شهرستان ها

فرهنگ اهدای خون بانوان باید در جامعه اصلاح شود

اردبیل- مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: فرهنگ اهدای خون در بین بانوان نیازمند اصلاح است تا کاستی‌ها برطرف شده و ترغیب بیشتری را در این حوزه شاهد باشیم.

به گزارش خبرنگار مهر، مصطفی جمالی شامگاه سه‌شنبه در بازدید از پایگاه انتقال خون شهرستان مشگین‌شهر اظهار کرد: ۵۰ درصد جمعیت کشور را بانوان تشکیل می‌دهند که با فرهنگ‌سازی درست بانوان نیز می‌توانند همپای مردان در امر خداپسندانه اهدای خون مشارکت داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تنها حدود پنج درصد اهداکنندگان خون را بانوان تشکیل می‌دهند، تصریح کرد: میزان اهدای خون توسط بانوان در کشور کمتر از پنج درصد است و برای بهبود این میزان باید برنامه‌ریزی و فرهنگ‌سازی شود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با اشاره به معضل بالا بودن سن اهداکنندگان خون در کشور گفت: داوطلبان اهدای خون با حداقل ۱۸ و حداکثر ۶۰ سال سن و حداقل ۵۰ کیلوگرم وزن می‌توانند به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه کنند اما اکنون سن اهدای خون در کشور بالا رفته است.

جمالی اجرای طرح خونگیری در محلات با هدف ترویج فرهنگ اهدای خون در بین قشر بانوان را یادآور شد و افزود: اهدای خون محلات در تهران راه‌اندازی شد و با تبلیغ محلی میزان اهدای خون بانوان به ۲۵ تا ۳۰ درصد هم رسید.

وی با بیان اینکه بیماران و نیازمندان به خون همیشه به این مایه حیاتی نیاز دارند و ضروری است اهداکنندگان در همه شرایط اهدای خون را مد نظر داشته باشند، خاطرنشان کرد: اهدای خون علاوه بر نجات زندگی یک انسان، تضمین‌کننده سلامتی اهداکننده است.

جمالی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: اگر امکان اهدای خون در محل زندگی بانوان از طریق تیم‌های سیار از جمله اتوبوس خونگیری را فراهم کنیم، استقبال و میزان اهدای خون توسط بانوان افزایش خواهد یافت.

وی میزان اهدای خون توسط بانوان در کشورهای توسعه یافته را بیش از ۳۰ تا ۵۰ درصد عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به مطالعات گسترده در ایران و سایر کشورهای جهان به دلیل گرایش کمتر بانوان به رفتارهای پرخطر و توجه بیشتر به داشتن زندگی سالم، خون اهدایی توسط بانوان از سالم‌ترین منابع خونی به شمار می‌رود.

جمالی بیان کرد: بانوان به عنوان رکن اصلی خانواده می‌توانند با مشارکت در اهدای خون علاوه بر ترویج نوع‌دوستی و رفتارهای انسان‌دوستانه، در آموزش فرزندان و شرکت در عرصه فعالیت‌های خداپسندانه گام مهمی در افزایش مشارکت خانواده در اهدای خون داشته باشند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران ترس از کم خونی و سوزن کیسه‌های اهدای خون، وزن پایین برخی بانوان و فشار خون پایین را از عوامل بازدارنده بانوان در اهدای خون دانست و گفت: فرهنگ اهدای خون بین بانوان جامعه باید با کمک سازمان‌های مردم نهاد، رسانه‌ها و استفاده از ظرفیت فضای مجازی نهادینه شود.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا