شهرستان ها

وضعیت بافت پشت مسجد شیخ لطف‌الله مشخص شود

اصفهان- در جلسه کارگروه میراث فرهنگی استان اصفهان طرحی پیرامون احیای بافت تاریخی پشت مسجد شیخ لطف الله بررسی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، جلسه کارگروه میراث فرهنگی استان اصفهان، پیش از ظهر شنبه در محل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان برگزار شد.

مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در این جلسه گفت: یکی از سرمایه‌گذاران برای مرمت و بهره‌برداری از کاروانسرای معصوم‌بیگ و کاروانسرای نخجوانی‌ها در پشت میدان نقش‌جهان اعلام آمادگی کرده است. باید آزاد سازی این بافت و احیای این دو کاروان‌سرا باید تدبیری اندیشید. در این محدوده حدود ۱۰ خانه وجود دارد که می‌توان با کمک شهرداری برای آن تغییر کاربری گرفت و بافت را آزاد و برای احیای آن اقدام کرد.

وی افزود: وضعیت مالکان در این طرح باید تعیین تکلیف شود، این طرح احیای کاروان‌سرای نخجوانی‌ها نیاز به پیگیری از سوی طرفین دارد تا هرچه زودتر وضعیت این زمین‌ها و سازه‌های پشت میدان نقش جهان مشخص شود. در حوزه کاروانسرای معصوم‌بیگ نیز باید یک مدل همکاری طراحی شود تا با همراهی بخش خصوصی

همچنین محمدعلی ایزدخواستی، رئیس سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان اظهار داشت: ابتدای دهه ۱۳۹۰ طرحی یک سرمایه گذار آورده که از کاروانسرای معصوم بیگ آغاز شده و تا نزدیکی شیخ لطف الله وجود داشته. شهرداری در آن محدوده کاروانسرای نخجوانی‌ها، یک کوره آجر پزی و دو خانه تاریخی وجود داشت که به این مالک واگذار شد.

در ادامه این جلسه کوروش احمدی، سرمایه گذار طرح احیای کاروانسراهای معصوم بیگ و نخجوانی‌ها، توضیح داد: در مزایده‌ای شرکت کردیم و برنده آن شدیم؛ قرار بر این بود که سازمان نوسازی سه هزار و ۵۰۰ متر زمین از نخجوانی‌ها به ما بدهد. در این بافت کاروان‌سرای نخجوانی‌ها، یک سری خانه‌ها و زمین‌ها به ما واگذار شده، از طرفی دو باب خانه هستند که ساکنان آن تخلیه نمی‌کنند و یک‌بخشی دیگری از زمین را نیروی انتظامی بر مالکیت آن ادعا دارد.

وی اضافه گفت: در حوزه کاروانسرای معصوم بیگ در دو مزایده شرکت کردیم، یکی از آن‌ها لغو و دومی را پیروز شدیم، اما اداره مسکن و شهرسازی سپرده ما را ضبط و به تعهدات خود عمل نکردند. در طرح ما کاروان‌سرای معصوم‌بیگ شامل یک هتل ۵ ستاره و کاروان‌سرای نخجوانی‌ها مجموعه‌ای از بازار خواهد شد.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا