شهرستان ها

مرگ ۲۲۸ قزوینی در مردادماه بر اثر کرونا

قزوین- رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین گفت: با شروع پیک پنجم کرونا تنها در مردادماه سال جاری ۲۲۸ قزوینی براثر ابتلاء به کرونا جان خود را ازدست‌داده‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری مهر دکتر پیمان نامدار در جلسه ستاد کرونا استان قزوین که بعدازظهر شنبه در سالن جلسات شهید امامی استانداری قزوین برگزار شد اظهار کرد: در حال حاضر ۷۳ درصد از بیماران کرونایی و بستری استان قزوین در بیمارستانی‌های دانشگاه علوم پزشکی ۱۷ درصد در بیمارستان‌های تأمین اجتماعی و ۱۰ درصد در بیمارستان‌های خصوصی خدمات درمانی دریافت می‌کنند.

وی با بیان این نکته که کنون تعداد دو هزار و ۲۲۸ مرگ کرونایی در استان قزوین رخ داده است گفت: امیدواریم با توجه به آمارها طی این هفته قله پیک را رد کنیم و کم‌کم به شرایط طبیعی بازگردیم.

وی توضیح داد: از تاریخ ۳۰ مردادماه تا ۵ شهریور بیش از ۱۱ هزار مراجعه برای تشخیص بیکاری کرونا در مراکز درمانی استان صورت گرفته است که در هفته اخیر این روند کاهشی بوده است، مرداد امسال سخت‌ترین ماه برای تیم‌های بهداشت و درمان بود این پیک چندین برابر قدرت داشت و تنها در مردادماه استان قزوین ۲۲۰ فوتی داشته و در شهریور تا امروز ۱۱۸ مورد فوت داشته‌ایم.

نامدار خاطرنشان کرد: میزان مرگ‌ومیر در سنین بالا به‌خصوص سنین بالای ۸۰ سال در این پیک کاهش مشهودی داشته است و ما می‌توانیم آور واکسیناسیون را در این گروه سنی ببینیم.

وی ادامه داد: در استان قزوین ابتلاء در ساعت ۲۹ نفراست و هر سه ساعت یک نفر اثر کرونا جان خود را از دست می‌دهد و خانم‌های خانه‌دار و کارگران بالاترین میزان ابتلاء را دارا هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین اعلام کرد: در مردادماه ۲۰۰ هزار تزریق واکسن در استان داشته‌ایم و تا امروز ۸۴ هزار و ۹۰۰ دز واکسن در شهریور تزریق شده و ما توان افزایش میزان واکسیناسیون در صورت ورود بیشتر واکسن به استان را داریم تا امروز ۴۳۷ هزار و ۱۰۴ دز واکسن در استان تزریق شده که ۱۴۱ هزار تزریق مربوط بو نوبت دوم بوده و در مجموع تا این لحظه ۳۱/۶ درصد از جمعت بالای ۱۸ سال استان واکسن دریافت کرده‌اند.

وی عنوان کرد: امروز تعداد ۱۸ هزار دز واکسن استرازنکا تحویل گرفتیم و برای تزریق دز دومی‌ها و بقیه تا پایان شهریور ماه به دست ما می‌رسد.

این مسئول با اشاره به اینکه تعداد بستری‌ها در استان قزوین نسبت به‌کل کشور مقدار قابل‌توجهی پایین‌تر است گفت: طرح مراقبت در منزل، طرح شهید سلیمانی و نیز تعداد محدود تخت‌های بیمارستانی سه عاملی است که در این امر تأثیر داشته است.

نامدار مطرح کرد: تعداد ۲۰ هزار واکسن سینوفارم طی امروز و فردا به دست دانشگاه می‌رسد که اگر روند واکسیناسیون تسریع یابد ما می‌توانیم با امکانات موجود و برنامه‌ریزی روزانه ۲۰ تا ۳۰ هزار دز واکسن تزریق کنیم.

وی تأکید کرد: لازم است در این روند و در این موضوع همه سازمان‌ها نیرو تخصیص بدهند تا بتوانیم مراکز جدید را بازگشایی کنیم و یا ساعت کار مراکز موجود را افزایش دهیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین خاطرنشان کرد: شماره تماس ۳۳۸۹۵ با ده خط پاسخگو آماده است تا به کلیه سوالات شهروندان در خصوص واکسیناسیون پاسخ دهد.

این مسئول حوزه سلامت توضیح داد: تعداد ۵۰ هزار سرم امروز به استان قزوین تحویل شده و کمبودی از این نظر نداریم.

نامدار در خصوص داروی مربوط به قارچ سیاه که این روزها مورد نگرانی است هم گفت: داروی قارچ سیاه به تعداد ۱۰۰ عدد در استان قزوین وجود دارد و در این زمینه هم نگرانی‌ای نداریم.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا