شهرستان ها

نظامی اهل آذربایجان و شعر فارسی سروده است

اردبیل- شاعر و پژوهشگر اردبیلی گفت: نظامی گنجوی شاعر منطقه آذربایجان است اما به زبان فارسی شعر سروده و عشق و علاقه خود را به وطن خود نشان داده است.

به گزارش خبرنگار مهر، شهاب‌الدین وطن‌دوست عصر دوشنبه در نشست تخصصی آئین گرامیداشت نظامی گنجوی و پنج گنج این شاعر فرهیخته در تالار بیضای اردبیلی اظهار کرد: نظامی گنجوی از بزرگان ادبیات فارسی است که در قرن ششم و بین سبک خراسانی و عراقی در سبک آذربایجانی شعر سروده اما زمینه ظهور شاعران در سبک عراقی را فراهم کرده است.

وی از مخزن‌الاسرار او به عنوان سنگ بنای ادبیات عرفانی یاد کرد و گفت: او نه تنها شاعر درباری و مداح نیست بلکه سعی کرده در اشعار خود با غنا و ارزشی والا الگوهای رفتاری و انسانی را به شایستگی مطرح کند.

شاعر و پژوهشگر اردبیلی با طرح این سوال که نظامی اهل آذربایجان است اما به چه دلیل در زبان ترکی شعری نسروده است، تصریح کرد: او اهل گنجه از خطه آذربایجان است اما پرواضح است که او به زبان ترکی شعری نسروده و سعی کرده ملی‌گرایی و وطن‌دوستی خود را در سرودن اشعار ناب فارسی به رخ بکشد.

وطن‌دوست به تحرکات اخیر بر مبنای سیاسی برای به حاشیه کشیدن شاعران منطقه آذربایجان به ویژه نظامی اشاره کرد و افزود: هر چند برخی کشورهای همسایه سعی می‌کنند نظامی را شاعر دیار خود بنامند اما غافل از اینکه محدوده قفقاز از گرجستان تا ارمنستان و حتی چچن و تاتارستان محدوده ایران آن زمان بوده و ما افتخار می‌کنیم شاعر بلندآوازه‌ای همچون نظامی گنجوی داریم که تعلق خاطری به ایران و زبان فارسی دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: هر چند در دوره سیاه قاجار بر اساس معاهده گلستان و ترکمن چای بخشی از این کشورها از ایران جدا شدند اما جستجو در دیوان نظامی نشان می‌دهد که این شاعر با تعلق خاطر بسیار به زبان فارسی شعر سروده و توانسته بر قدرت و صلابت شعر فارسی بیفزاید.

این شاعر و پژوهشگر اردبیلی اضافه کرد: در دیوان نظامی گنجوی اشعاری ناب با برجستگی‌های اخلاقی، معرفتی و دینی را شاهد هستیم که نشان‌دهنده اوج عظمت او در سرودن اشعار بی‌بدیل است که نظیر او را در تاریخ ادبیات فارسی مشاهده نمی‌کنیم.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا