شهرستان ها

هوای اصفهان و مبارکه ناسالم است

اصفهان- کارشناس امور آزمایشگاه اداره کل حفاظت محیط زیست استان گفت: هوای روز جمعه کلانشهر اصفهان و شهر مبارکه در وضعیت ناسالم است.

محمود مزارع در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: هوای کلانشهر اصفهان در ۲۴ ساعت منتهی به صبح امروز جمعه با میانگین شاخص ۱۰۵ در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس است.

وی با اشاره به اینکه کیفیت هوای شهر مبارکه با میانگین شاخص ۱۶۲ وضعیت ناسالم برای عموم را نشان می‌دهد، افزود: علت آلودگی هوای امروز این منطقه در دست بررسی است.

کارشناس امور آزمایشگاه اداره کل حفاظت محیط زیست استان با اشاره به جزئیات کیفی هوا در ایستگاه‌های پایش سطح شهر اصفهان، افزود: کیفیت هوا در خیابان استانداری با شاخص ۷۸، خیابان‌های باهنر و انقلاب با شاخص ۷۵، خیابان پروین با شاخص ۶۲، بزرگراه خرازی با شاخص ۷۶، رودکی با شاخص ۷۹، خیابان فرشادی با شاخص ۶۶، میدان فیض با شاخص ۶۱، کاوه با شاخص ۸۹، کردآباد با شاخص ۹۶ و ورزشگاه میثاق با شاخص ۹۸ وضعیت قابل قبول و در ایستگاه خیابان میرزا طاهر با شاخص ۱۰۶ وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس را نشان می‌دهد.

مزارع خاطرنشان کرد: کیفیت هوای شهرهای مجاور کلانشهر اصفهان از جمله شاهین‌شهر با میانگین ۶۴ و سجزی با میانگین ۸۴ در وضعیت قابل قبول است.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.
شاخص کیفی هوا ( Air Quality Index ) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، اوزون و ذرات معلق ( ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف است به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا