شهرستان ها

مشکل آب تبریز برطرف شد



مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: مشکل آب مناطق مختلف تبریز برطرف شده و هر روز در حال برطرف‌سازی برای توازن مناسب آب در این مناطق هستیم.

به گزارش خبرگزاری ایلنا آذربایجان‌شرقی یوسف غفارزاده، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به تنش آبی نقشه پراکندگی جمعیت کلان‌شهر تبریز را به سه قسمت جدا کردیم یعنی شمال شهر(سمت عینالی) با خط قرمز، جنوب شهر با خط آبی و همچنین مناطق کنار جنوب یعنی ائل گلی و یاغچیان و غیره با خط سیاه مشخص شده‌اند. 

وی با بیان اینکه منطقه شمالی از سمت سد نهند، منطقه بزرگ‌تر از شهر تبریز یعنی ۶۵ درصد شهر توسط زرینه رود و منطقه ائل‌گلی و اطراف آن نیز از طریق چاه‌های سعید آباد و هروی تامین آب می‌شود، ادامه‌داد: البته در توضیح کامل‌تر باید گفت‌ که منطقه شمالی تبریز (با خط قرمز مشخص شده است) از شهرک ارم شروع شده و تا منطقه مرزداران ادامه یافته است و حتی قسمتی از ولیعصر را نیز در بردارد، از سد نهند تامین آب می‌شود. 

آب منطقه <a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%a2%d8%b0%d8%b1%d8%a8%d8%a7%db%8c%d8%ac%d8%a7%d9%86-%d8%b4%d8%b1%d9%82%db%8c'>آذربایجان شرقی</a>

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان توضیح داد: سد نهند۲۷ سال است که همیشه آب خوبی را تامین کرده است اما امسال بعد از ۲۷ سال کمترین میزان آب را پر کرد و تقریبا یک پنجم از ظرفیت خود را داشت. 

وی ادامه داد: عدم بارش‌های روان آب، عدم بارش برف و در نتیجه آب شدن برف‌های بالای کوه و دلایل دیگر منجر شد تا رودخانه‌ها از آب زیادی پر شوند. 

غفارزاده با اشاره بر اینکه همیشه فصل بهار، فصل پر شدن رودخانه و سدهاست از این‌رو امسال بعد از گذشت اردیبهشت، اعلام خطر از کمبود آب در سد نهند کردیم، ادامه داد: جلسات متعددی با استانداری و وزارت نیرو در خصوص تامین آب شرب شمال شهر تبریز داشتیم و صراحتا اعلام کردیم که از نظر تامین آب شمال شهر با مشکل روبرو خواهیم بود. 

وی خاطرنشان کرد: هر سال مشکل تامین کمبود آب سنواتی ۳۰۰ تا ۴۰۰ لیتر در ثانیه را داریم اما امسال عدم پُر شدن سد نهند منجر شد تا همه پیش‌بینی و برنامه‌های ما به هم بخورد. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گفت: با تصور اینکه ۳۰۰ لیتر در ثانیه کمبود سنواتی از قبل داشتیم و ۸۰۰ لیتر در ثانیه هم از کمبود سد نهند اضافه شود که در مجموع یک هزار و ۱۰۰ لیتر در ثانیه کمبود را به ما تحمیل کرد. 

وی در تشریح جبران این کمبود آب گفت: ابتدا متوسل به زرینه رود شدیم تا کمی از این آب را تامین کنیم؛ یعنی سال گذشته زرینه رود ۳ هزار لیتر در ثانیه آب به تبریز می‌داد که با برنامه‌ریزی و یکسری کارها از قبیل اورهال کردن پمپ‌ها، جدا کردن صنایع و تامین آب آنها از پساب‌ها، توانستیم آب زیادی را آزاد کنیم و در نتیجه ۳ هزار لیتر در ثانیه آب زرینه رود را به سه هزار و ۶۰۰ لیتر در ثانیه رساندیم. 

وی با بیان اینکه حال با افزایش ۶۰۰ لیتر در ثانیه در زرینه رود، نصف آن کمبود یک هزار و ۱۰۰ لیتر در ثانیه تامین شد، ادامه داد: برای جبران ۶۰۰ لیتر در ثانیه دیگر نیز آب و فاضلاب استان ۲۵ چاه حفر کرد تا ۶۰۰ لیتر در ثانیه کمبود را جبران کند. 

وی با تاکید بر اینکه این تامین آب از خردادماه شروع شده است و به عبارتی در تامین آب هیچ مشکلی وجود ندارد، گفت: مشکل اساسی ما بعد از تامین، انتقال آب بود زیرا قبلا به صورت ثقلی از بالا به پایین آب منتقل شده و آب مناطق شمالی شهر را تامین می‌کرد اما الآن باید آب از پایین به بالای شهر منتقل شود که برای این منظور نیز چندین پروژه تعریف شد و به صورت مقطع به مقطع، مناطق شمالی را به جنوب وصل کردیم.

غفارزاده خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه جمعیت منطقه شمالی شهر تبریز در حدود ۳۰۰ هزار نفر است از این‌رو در ۶ مرحله مناطق شمالی را جدا کرده و به جنوب وصل کردیم و شاید در این میان کسی هم متوجه نشد که قبلا آب شرب‌شان از نهند بود و الآن از زرینه رود و یا چاه‌ها تامین می‌شود.

وی در خصوص قطعی آب محلات کوی نصر و باغمیشه و بخشی از مرزداران گفت: این مناطق در آخرین بخش از انتقال آب به جنوب بودند که برای تسریع در عملکرد پروژه ک دو پروژه تعریف شد یعنی آب فاضلاب یک خط انتقالی تعریف کرد که از پشت کرکج تا ۶ کیلومتر شروع شد و تا ابتدای نصر ادامه یافت.

غفارزاده ادامه داد: همچنین از خیابان ولیعصر تا مخزن ائل گلی لوله‌ای کشیده شد تا با پمپاژ آب را به سمت بالا هدایت کند، اما متاسفانه چندین بار لوله دچار مشکل شد که مدام این مشکل را رفع می‌کنند. 

وی متذکر شد: قطعا در تامین آب شرب هیچ مشکلی نیست ولی با توجه به اینکه روند شبکه تغییر یافته و به جای اینکه از بالا به پایین آب بیاید از پایین به بالا آب می‌آید؛ چنین سیستمی‌ هم تعریف نشده بود از این‌رو در توزیع آب مشکل داشتیم ولی خوشبختانه مشکل آب مناطق برطرف شده و هر روز نیز در حال برطرف‌سازی برای توازن مناسب آب در مناطق هستیم. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گفت: اگر این کار عظیم صورت نمی‌گرفت، الآن آب ۳۰۰ هزار نفر را باید با تانکر و پمپ توزیع می‌شد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا