شهرستان ها

قصه محرم به سر رسید/ آذربایجان غربی در عاشورا اشک ماتم ریخت

ارومیه – بار دیگر در عاشورای حسینی، دلدادگان سرور و سالار شهیدان در آذربایجان غربی با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی ارادت خود را به پیشگاه آموزگار آزادگی و ایثار ابراز داشتند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: امروز خیابان‌ها و میادین بخش‌ها، شهرها و روستاهای آذربایجان غربی در عاشورای محرم ۱۴۴۳، شاهد حضور هزاران مرد و زن عزادار و دلداده مکتب و مرام حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) و یاران با وفایش است که با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی ارادت و عشق خالصانه خود را به حسین بن علی (ع) و اهل بیت مکرم‌اش به نمایش گذاشتند.

از اولین ساعات امروز پنجشنبه همزمان با سالروز عاشورای حسینی مردم شهرهای آذربایجان غربی با سیاه پوش شدن و برپایی مجالس عزا در مساجد، اماکن مذهبی، خیابان‌ها و معابر اصلی شهرها و روستا عشق و ارادت قلبی خود را به امام حسین (ع) و یاران باوفایش ابراز داشتند.

امروز همزمان با عاشورای حسینی عزاداران با رعایت کامل شیوه نامه‌های بهداشتی و استفاده از ماسک در سوگ شهادت سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) و یاران باوفایش به سوگواری پرداخته و اشک ماتم ریختند.

امسال به دلیل شیوع کرونا تجمع و دسته روی هیئت‌های عزاداری در سطح شهر لغو شده بود اما کوچه‌ها و محلات آذربایجان غربی شاهد دسته‌های زنجیرزنی و دسته زنی بود، پیر و جوان در سالروز عاشورای حسینی به یاد شهدای دست کربلا بر سر و سینه زده و عشق و ارادت خود را به سرور و سالار شهیدان عالم ابراز کردند.

امروز با نزدیک شدن به ظهر عاشورا عزاداری‌ها در تمامی شهرها به خصوص ارومیه به اوج خود رسیده است امروز قصه کربلا به سرها رسیده و دل هر انسان آزاد اندیشی را با خود همراه می‌کند حضور و پخش نذری توسط اقلیت‌های مذهبی در برخی محلات قدیمی ارومیه نشان می‌دهد عشق به حسین (ع) حد و مرز ندارد.

قصه محرم به سرها رسید/آذربایجان غربی در <a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%b9%d8%a7%d8%b4%d9%88%d8%b1%d8%a7'>عاشورا</a> اشک ماتم ریخت

هیئت‌های مذهبی، عزاداران حسینی و ارادتمندان سرور و سالار شهیدان که دیروز و دیشب تا ساعت‌های پایانی با حضور در مراسم سوگواری تاسوعای حسینی به عزاداری پرداخته بودند، امروز نیز در فضایی معنوی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی با تشکیل دسته‌های سینه زنی و زنجیرزنی به یاد امام حسین (ع) و شهدای کربلا عزاداری کردند.

بر اساس رسم دیرین دستجات عزاداری در ساعات بعد از ظهر عاشورا در امامزاده‌ها و اماکن متبرک و آرامگاه‌های شهرها و روستا مستقر شده و به یاد، سادات و فرزندان و نوادگان ائمه اطهار (ع) و درگذشتگان خود عزاداری و سوگواری می‌کنند.

قصه محرم به سرها رسید/آذربایجان غربی در <a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%b9%d8%a7%d8%b4%d9%88%d8%b1%d8%a7'>عاشورا</a> اشک ماتم ریخت

شبیه خوانی نیز از جمله آیین‌هایی است که معمولاً در روز عاشورا در برخی از روستاهای شهرهای ارومیه، خوی، سلماس و ماکو انجام می‌گیرد که این شبیه خوانی‌ها به نوعی بازسازی صحنه‌های روز عاشورا در صحرای کربلاست و چگونگی به شهادت رسیدن یاران امام حسین (ع) و خود آن حضرت است.

اقامه نماز ظهر عاشورا، آئین خیمه سوزی از دیگر مراسم هر ساله مردم آذربایجان غربی که همزمان با سالروز عاشورای حسینی برگزار و عشق و ارادت مردم به اوج می‌رسد.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا