شهرستان ها

لغو حقابه های ناقص و محدود در ری/آب مورد نیاز کشاورزان تامین شود

ری- نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه حقابه های ناقص و محدود در ری باید لغو شود گفت: آب مورد نیاز کشاورزان تامین شود.

سیدعلی یزدی خواه در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص وضعیت حقابه و کشاورزی در شهرری اظهار داشت: پیرو هماهنگی‌های قبلی با معاون آب وزارت نیرو در آب منطقه‌ای تهران جلسه‌ای برگزار شد.

وی افزود: طی ابلاغ پیش نویس طرح ساماندهی آب‌های جنوب تهران و ری، و بررسی‌های کارشناسی که انجام شده، ظلم آشکار و غیرعادلانه بودن نظام تقسیم آب پساب تولیدی که در حال حاضر که در یک سند پیش نویسی آمده، مورد توجه و استدلال قرار گرفت.

یزدی خواه افزود: با استدلال‌های ارائه شده، معاون وزیر نیرو پذیرفت که حق کشاورزان ری در این موضوع تضعیف شده و این حق قانونی شهرستان ری بوده و باید آب مورد نیاز کشاورزان تأمین شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار داشت: در افق نهایی طرح، توجه به قریب به ۳۲ هزار هکتار زمین کشاورزی شهرستان ری، با توجه به نقشه‌های هوایی سال‌های ۱۳۳۵ و ۱۳۴۲ مورد توجه، گفتگو و عنایت قرار گرفت و قرار بر این شد که کمیته کاری مشترکی تشکیل شود و این موضوع مجدداً مورد بررسی و تجدید نظر قرار گیرد.

یزدی خواه بیان داشت: حقابه های ناقص و محدودی که از ۱۵ تصفیه خانه‌ای که از سطح تهران به شهرستان ری قرار شده اختصاص داده شود؛ باید ملغی شود و از یک یا دو تصفیه خانه‌ای که در زمین‌های بالادست شهرستان ری قرار دارند مورد توجه و اقدام قرار بگیرد.

وی در ادامه با بیان اینکه در اجرای خط یک انتقال آب ری- ورامین دریچه‌های برداشتی پیش بینی نشده عنوا ن داشت: در خط دوم انتقال آب بخش اعظم لوله گذاری انجام شده ولی باز دریچه‌های برداشت پیش بینی نشده بود، که این مورد هم توجه قرار گرفته و مقرر شد که دریچه‌های برداشت خط دوم هم در اجرای خط، تعبیر شود.

یزدی خواه اظهار کرد: با عنایت به اینکه انتقال خط رو باز آب ری – ورامین که به ظرفیت حدود ۷ متر مکعب در ثانیه در حال انتقال آب می‌باشد، اما در این کانال آب رو باز؛ هر ماه شاهد غرق شدن افرادی در سطح این منطقه در این کانال هستیم، مقرر شد با عنایت به بررسی‌های صورت گرفته، این موضوع مورد توجه قرار گرفته و انتقال آب داخل کانال از طریق لوله‌هایی که داخل کانال بارگذاری می‌شود، انتقال پیدا کند.

یزدی خواه در پایان گفت: استفاده از ظرفیت فرمانداری شهرستان ری، شهرداری منطقه ۱۵ و ۲۰ در این خصوص مورد توجه قرار گرفته است ولی به هر جهت تشکیل کمیته بازنگری موضوع طرح ساماندهی آب‌های پسآب در حوزه جنوب تهران، با نماینده کشاورزان که مورد تاکید مجدد ما قرار گرفته، که هر گونه تصمیم گیری در خصوص اجرای حقوق آب کشاورزان شهرستان ری باید با حضور نمایندگان این قشر صورت بگیرد که هم بحث اغنایی و هم بحث دفاع از حقوق کشاورزان بدرستی انجام شود.

خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا