به عنوان مسئولان تصمیم‌گیر و مسئولین آموزش و پرورش قطعاً در تصمیم‌گیری آموزش و پرورش و فرزندان خود با پارادوکس‌هایی مواجه هستیم که پاسخی برای آن‌ها نداریم.

این مسئول با اشاره به اینکه دانش‌آموزان قشر مؤثر و خاص جامعه هستند بیان کرد: عده‌ای علاقمند هستند تا فرزندان خود را در مدارس دولتی ثبت‌نام کنند و عده‌ای دیگر علاقمند به هزینه‌های بیشتر و مدارس بهتر هستند که هردو قشر با تبعاتی مواجه شدند و این در حالی است که در هردو قشر برخی علایق و آرمان‌ها مشترک است اما به مسئله پرورش نرسیدند و از خواسته‌های خود دور شدند و در این میان ما آحاد خانواده‌ها را وادار به انتخاب و تصمیم‌گیری می‌کنیم.

استاندار قزوین تصریح کرد: عدالت آموزشی از جمله مسائل مهمی است که امروز مردم از دولت انتظار دارند تا دولت به این مسئله ورود جدی داشته و با رویکرد اخلاقی و متکی بر توانمندی مثبت اجتماعی برای این مسائل برنامه‌ریزی داشته باشد.

این مسئول با اشاره به اینکه پیشرفت‌ها و المپیادهای متعددی که در گذشته وجود داشت در حال حاضر محقق نمی‌شود و خوشحالی افتخار آفرینی علمی کشور کاهش داشته است تاکید کرد: موضوع پرورش مطالبه عمده مردم از دولت است و می‌توان گفت نگرانی ما در بیشتر مشکلات و آسیب‌های اجتماعی نیز به غفلت در این حوزه باز می‌گردد.

وی عدم تدبیر درست و عدم استفاده از ظرفیت اولیا را از دیگر مسائل حوزه آموزش و پرورش دانست و افزود: با توجه به اینکه ما در حوزه مصرف مواد و آسیب‌های اجتماعی در رتبه دهم قرار داریم باید از ظرفیت اولیا دانش‌آموزان و دانشجویان استفاده کنیم و اولیا نباید اعتماد کننده صرف به جامعه و نهادهای متولی باشند و در خصوص این مسئله از فرزندان خود مراقبت کنند.

اعلایی تشریح کرد: توجه ویژه به گزینش و توجیه معلمان مدارس به ویژه مدارس غیر دولتی و تأیید صلاحیت این اشخاص باید در دستور کار قرار بگیرد و در ادامه نیز توجه ویژه‌ای به بحث مدیران مدارس انجام شود زیرا مدیران محوری ترین رویکرد مدارس را به عهده دارند و لازم است برای این جایگاه از مدیران با انگیزه، جوان، دلسوز، باانرژی، معتقد و مقید به رسالت پیامبر اسلام استفاده شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر ما در جنگ آسیب‌های اجتماعی قرار گرفته‌ایم و به یقین برای مقابله با چنین جنگی نیازمند یک آرایش جنگی هستیم که این امر با یک سازمان محقق نمی‌شود و ما در این مسیر نیازمند تعامل و همکاری همه دستگاه‌ها هستیم.

این مسئول با اشاره به اینکه استانداری آماده ارائه خدمات مالی به آموزش و پرورش است مطرح کرد: محیط مدارس باید سمت و سویی مدرن تر و کاربردی تر داشته باشد و مهمترین نکته در بحث دانش‌آموزان مسئله اوقاف فراغت است که با تغییر کاربردی صحیح می‌توان در این عرصه گام برداشت.

استاندار قزوین در پایان با اشاره به اولویت تغییر کاربردی زیرساخت‌های فرهنگی و آموزشی گفت: برای رفع مسئله کمبود زیرساخت‌های فرهنگی و همچنین اوقات فراغت دانش‌آموزان می‌توانیم از حوزه تغییر کاربری استفاده کرده و مدارس را به مراکز فرهنگی تبدیل کنیم و طی چندسال آینده در توسعه فرهنگی تلاش بیشتری داشته باشیم.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا