شهرستان ها

ناکامی سرمایه‌گذاران گردشگری یزد/صنعتی در انتظار اقدام دولت

یزد- صنعت گردشگری، نسخه بی دردسری است که به عنوان محور توسعه استان صنعتی یزد، پیچیده شده اما سرمایه گذاران این حوزه همچنان عقیده دارند که دغدغه مسئولان بیشتر از گردشگری، همچنان صنعت است.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌هان: پاک‌ترین صنعتی که در شرایط توسعه نامتوازن صنایع آلاینده وجود دارد، صنعت گردشگری است. تقویت ظرفیت‌های این صنعت به ویژه بافت تاریخی ارزشمند و جهانی یزد این فرصت را فراهم کرده است که صنعت گردشگری استان یزد، در بعد ملی و بین المللی بدرخشند.

تحریم‌ها بخشی از گردشگران خارجی استان را کاهش داد و به دنبال آن کرونا؛ تاثیر بسیاری بر صنعت گردشگری داشت و آن را از پا درآورد. فعالان و سرمایه گذاران این بخش هر روز ناکام‌تر شدند و شرایط اقتصادی حاکم باعث شد که برخی از آنها تاسیسات خود را رها کرده و یا برای تغییر کاربری آنها اقدام کنند.

یزد ظرفیت تاریخی، طبیعی، صنایع دستی و جاذبه های بسیار دیگری دارد که جز با تقویت زیرساخت های گردشگری و معرفی هر چه بهتر یزد در داخل و خارج کشور، زمینه بهره برداری از آنها فراهم نیست.

سرمایه‌گذاران زیر بار هزینه‌های بی درآمد نمی‌روند

یزد هتل دارد، اما کم است اما از سویی فضاهای موجود هم مشتری ندارند و روزهای رکود را پشت سر می گذارند. تاسیسات گردشگری باید تقویت شود اما سرمایه گذاران زیر بار هزینه هایی که در ازای آن درآمدی نداشته اند، کمر خم کرده اند و مدت ها طول می کشد که بتوانند این خسارت ها را جبران کنند.

تحریم و کرونا تاثیری جبران ناپذیر بر صنعت گردشگری یزد گذاشتند اما این همه ماجرا نیست، مدیریت در این میان نقش بسزایی دارد، حال که ما از داشتن گردشگران خارجی محروم شده ایم، گردشگری داخلی می تواند راهگشا باشد.

محدودیت‌های کرونایی بهره برداری از این ظرفیت‌ها را کاهش داد اما با بهبود شرایط و واکسینه شدن بخش زیادی از جامعه، این فرصت فراهم شده است که همه دست به دست هم دهیم و برای معرفی هر چه بیشتر جاذبه های استان اقدام کنیم تا مسافران داخلی را به سمت استان جذب کنیم.

این در حالی است که عمده مسافران داخلی، یزد را در مسیر عبوری خود به استان های شمالی یا جنوبی انتخاب می کنند و مدت اقامت آنها در یزد بسیار کم است از این رو باید با تقویت برخی زیرساخت های تفریحی و تجاری، در کنار جاذبه های تاریخی و طبیعی، زمان اقامت را افزایش داده و سرمایه گذاران بخش گردشگری حمایت کنیم. رئیس جامعه هتلداران یزد در شرایط فعلی برای سرپا نگه داشتن صنعت گردشگری از دولت انتظار حمایت در حوزه کاهش هزینه های زیرساخت های گردشگری از جمله افزایش و استمهال تسهیلات، حمایت برای پرداخت هزینه های تامین اجتماعی و اب و برق را خواستار شد

رئیس جامعه هتلداران و یکی از سرمایه گذاران تاثیرگذار صنعت گردشگری یزد در شرایط فعلی برای سرپا نگه داشتن صنعت گردشگری از دولت انتظار حمایت در حوزه کاهش هزینه های زیرساخت های گردشگری از جمله افزایش و استمهال تسهیلات، حمایت برای پرداخت هزینه های تامین اجتماعی و اب و برق را خواستار شد.

سیدامیر ناصر طباطبایی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در شرایطی که کرونا حضور گردشگران خارجی را در استان کمرنگ کرده است، دولت باید از تمام ظرفیت ها به ویژه صدا و سیما برای تقویت گردشگری داخلی استفاده کند.

وی با بیان اینکه زیرساخت‌های گردشگری استان به ویژه ظرفیت هتل ها باید افزایش یابد، اعلام کرد: با این شرایط اقتصادی، سرمایه گذاری تمایل به ورود به این حوزه ندارد و اگر زیرساخت ها آماده نشود، با پشت سر گذاشتن این بحران، آمادگی لازم را برای پذیرش گردشگران خارجی نخواهیم داشت.

رئیس جامعه هتلداران یزد بیان کرد: از سوی دیگر سرمایه گذارانی که تمایل به اجرای طرح‌های توسعه ای دارند، با سدی به نام بانک‌ها مواجه هستند. تسهیلات به شدت کم شده است و با این وجود نمی توان انتظار داشت که زیرساخت‌ها تقویت شود.

بیکاری ۳۰ درصد فعالان گردشگری در یزد

وی به معضلات شرایط فعلی صنعت گردشگری استان از جمله تعطیلی برخی از واحدها، درخواست ها برای تغییر کاربری، بیکاری نیروهای این صنعت و … اشاره کرد و افزود: ۳۰ درصد از فعالان صنعت گردشگری در حال حاضر بیکار هستند و این به آمار بیکاران استان و در نهایت بالا رفتن نرخ بیکاری تاثیر گذار است و تبعات اقتصادی و اجتماعی زیادی به جای خواهد گذاشت.

ناکامی سرمایه‌گذاران <a href='https://sayeb.ir/tag/%da%af%d8%b1%d8%af%d8%b4%da%af%d8%b1%db%8c'>گردشگری</a> <a href='https://sayeb.ir/tag/%db%8c%d8%b2%d8%af'>یزد</a>/صنعتی در انتظار اقدام دولت

طباطبایی از بیان دغدغه های جامعه گردشگری به مسئولان استان برای در نظر گرفتن مصوبات در سفر هیات دولت به استان خبر داد و افزود: ناکامی و نارضایتی بر این صنعت حاکم شده است و با وجود عدم حمایت بانک ها و شهرداری ها، سرمایه گذار جدیدی به این حوزه ورود نکرده است.

وی به اهمیت ایجاد فرصت های تقویت گردشگری در استان اشاره کرد و گفت: بازدید از جاذبه های تاریخی و طبیعی مهم است زمان زیادی نیاز ندارد از این رو گردشگرانی که وارد یزد می شوند، مدت اقامت کوتاهی دارند از این رو لازم است که مراکز تفریحی و تجاری بیشتری درشهر ایجاد شود که گردشگر را سرگرم کرده و صنعت گردشگری را رونق بخشد.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس نیز در گفتگو با خبرنگار مهر بر تقویت زیرساخت های گردشگری استان تاکید کرد و افزود: اگر بخواهیم به گردشگری به عنوان یک صنعت نگاه کنیم و این ظرفیت با توجه به ظرفیت های میراثی، تاریخی، طبیعی و صنایع دستی در استان وجود دارد، باید از فعالان این حوزه حمایت کنیم. جوکار: یزد در حوزه صنعت گردشگری هم نیروی انسانی ماهر و آموزش دیده دارد و هم سرمایه گذارانی که تمایل دارند در این حوزه وارد شوند، باید از این ظرفیت‌ها استفاده و زیرساخت‌ها را تقویت کنیم تا آنها فعالانه وارد شوند و هتل‌های مدرن با ستاره های بالا بسازیم

محمدصالح جوکار گفت: استان در حوزه صنعت گردشگری هم نیروی انسانی ماهر و آموزش دیده دارد و هم سرمایه گذارانی که تمایل دارند در این حوزه وارد شوند، باید از این ظرفیت ها استفاده کنیم و زیرساخت ها را تقویت کنیم تا آنها فعالانه وارد شوند و هتل‌های مدرن با ستاره های بالا بسازیم، اقداماتی در دست اجرا است اما بدون حمایت ممکن نیست به نتیجه برسیم.

وی با بیان اینکه کرونا، بدترین تاثیر را بر صنعت گردشگری استان گذاشت، اظهار داشت: در این سال‌ها آمار گردشگران خارجی بسیار پایین آمده است اما با توجه به سند راهبردی که با چین و روسیه بسته می شود، سرمایه های خوبی وارد کشور می‌شود که با پایان یافتن کرونا، دورنمای خوبی را در این صنعت شاهد خواهیم بود.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس بر ضرورت تهیه سند توسعه گردشگری به صورت واقعی به عنوان الزاماتی برای تقویت سرمایه گذاری در این صنعت تاکید کرد.

جوکار ادامه داد: برای تهیه این سند باید مجموع فعالان این صنعت و دانشگاه‌ها پای کار بیایند و حتی می توانیم از ظرفیت شرکت‌های استارتاپ در این بخش استفاده کنیم تا بتوانیم تاثیر بسزایی را در رونق صنعت گردشگری استان شاهد باشیم.

و اما نگاه ویژه در سفر هیات دولت

وی، برنامه اصلی دولت در سفر به استان را حمایت برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام در تمام بخش‌ها از جمله بخش گردشگری عنوان کرد.

جوکار افزود: امید است با توجه به روند پروژه های این صنعت، تسهیلاتی در نظر گرفته شود و نیازهای مالی این بخش تامین شود تا شاهد افزایش زیرساخت ها و کاهش دغدغه فعالان و سرمایه گذاران این بخش باشیم.

ناکامی سرمایه‌گذاران <a href='https://sayeb.ir/tag/%da%af%d8%b1%d8%af%d8%b4%da%af%d8%b1%db%8c'>گردشگری</a> <a href='https://sayeb.ir/tag/%db%8c%d8%b2%d8%af'>یزد</a>/صنعتی در انتظار اقدام دولت

صنعت گردشگری تا به امروز نسخه‌ای بوده که به درستی پیچیده نشده است و اگر مورد حمایت قرار نگیرد، زیرساخت‌ها نه تنها تقویت نشده بلکه فرسوده و از رده خارج خواهند شد و احیای دوباره آنها زمان و اعتبار زیادی نیاز دارد؛ پس دوران کرونا بهترین فرصت برای تقویت این زیرساخت ها برای بهره برداری در دوران پساکرونا است، دغدغه فعالان صنعت گردشگری که امید است در سفر هیات دولت مورد توجه ویژه قرار گیرد.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا