شهرستان ها

نزاع بیشترین فراوانی را در مراجعه به پزشکی قانونی دارد

قزوین – مدیرکل پزشکی قانونی استان قزوین گفت: نزاع بیشترین میزان فراوانی را در مراجعه مصدومین به پزشکی قانونی استان قزوین دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، مصطفی جعفر زاده پیش از ظهر سه‌شنبه در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه استان قزوین اظهار کرد: سازمان پزشک قانونی به‌عنوان یکی از سازمان‌های تابعه دادگستری پل ارتباطی قوه قضائیه و علم پزشکی است.

وی افزود: بیش از ۹۰ درصد عملکرد ما در حوزه معاینات بالینی و پاسخ به مراجع قضائی برای رسیدگی به وضعیت افراد آسیب‌دیده معرفی شده است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان قزوین بیان کرد: در هر پرونده قضائی که موضوع سلامت جسم و روان فرد مطرح باشد برای نظر تخصصی به پزشکی قانونی ارجاع می‌شود.

وی عنوان کرد: معاینات بالینی، سالن تشریح، کمیسیون‌های تخصصی و آزمایشگاه‌های تخصصی چهار حوزه عملکردی پزشک قانونی را شامل می‌شود.

جعفر زاده اضافه کرد: در استان قزوین به‌جز شهرستان آوج در بقیه شهرستان‌ها مرکز پزشکی قانونی فعال در معاینات بالینی داریم اما تنها سالن تشریح استان در آرامستان شهر قزوین است.

وی با بیان اینکه در طرح‌های توسعه‌ای راه‌اندازی پزشک قانونی آوج را در دستور کار داریم، ادامه داد: دلیل عقب ماندن این کار عدم آشنایی و استقبال پزشکان است.

این مسئول با بیان اینکه برای شهرستان تاکستان سالن تشریح در حال احداث است و امیدواریم هر چه زودتر ساخته شود، بیان کرد: با راه‌اندازی این مرکز بخش عمده‌ای از ارجاعات به مرکز استان کاهش خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه تقریباً نزدیک به یک‌سوم چارت مصوب در استان فعال هستند و این یعنی همکاران این مجموعه جای دو الی سه نفر کار می‌کنند، تصریح کرد: هم‌اکنون ۱۶ نفر پزشک استخدامی و ۲ پزشک معاضدتی در سطح استان به ما کمک می‌کنند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان قزوین گفت: در مصدومیت ناشی از حوادث رانندگی و تصادفات در چهارماهه ابتدایی سال یک هزار و ۷۱۴ مورد معاینه شده‌اند که به نسبت سال قبل کاهش مختصری داشته است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه نزاع در استان قزوین در سال ۹۹ به نسبت سال ۹۸ بیش از ۱۳ درصد رشد داشته‌ایم، اظهار کرد: در چهارماهه نخست امسال نیز به نسبت سال گذشته ۲ درصد رشد داشتیم.

این مسئول افزود: رتبه استان قزوین در نزاع به ازای هر صد هزار نفر در کشور رتبه دهم است و این امر نیازمند آسیب‌شناسی و بررسی دلایل آن است.

وی با بیان اینکه در کل معاینات بالینی در سال ۹۹ جمعاً ۲۸ هزار ۶۷۸ مورد معاینه داشتیم که به نسبت سال ۹۸ سه درصد کاهش داشته است، تصریح کرد: در معاینات بالینی به ازای هر صد هزار نفر رتبه پانزدهم کشور را داریم.

مدیرکل پزشکی قانونی استان قزوین تأکید کرد: اولین فراوانی در استان قزوین نزاع است که قطعاً باید علت آن آسیب‌شناسی شود.

وی ادامه داد: در چهارماهه ابتدایی امسال ۷ مورد فوتی ناشی از حادثه کار داشتیم که این عدد در مدت مشابه سال گذشته ۹ مورد بوده است.

جعفر زاده با بیان اینکه در ۴ ماهه ابتدایی سال گذشته ۱۹ مورد غرق‌شدگی داشتیم، گفت: این عدد در ۴ ماهه ابتدایی امسال به ۵ مورد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: در رابطه با سقط‌جنین قانونی در سال گذشته ۱۶۸ پرونده تشکیل شده بود که برای ۱۳۱ مورد آن مجوز سقط صادر شد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان قزوین در پایان یادآور شد: ورود خیران به این حوزه برای کمک به تکمیل مرکز تاکستان و همچنین ساخت پزشکی قانونی در آوج می‌تواند بار زیادی از مشکلت مردم بردارد و امیدواریم با همراهی و مساعدت مردم و خیرین در این حوزه نیز شاهد کاهش مشکلات مردم باشیم.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا