شهرستان ها

میزبانان زائران رضوی در سوگ اختر هشتم/ برپایی موکب‌ها در سمنان

سمنان- مردم استان سمنان در قالب هیئت‌های مذهبی با رعایت فاصله گذاری اجتماعی سالروز ارتحال نبی مکرم اسلام(ص) و شهادت امام رضا(ع) و امام حسن(ع) را به سوگ نشستند.

خبرگزاری مهر– گروه استان‌ها: اقصی نقاط استان سمنان، همزمان با سالروز شهادت امام هشتم (ع) و همچنین سالروز ارتحال نبی مکرم اسلام (ص) و امام حسن (ع) غرق در ماتم شد و موکب‌های عزاداری در استان سمنان با رعایت فاصله گذاری و پروتکل‌های بهداشتی برپا شدند.

خیمه عزاداری ماه صفر اینجا یک بار دیگر با حضور مردم برپا شد آن هم در سالروز شهادت اختر هشتم؛ دردانه‌ای که مردم استان سمنان مُهر افتخار میزبانی و خادمی زائران را دارند از ایوان کی و گرمسار تا میامی و فرومد، خاک پای مسافرانش را طوطیای چشم می‌کنند.

عزاداری در دار المرحمه

مردم دار المرحمه سالانه میزبان ۲۰ میلیون زائر رضوی است و امروز برایشان روز ویژه‌ای است، سالروز شهادت اختر هشتم (ع) همان غریبی که برای رسیدن به ضریح طلایش باید از دیار قومس گذر کرد و به خراسان رسید به مشهد الرضا (ع) و برای این مردم چقدر ویژه است مراسم سالروز شهادت امام رضا (ع).

مردم استان سمنان سیاهپوش در قالب هیئت‌های عزاداری و موکب در مساجد و مدارس و فضاهای باز با رعایت مسائل بهداشتی سالروز شهادت امام مهربانی‌ها را عزاداری کردند. هیئت‌های عزاداری در مساجد روضه خوانی سر دادند و اطعام نیازمندان را که از امام مهربان آموختند، به منصه ظهور رساندند، امامی که ضامن است و مردمی که گوشه چشمی به این ضمانت دارند.

مردم استان سمنان سیاهپوشان در سوگ مهربان مردی هستند که نوکری زائران را افتخار خود می‌دانند و معتقد هستند که خادمی امام رئوف فقط کار کردن در کفشداری و رواق‌های حرم مطهرش در مشهد الرضا (ع) نیست بلکه زدودن خاک از کفش یک زائر و دادن یک استکان پای گرم به مهمانان آقایشان هم افتخار خادمی حرم است. حرم امامی که خودش مهربان است و ملتمسان دعایش هم مهربانی را از او آموخته‌اند و بی جهت نیست که به مردم استان سمنان مردم دیار المرحمه می‌گویند مردمی که مرحم زائران رضوی را بر پیشانی دارند.

موکب ها برپا شدند

موکب‌ها این روزها به صورت صوتی، روضه خوانی و مرثیه سرایی را به شهرهای استان سمنان هدیه داده‌اند. امسال همچنین بسته‌های معیشتی هم به همت هیئت‌های مذهبی به راه است و کم کم به دست نیازمندانی می‌رسد که در طرح‌های مسجد و محله محوری شناسایی شده‌اند به خصوص این روزهای اول مهر، طعم شیرین کمک‌های مردمی با گوشه چشمی به لوازم التحریر و نیازهای مدرسه همراه شده است.

برای مردم استان سمنان امروز یک ویژگی بارز دیگر هم دارد علاوه بر اینکه رخت عزای نبوی، حسنی و رضوی بر تن دارند و موکب ها در جای جای دود اسپند و نوحه را به خیابان آورده‌اند، یک مهمان ویژه هم حال و هوای دل‌های پاییزی مردم استان سمنان را ویژه‌تر کرده است.

مردم، عزادار امامی هستند که آرزو دارند در مقابل بارگاهش بایستند و بگویند آمده‌ام، آمدم ای شاه پناهم بده، امامی که درباره مهربانی می‌گوید: «بدانید که سپاسگزاری و شکرانه خداوند یکی ایمان به خداست و پس از آن پذیرش جایگاه و جانشینی اهل بیت (ع) پیامبر به عنوان جانشینان او است. اما بدانید سپاس و شکرانه الهی محبوب تر نزد خداوند کمک و یاری به برادران مؤمن در امور دنیایشان است زیرا همین دنیا گذرگاه راهیابی به بهشت خداوندی است. بنابراین شخصی که چنین کند از اشخاص ویژه نزد خداوند تبارک و تعالی خواهد بود.»

تشییع یک شهید در سرخه

مردم استان سمنان چند روزی می‌شود گمشده‌ای که ۳۷ سال پیش در عملیات بدر از سرخه اعزام شده بود را در حال بازگشت به میهن و خانه‌اش می‌بینند، شهید سعید حسنان در حالی امروز بر دستان مردم سرخه تشییع و به خاک سپرده می‌شود که همه ۷۰۰ هزار نفر جمعیت استان سمنان امروز سرخه‌ای هستند و همشهری سعید…

سعید اما در گذر ایام پدر و مادر خود را نزد خویش دارد و جایشان امروز در تشییع پیکرش خالی است، البته امروز همه مردان و زنان سمنانی پدران و مادران و خواهران و برادران سعید هستند، سعید حسنانی که از جمله شهیدان دانش‌آموز استان سمنان است و امروز در سرخه در آرامگاه ابدی‌اش می‌آرامد.

روز گذشته هم وداع باشکوهی برای شهید حسنان در سمنان و به میزبانی گلزار شهدای مرکز استان با حضور مردم عاشق و دلداده شهادت و ایثار برگزار شد تا سعید تنها نماند مردمی که یک چشم اشک بودند و یک دل آه؛ مردمی که رخت عزای نبی مکرم اسلام (ع) و امام حسن (ع) را بر تن‌هایشان می‌دیدند و امروز رخت سیاه عزای امام رضا (ع) را پوشیده‌اند.

میزبانان زائران رضوی در سوگ اختر هشتم/ برپایی <a href='https://sayeb.ir/tag/%d9%85%d9%88%da%a9%d8%a8'>موکب</a>‌ها در <a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%b3%d9%85%d9%86%d8%a7%d9%86'>سمنان</a>

عزاداری مردم عاشق

برای مردم استان سمنان امروز روز ویژه‌ای است روزی است که آسمان استان مملو از نور است نوری که از سرخه می تابد و به سمت خراسان قد می‌کشد و به آسمان می‌رود، به بلندای قامت مردمان دل بزرگ کویر نشین دیار قومس.

مردم عاشق اهل بیت (ع) مردمی که سه هزار شهید را در زمانی تقدیم انقلاب کردند که جمعیت شأن به ۳۰۰ هزار نفر هم نمی‌رسید، مردمی که کمتر بین شأن خانواده‌ای پیدا می‌شود که دست کم به یک شهید انقلاب و دفاع مقدس و مدافع حرم و… متصل و منتسب نباشد.

این مردم امروز عاشق تر شده‌اند چرا که عاشقی را از امام رئوف آموخته‌اند مردمی که هنوز هم وقتی نام امام رضا (ع) می‌آید به سمت بارگاهش می‌ایستند و سلام می‌دهند و خراسان را در همسایگی دیار قومس، بسیار نزدیک به مشهدالرضا (ع) می‌بینند، امروز انگار آسمان استان سمنان و خراسان به هم دوخته شده است آن هم با اسم رمز رضا (ع).

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا