شهرستان ها

همدلی نخلداران نتیجه داد/ تعیین قیمت توافقی برای فروش خرما

بوشهر- همدلی نخلداران و پویش «خرمای خود را ارزان نمی‌فروشیم» نتیجه داد و با پیگیری‌های صورت گرفته، قیمت خرید توافقی خرمای کبکاب مصوب شد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: خرما یکی از مهمترین محصولات کشاورزی استان بوشهر است و تعداد زیادی از کشاورزان از طریق خرما و نخل به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم امرار و معاش می‌کنند.

طی سال‌های گذشته علی‌رغم افزایش قیمت همه کالاها و خصوصاً محصولات کشاورزی، قیمت خرما افزایشی نداشته و سال گذشته نسبت به سال قبل از آن کاهش نیز داشته است.

پایین بودن قیمت خرما در سال‌های قبل باعث فشارهای بسیار زیادی به کشاورزان این حوزه شده بود و برخی از نخلداران با ناامیدی اقدام به کناره‌گیری از فعالیت در حوزه نخل و خرما کرده بودند.

این موضوع سبب شده تا ضرورت تصویب قیمت مناسب و منطقی برای خرما بیش از گذشته احساس شود و در این راستا فعالان حوزه خرما در تلاش برای تثبیت خرما بوده‌اند؛ قیمتی که هم برای باغدار صرفه اقتصادی داشته باشد و هم تجار و مصرف‌کنندگان بتوانند آن را بخرند.

کبکاب مهمترین واریته خرمای استان بوشهر است که بخش عمده تولید خرمای استان از این نوع است و یکی از خوشمزه‌ترین و با کیفیت‌ترین و در عین حال ارزان‌ترین واریته‌های خرمای کشور نیز محسوب می‌شود.

به دنبال کاهش قیمت خرما در سال گذشته، مسئولان به ویژه نماینده دشتستان در مجلس پیگیری‌های مستمری را برای بهبود خرما داشتند که از جمله می‌توان تلاش و پیگیری برای حذف عوارض خرما، تسهیل برگشت ارز حاصل از صادرات خرما، تلاش برای بهبود صادرات خرما و ایجاد بازارهای جدید، تسهیل فروش خرما در بازارهای داخل کشور و… انجام دادند که انتظار می‌رود نتیجه این اقدامات امسال در بازار خرما دیده شود.

تصویب قیمت ۱۱ هزار تومانی برای خرما

عضو خانه کشاورز و فعال حوزه خرما در استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: طی ماه‌های اخیر نشست‌های متعددی به منظور تثبیت قیمت مناسب برای خرما برگزار شده است که امروز قیمت نهایی برای خرما تعیین شد.

حسن فریبرزی اضافه کرد: در نشستی که امروز با حضور نمایندگان باغداران، تاجران، صنایع مرتبط با خرما، خانه کشاورز، انجمن خرما، اتاق بازرگانی، جهاد کشاورزی، تعاون روستایی، صنف کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و…. برگزار شد، قیمت توافقی برای خرما تصویب شد.

وی ادامه داد: در این نشست با توافق اعضا، قیمت ۱۱ هزار تومان برای هر کیلوگرم خرمای کبکاب مصوب شد و بر این اساس هزینه‌های برداشت نیز بر عهده خریدار خواهد بود.

این عضو خانه کشاورز با بیان اینکه انتظار نخلداران دشتستانی قیمتی بالاتر از این ۱۱ هزار تومان است افزود: این حداقل قیمت خرما است و در صورت افزایش تقاضا شاهد قیمت‌های بالاتری برای خرما خواهیم بود.

فریبرزی تاکید کرد: هزینه‌های تولید خرما افزایش چند برابری نسبت به سال‌های قبل داشته است و انتظار می‌رود قیمت فروش خرما نیز به همین میزان افزایش یابد تا کشاورزان بتوانند هزینه‌های زندگی خود را تأمین کنند.

هم‌دلی <a href='https://sayeb.ir/tag/%d9%86%d8%ae%d9%84%d8%af%d8%a7%d8%b1%d8%a7%d9%86'>نخلداران</a> نتیجه داد/ تعیین قیمت توافقی برای فروش <a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%ae%d8%b1%d9%85%d8%a7'>خرما</a>

همدلی نخلداران در فروش خرما

یکی از نخلداران دشتستانی در این زمینه گفت: در سال‌های گذشته همدلی و همراهی مناسب بین نخلداران نبود و تجار خرما را به پائین‌ترین قیمت از نخلداران می‌خریدند و سود اصلی نصیب واسطه‌ها می‌شد.

زمانی اضافه کرد: باغداران مشکلات زیادی دارند و هزینه‌های تولید افزایش چند برابری داشته است؛ از شخم و کود و آبیاری گرفته تا گرده‌افشانی و برداشت، همه افزایش یافته است و می‌طلبد که قیمت خرما نیز افزایش یابد.

وی بیان کرد: امسال همه نخلداران همدل شده‌اند و خرمای خود را به قیمتی پائین‌تر این قیمت توافقی نخواهند داد. هر چند قیمت ۱۱ هزار تومانی هم برای خرما پایین است ولی حداقل قیمت باید همین باشد.

یکی دیگر از نخلداران استان بوشهر گفت: انتظار نخلداران از دولت حمایت مناسب و همیشگی است ولی این حمایت صورت نمی‌گیرد و کشاورزان با مشکلات زیادی روبرو هستند.

رضایی ادامه داد: تصویب قیمت توافقی خرما بین نخلداران و تجار و دیگر فعالان این عرصه خبر بسیار خوبی است که با همدلی و همراهی نخلداران با هم امیدواریم شاهد بازار خوبی برای خرما باشیم.

هم‌دلی <a href='https://sayeb.ir/tag/%d9%86%d8%ae%d9%84%d8%af%d8%a7%d8%b1%d8%a7%d9%86'>نخلداران</a> نتیجه داد/ تعیین قیمت توافقی برای فروش <a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%ae%d8%b1%d9%85%d8%a7'>خرما</a>

نگاه ویژه به معیشت نخلداران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در استان بوشهر ۱۴ هزار بهره‌بردار به صورت مستقیم در عرصه نخل و خرما فعالیت دارند و اشتغال استان وابستگی بالایی به این بخش دارد.

محمدتقی منوچهری تولید خرمای استان بوشهر را سالانه حدود ۱۶۵ هزار تن عنوان و اضافه کرد: حمایت از کشاورزان و نخلداران را به عنوان یک اولویت در دستور کار داریم و تلاش می‌شود که اقدامات به گونه‌ای باشد که معیشت نخلداران تأمین شود.

وی تصریح کرد: یکی از راهکارهای مهم برای حمایت از نخل و خرما، تأمین سرمایه‌درگردش برای فعالان حوزه خرما است تا شرایط بهتری پیش روی تجارت در بخش خرما فراهم شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر تاکید کرد: در شرایط فعلی پرداخت تسهیلات در گردش برای خرید خرما یکی از مهمترین اقدامات است.

وی افزود: انتظار می‌رود تلاش ویژه‌ای نیز برای صادرات خرما و واردات میوه‌های مجاز به کشور صورت گیرد که این معاوضه می‌تواند رونق خوبی را در حوزه خرما ایجاد کند.

انتظار می‌رود همه مسئولان تلاش جدی و محکمی را برای تثبیت قیمت خرما داشته باشند و در کنار کشاورزان باشند تا بازار این محصول رونق بگیرد.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا