شهرستان ها

واردات ۱۳ میلیون و ۹۶۱ هزار تن کالا از طریق خوزستان به کشور

asdasd


ناظر گمرکات خوزستان، گفت: میزان کالا‌های اساسی و راهبردی واردشده به کشور از طریق مرز‌های استان در سال ۱۴۰۲، ۱۳ میلیون و ۹۶۱ هزار تن بوده است.

به گزارش ایلنا از خوزستان، بهروز قره‌بیگی امروز با اشاره به واردات ۱۳ میلیون و ۹۶۱ هزار تن کالای اساسی و راهبردی به ارزش ۷ میلیارد و ۴۲۰ میلیون دلار به کشور از طریق گمرکات استان در سال ۱۴۰۲، بیان داشت: میزان صادرات در این مدت از نظر وزنی ۲۰ میلیون و ۲۰۱ هزار تن به ارزش ۵ میلیارد و ۸۱۰ میلیون دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن از نظر وزنی ۱۷ درصد رشد و از نظر ارزشی با توجه به کاهش قیمت جهانی محصولات پتروشیمی با ۱۶ درصد کاهش همراه بوده است.

وی افزود: همچنین پارسال از طریق گمرکات خوزستان ۱۶ میلیون و ۷۰۲ هزار تن به ارزش بیش از ۹ میلیارد و ۶۳۲ میلیون دلار کالا وارد استان و کشور شد که نسبت به یک سال قبل از آن از نظر وزنی یک درصد و از نظر ارزشی ۵ درصد کاهش داشته است.

قره‌بیگی می‌گوید: میزان هدف‌گذاری صادرات در بخش وزنی به طور ۱۰۰ درصد محقق شده و در حوزه ارزشی نیز ۹۷ درصد تحقق یافته است.

مدیرکل گمرک اهواز درخصوص عمده محصولات صادراتی از استان خوزستان، گفت: بیشترین محصولات صادراتی از استان شامل پتروشیمی از جمله پروپان، پلی اتیلن، پنتان، شمش فولادی، هیدروکربن سبک، میلگرد و محصولات کشاورزی بوده است.

به گفته ناظر گمرکات خوزستان؛ صادرات به کشور‌های چین، امارات، عراق، ترکیه، هند، کویت، افغانستان، اندونزی، پاکستان و غنا انجام شده است.

وی با اشاره به عمده کالا‌های وارداتی از مرز‌های استان به کشور، گفت: ذرت دامی، دانه‌های روغنی سویا، کنجاله سویا، گندم، شکر خام، پارچه و ام دی اف خام بیشترین محصولات وارداتی از مرز‌های استان در مدت یاد شده اعلام شده است.

قره بیگی افزود: کالا‌های وارداتی بیشتر از کشور‌های برزیل، چین، روسیه، کانادا، مالزی، امارات، ترکیه، هند و رومانی بوده است.

وی درآمد گمرکات استان در سال ۱۴۰۲ را حدود ۱۹۵ هزار میلیارد ریال عنوان کرد و ادامه داد: این رقم نسبت به پارسال با افزایش ۶۸ درصدی همراه بود.

خوزستان دومین استان کشور در امر واردات کالا و سومین استان در میزان صادرات است.

خوزستان به عنوان یکی از استان‌های راهبردی در تجارت ۲۵ درصد ارزآوری کشور را برعهده دارد. 



انتهای پیام/

آگهی
دکمه بازگشت به بالا