شهرستان ها

نرخ جایگزینی جمعیت باید مورد توجه قرار گیرد

زنجان-رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه نرخ جایگزینی جمعیت باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: فرزندآوری در ایران از دهه ۷۰ تا کنون دچار کاهش شدیدی شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن بختیاری ظهر چهارشنبه در چهارمین جلسه ستاد حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، با بیان اینکه نرخ جایگزینی جمعیت باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: نرخ جایگزینی به این معنی است که یک پدر و مادر، باید حداقل دو فرزند داشته باشند که جایگزین آنها در جمعیت باشد و موجب حفظ جمعیت شود.

وی با اشاره به آغاز اجرای طرح نفس در زنجان، افزود: در طرح نفس ۳ اقدام اساسی شناسایی، فرهنگ‌سازی و حمایت صورت می‌گیرد. در راستای طرح نفس راه‌اندازی مراکز نفس در تمام شهرستان‌های استان با هدف اقدام همه‌جانبه برای جلوگیری از سقط فرزندان سالم توسط والدین، صورت گرفته است و ۱۲۲ نفر نیروی متخصص و کارشناس با ابلاغ رسمی در کارگروه‌های مربوطه فعالیت مستمر دارند.

بختیاری با بیان اینکه سقط جنین از نظر شرعی قتل عمد محسوب می‌شود و برای جلوگیری از آن طرح نفس اجرایی شد، ادامه داد: طرح نفس نجات فرزندان سالم از سقط است. این طرح در بسیج جامعه پزشکی خراسان آغاز شد و از سال گذشته در سراسر کشور اجرا می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: امروزه ۱۰ درصد از جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند و برآورده می‌شود که تا سال ۱۴۲۰، جمعیت سالمند کشور دو برابر شود که این آمار بسیار تکان‌دهنده است. نرخ باروری کلی در پایان سال ۱۴۰۰ در کشور ۱.۶۵ و در استان زنجان ۱.۷۶ بوده ست.

بختیاری افزود: نرخ باروری در ایران طی سال‌ها کاهش یافته است. فرزندآوری در ایران از دهه ۷۰ تا کنون دچار کاهش شدیدی شده و طبق پیش بینی‌ها ایران در آینده با بحران پیری جمعیت رو به رو خواهد شد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا