شهرستان ها

عدم توزیع عادلانه مالیات بر ارزش افزوده ظلم به شهرهای کوچک

کاشمر ـ معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور گفت: عدم توزیع عادلانه مالیات بر ارزش افزوده ظلم به شهرهای کوچک است.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی جمالی نژاد شامگاه چهارشنبه در نشست با بخشداران، شهرداران و دهیاران شهرستان‌های کاشمر، کوهسرخ، خلیل‌آباد و بردسکن در سالن همایش‌های فرمانداری کاشمر، با اشاره به نقش اثرگذار هزار و ۴۰۰ شهرداری و ۳۸ هزار روستای دارای دهیاری در کشور اظهار کرد: با توجه به اینکه ۷۶ درصد جمعیت کشور شهرنشین و ۲۴ درصد روستانشین هستند، اگر حال دهیاری‌ها و شهرداری‌ها خوب باشد، قطعاً حال کشور هم خوب است.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور با بیان اینکه در شرایط خاص و حساس کشور، شهرداران و دهیاران به عنوان خاکریز اول مطالبات مردم نقش مهمی ایفا می‌کنند، افزود: برخی کشورها که دچار آسیب‌های جدی هستند و از درون می‌پوسند چون امنیت اجتماعی و سرمایه اجتماعی را ندارند.

وی تصریح کرد: هر چند در اوایل انقلاب بسیاری از زیرساخت‌ها وجود نداشت و بسیاری از روستاها آب و برق و گاز و مخابرات نداشتند اما صمیمیت، نزدیکی، رفاقت و همدلی آن‌ها با مدیران بیشتر بود، آلان که بسیاری از امکانات و زیرساخت‌ها را داریم باید مراقب باشیم اعتماد بین مردم و حاکمیت خدشه‌دار نشود که در این صورت با وجود همه تلاش‌های مسئولان ارزشی نخواهد داشت.

جمالی نژاد گفت: مردم در روستا همه انتظاراتشان را از دهیار و در شهرها از شهردار دارند لذا در این شرایط سخت اقتصادی باید نقش دهیار و شهردار پررنگ‌تر باشد و جهادی کار کنند.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور افزود: اگرچه در سال‌های گذشته از مجموع هزار و ۴۰۰ شهرداری که ۳۰۰ شهردار آن رابطه استخدامی نداشتند برای آن‌ها پیگیری‌هایی انجام و به نتیجه رسید، اما تلاش و پیگیری‌ها برای استخدام ۳۸ هزار دهیار در کشور هرچند آئین‌نامه استخدامی دهیاران به کمیسیون اجتماعی دولت برده شده اما در واقع استخدام آن‌ها امکان‌پذیر نیست.

وی با تأکید بر اینکه در شرایط سخت اقتصادی ضرورت دارد ارتباط نزدیک با مردم بیشتر و پررنگ ارتقا یابد، اظهار کرد: از زمان قبول این مسئولیت اکثر روستاها و شهرهای کشور را بازدید کردم، اما باید اذعان کنم که فعالیت دهیاران و شهرداران منطقه ترشیز در خدمت‌رسانی به مردم بی‌نظیر است، بنابراین انتظارمان این است که با همین همت و انرژی کارهای خوب را استمرار دهید.

جمالی‌نژاد بیان کرد: باید شهرداری‌ها و دهیاری‌ها را از دولت جدا کنیم، غیردولتی بودن آن‌ها قدرت انعطاف و تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی‌شان را بیشتر می‌کند به عنوان مثال در یک پروژه دولتی گاه چندین ماه اخذ مجوزها زمان می‌برد ولی شهردار یا دهیار با یک مصوبه شورا می‌تواند پروژه‌ای را عملیاتی کند.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور در خصوص تخصیص قیر رایگان به دهیاری‌ها و شهرداری‌ها گفت: این مقوله در روستاها بر عهده بنیاد مسکن و در شهرهای زیر ۵۰ هزار بر عهده سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و در شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر بر عهده راه و شهرسازی در قالب طرح بازآفرینی شهری است، در این راستا کمک ویژه‌ای به شهرداری‌ها و دهیاری‌های منطقه ترشیز صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: هرچند قبلاً اعتبارات ارزش افزوده بین شهرداری‌ها و دهیاری‌ها بر اساس شاخص کمتر توسعه یافتگی و جمعیت و … توزیع می‌شد اما با تغییر آن این اعتبار به سمت کلان شهرها برده شد در حالی که شعار ما توزیع عادلانه خدمات و امکانات است این تغییر باید اصلاح شود که طرح آن آماده شده و اگر مجلس مصوب نماید به حالت اول بر می‌گردد.

جمالی‌نژاد همچنین با اشاره به تشکیل دو قرارگاه توسعه روستایی و قرارگاه در حوزه شهری تجهیزات و ماشین‌آلات در حوزه وزارت کشور، ارتقا درجه دهیارهای و شهرداری‌ها را امکان‌پذیر دانست و گفت: پراکندگی مراکز دهیاری‌ها، اعتبار اندک، نبود ساختمان دهیاری‌ها و نبود فضاهای ورزشی در روستاها از جمله معضلات دهیاری‌ها است که از طریق ماده ۵ کمک می‌شود.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور با تأکید بر تقویت شوراهای فرادستی اظهار کرد: اینکه شهرداران و دهیاران به دنبال تجهیز دهیاری‌ها و شهرداری‌ها به ماشین‌آلات و تخصیص قیر باشند خوب است اما ثروت آفرین نیست آن‌ها باید به دنبال ثروت آفرینی باشند زیرا ثروت آفرینی می‌تواند شهر و روستا را متحول کند.

وی بیان کرد: روستاها ریشه‌ها و هویت ما هستند و نباید اجازه دهیم تخلیه شوند، باید تلاش کنیم کسانی که رفته‌اند برگردند.

دهیاران مجاهدان خدمت در عرصه روستاها هستند

در این جلسه حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین، نماینده مردم کاشمر، بردسکن، خلیل‌آباد و کوهسرخ در مجلس شورای اسلامی از دهیاران به عنوان مجاهدان خدمت در عرصه روستاها دانست و اظهار کرد: دهیاران مجاهدانی هستند که نه‌تنها امنیت شغلی ندارند، بلکه باید در برابر تمام کم و کاستی‌هایی که در روستاها وجود دارد در برابر مردم پاسخگو باشند.

نماینده مردم کاشمر، بردسکن، خلیل‌آباد و کوهسرخ در مجلس شورای اسلامی افزود: افراد ضعیف به‌اندازه امکانات اما افراد قوی با توجه به ظرفیت انسان‌های آن منطقه کار و تلاش می‌کنند.

وی بیان کرد: به روستاهای حوزه انتخابیه پیشنهاد تشکیل شورای پیشرفت را دادیم تا بتوانند از این طریق از توانمندی و ظرفیت اهالی روستا که در خارج از روستا و سایر مناطق کشور و حتی خارج کشور ساکن هستند برای کمک به توسعه، عمران و آبادانی روستا استفاده کنند.

گفتنی است در این جلسه ۱۲ نفر از دهیاران، بخشداران و اعضای شورای اسلامی از شهرستان‌های کاشمر، خلیل‌آباد، بردسکن و کوهسرخ به بیان مشکلات، دغدغه‌ها و مطالبات حوزه کاری دیار ترشیز پرداختند.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا