شهرستان ها

مخالف تغییرات آئین نامه اجرایی کانون‌های وکلا هستیم

اصفهان -رئیس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان گفت: ما مخالف تغییرات آئین نامه اجرایی کانون‌های وکلای دادگستری هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، لیلا رئیسی پیش از ظهر چهارشنبه در نشست خبری با بیان اینکه خبرنگاران در پاسداری از عدالت همکاران کانون وکلا هستند، اظهار داشت: رسالت مهم ما احقاق حق و اجرای عدالت است و از خبرنگاران درخواست داریم در این مسیر همواره همراه ما باشند.

وی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر هیچگاه به اندازه روزهای اخیر سختی نداشته‌ایم، ادامه داد: این مشکلات حیات نهاد وکالت را تحت تأثیر قرار داده است، یکی از این مشکلات آئین نامه اجرایی و اصلاحی است که قوه قضائیه ابلاغ کرده و دیگری طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار است.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان با تاکید بر اینکه طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار حرفه وکالت را تجاری می‌داند و این دیدگاه با اصل این حرفه در تعارض است، اضافه کرد: در نهاد وکالت مهمترین هدف احقاق حقوق افراد و اشخاص است و باید توجه داشت که این نهاد تجاری نیست و اعمال مقررات کسب و کار بر حرفه وکالت، فاجعه‌ای بزرگ خواهد بود.

وی با بیان اینکه نگاه تجاری در نظام حقوقی چالشی اساسی به بار می‌آورد، ادامه داد: در این شرایط باید محاکم دادگستری محل تجارت تلقی شود که وکلا قصد کسب سود را در آن مجموعه دارند، بنابراین اگر چنین دیدگاهی را داشته باشند قاضی دادگاه نیز تاجر تلقی می‌شود که این امر به هیچ عنوان واقعیت ندارد چرا که وکیل و قاضی دو بال فرشته عدالت هستند.

رئیسی با بیان اینکه قربانیان اصلی طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار مردم هستند، افزود: از سوی دیگر باید توجه داشت که در صورت تصویب این طرح هر فردی بدون داشتن علم و سواد حقوقی به خود اجازه دریافت مجوز وکالت را می‌دهد.

وی با بیان اینکه وکلا قبل از دریافت مجوز ۱۸ ماه کارآموزی سخت را طی می‌کند، اضافه کرد: صلاحیت این افراد به سختی احراز می‌شود و بعد جان و مال مردم به دست آنها سپرده می‌شود و بر اساس این طرح شرکت در آزمون و کسب نمره ۷۰ درصد شرط دریافت مجوز وکالت است.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان با بیان اینکه بالاترین ظرفیت پذیرش وکلا در سال‌های اخیر ۲۲۰ نفر بوده است، ادامه داد: این در حالی است که با برگزاری این آزمون ممکن است در یک دوره دو هزار نفر برای طی دوران کارآموزی مراجعه می‌کنند و تنها باید توجه داشت که آیا محاکم و مراکز دادگستری ظرفیت حضور فیزیکی این افراد را دارد؟.

وی در خصوص آئین نامه اجرایی ابلاغی قوه قضائیه در تاریخ دوم تیر ماه امسال ابراز داشت: این آئین نامه بر خلاف نظر کانون‌های وکلای دادگستری اصلاح شده است، بر اساس ماده ۲۲ لایحه قانونی استقلال کانون‌های وکلا هر گونه تغییر در قانون کانون وکلا را بر عهده کانون وکلا است و تأیید کننده آن رئیس قوه قضائیه است و این در حالی است که قوه قضائیه این قانون را تغییر داده و بدون هماهنگی آئین نامه جدید را ابلاغ کرده است.

رئیسی با بیان اینکه کانون‌های وکلا به سه دلیل با این تغییرات موافق نیستند، گفت: برخی از مواد قانونی توسط قوه قضائیه ابلاغ شده که مغایر با استقلال کانون‌های وکلا است و ما این آئین نامه را اجرا نمی‌کنیم.

وی افزود: در برخی از تغییرات آئین نامه کانون وکلا حقوق مردم تضییع شده است چرا که در آن استقلال وکیل از بین رفته و ضروری است که این آئین نامه اصلاح شود.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان با بیان اینکه کانون‌های وکلا نظر خود را در خصوص مخالفت با آئین نامه اصلاحی کانون وکلا اعلام کرده‌اند، ادامه داد: همچنان منتظر پاسخ قوه قضائیه در خصوص گفت‌وگو در این زمینه هستیم.

خبر تکمیل می‌شود….

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا