شهرستان ها

مرغ زنده همچنان در بانه مشتری دارد/ کشتارگاه های کم رونق

بانه- شهرستان مرزی بانه تنها منطقه ای در کردستان است که اکثریت ساکنان آن برای نیاز روزانه خود مرغ زنده خریداری می کنند و مرغ های کشتارگاهی و یخ زده مقبولیتی در این منطقه ندارد.

خبرگزاری مهر– گروه استان‌ها: چندین سال است که در جلسات استانی تنظیم بازار بر رفع دغدغه مردم کردستان در راستای تأمین گوشت مرغ تصمیم گیری های متعددی صورت گرفته است و هم اکنون استان کردستان نیاز بیش از هشت استان کشور را از لحاظ گوشت مرغ رفع می‌کند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کردستان در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: ۵۰ هزار تن گوشت مرغ طی نیمه نخست امسال در این استان تولید و روانه بازار شده است.

سیداحمد زکریایی نژاد اعلام کرد: بیش از ۸۰ درصد واحدهای مرغداری استان مکانیزه هستند و در حال حاضر از ۷۶۶ واحد مرغداری استان ۶۹۵ واحد به ظرفیت اسمی ۱۴ میلیون و ۲۰۳ هزار و ۱۰۰ قطعه فعالند.

وی افزود: طی نیمه نخست امسال میزان جوجه‌ریزی انجام شده در مرغداری‌های استان ۲۳ میلیون و ۸۳۸ هزار و ۲۸۱ قطعه بوده است.

زکریایی نژاد خاطرنشان کرد: امسال میزان تولید مرغ نسبت به سال گذشته افزایش هشت درصدی داشته و همچون سال‌های قبل مازاد بر نیاز استان مرغ در مرغداری‌های استان تولید شده است.

وی افزود: واحدهای مرغداری و کشتارگاه‌های صنعتی موجود در استان پاسخگوی نیاز همه کردستانی‌ها بوده و مازاد این تولیدات نیز به دیگر استان‌های کشور صادر می‌شود.

مردم بانه به دلایل اعتقادی از مرغ کشتارگاه‌ها استقبال نمی‌کنند

محمد وثوقی از شهروندان بانه‌ای در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: به دلیل شفاف نبودن واحدهای مرغداری و کشتارگاه‌های صنعتی و عدم اطلاع رسانی در خصوص نحوه ذبح مرغ‌ها متأسفانه بسیاری از شهروندان بانه‌ای از مرغ‌های کشتارگاهی و یخ زده استقبال نمی‌کنند.

وی افزود: هم اکنون در نقاط مختلف شهر بانه مغازه‌های عرضه مرغ زنده فعالیت دارند و مردم این شهر نیز به صورت روزانه از آنها خرید می‌کنند.

این شهروند بانه‌ای اظهار داشت: بدون شک اگر کشتارگاه‌ها و واحدهای مرغداری اطلاع رسانی درست و کامل به مردم داشته باشند بسیاری از این مغازه‌های عرضه مرغ زنده تغییر موضع داده و مرغ‌های بهداشتی و تأیید شده وزارت بهداشت و اداره دامپزشکی را ارائه خواهند کرد.

برای نظارت و کنترل بازار باید تعامل، همراهی و حضور در بین مردم وجود داشته باشد

اسماعیل رستم پور فرماندار بانه در جلسه تنظیم بازار بانه اظهار داشت: تاکنون در شهرستان بانه گزارشی از کمبود مرغ ارائه نشده و مرغ به میزان نیاز شهرستان توزیع می‌شود.

وی افزود: باید ادارات مربوطه نیز در این زمینه همکاری کنند و بستر لازم برای فعالیت قانونی توزیع کنندگان مرغ بهداشتی را فراهم کنند.

رستم پور یادآور شد: از ابتدای امسال تاکنون برای نظارت و کنترل بیشتر و جلوگیری از تخلف واحدهای عرضه مرغ زنده، هشت هزار بازدید توسط ادارات مربوطه انجام شده است.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان بانه نیز در این خصوص اظهار کرد: در خرداد ماه امسال نسبت به فعالیت این واحدها اعلام جرم کردیم و ۶۵ واحد توزیع مرغ زنده شناسایی شدند.

علی سور افزود: تاکنون با مجوز ۱۶ واحد عرضه مرغ بهداشتی در بانه موافقت شده و پروانه فعالیت ۶ واحد نیز در دست اقدام است و چند واحد نیز به دلیل اینکه همچنان مرغ زنده توزیع می‌کنند با مجوز آنها موافقت نشده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اختلاف قیمت مرغ زنده با کشتار روز، بسیاری از واحدها به توزیع مرغ کشتار روز تمایل دارند و تاکنون ۲۵ واحد برای صدور مجوز فعالیت اقدام کرده اند.

ماموستاها و علمای دینی بانه در خصوص ذبح شرعی مرغ در کشتارگاه‌ها اطلاع رسانی کنند

رئیس اداره تعزیرات شهرستان بانه نیز گفت: ادارات دیگر نیز در این زمینه همکاری کردند اما این نظارت کامل نیست و باید نظارت و بازرسی بازار بیشتر شود و علی رغم کمبود نیروی انسانی، هر هفته گشت‌های مستمر انجام شده است.

کامبیز حسنی راد افزود: بزرگترین مشکل کنترلی در این زمینه، دو نرخی بودن بسیاری از کالاهاست و قبل از اینکه گران فروشی در بازار رواج پیدا کند گرانی وجود داشته اما می‌توانیم گران فروشی را کنترل کنیم.

وی ادامه داد: بر این اساس گاهی می‌توانیم در محل مجازات را اعمال کنیم و مجازات‌هایی که برای متخلفین در نظر گرفته می‌شود باید با سرعت اجرایی شود.

وی اظهار داشت: برخی از افراد بدون اطمینان از سلامتی و بهداشتی بودن مرغ‌های زنده اقدام به توزیع می‌کنند که انتظار داریم ماموستایان و علمای دینی منطقه در این زمینه فرهنگ سازی کنند و مبانی شرعی و اعتقادی را برای مردم اهل سنت بانه تشریح نمایند.

حسنی راد خاطرنشان کرد: متأسفانه بسیاری از مردم در شهرستان بانه بدون اطلاع از شرایط ذبح شرعی مرغ در کشتارگاه‌ها اقدام به خرید مرغ زنده و غیر بهداشتی می‌کنند که این رویه باید با فرهنگ سازی و روشنگری علمای منطقه که بارها از کشتارگاه‌های مرغ روز بازدید کرده اند، تغییر کند.

وی گفت: قرار بر این شده که برای تشویق این افراد مجوزهای قانونی برای فعالیت در کمترین زمان صادر شود و یخچال رایگان در اختیار آنها قرار گیرد و بیشترین چالش در زمینه کنترل توزیع کنندگان مرغ این است که ۱۴۰ خانوار از این طریق ارتزاق می‌کنند.

وی افزود: در شهرستان بانه ۷۵ واحد پرورش مرغ گوشتی با ظرفیت یک میلیون و ۵۱۸ هزار قطعه، دو واحد فعال پرورش بوقلمون به ظرفیت چهار هزار و ۵۰۰ قطعه و یک واحد فعال پرورش مرغ مادر گوشتی وجود دارد.

حسنی راد خاطرنشان کرد: آمار جوجه ریزی مرغ گوشتی از اول سال ۱۴۰۰ تاکنون دو میلیون و ۶۷۴ هزار و ۵۷۴ قطعه بوده است.

وی افزود: میزان مصرف گوشت مرغ کشتار روز در شهرستان بانه به ۱۲ تن رسیده است که نسبت به سال‌های گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

صلواتی رئیس اداره بهداشت و مدیریت مبارزه با بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی استان کردستان نیز در این خصوص اظهار کرد: استقبال گسترده مردم بانه از مرغ زنده ما را در خصوص بیماری‌های مشترک بین انسان و طیور نگران کرده است.

وی افزود: در جلسه ستاد پیشگیری از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نیز برای رفع این چالش فرهنگی و اجتماعی تصمیم گیری هایی شده است که امیدواریم هرچه زودتر این تصمیم‌ها عملیاتی شود.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا