شهرستان ها

پرواز پروانه های آفت‌زا در جنگل‌های هیرکانی شمال

ساری – پروانه‌های برگ خوار و آفت زا در جنگل‌های مازندران به پرواز درآمده اند و خسارت می‌زنند، این مسئله قصه هر ساله جنگل‌های شمال است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: پروانه‌های برگ خوار، ابریشم باف ناجور، شب پره و بلایت از جمله آفات و بیماری‌های جنگل‌ها و مراتع مازندران به شمار می‌روند که هر سال خسارت به بار می‌آورند.

اعتبارات قطره چکانی، روند مقابله و مهار بیماری‌ها و آفات را در جنگل‌های مازندران کند کرده است و هر سال زمانی تخصیص می‌یابند که نوش دارویی پس از مرگ سهراب خواهد بود.

در سال جاری جولان و طغیان انواع آفت ها از جمله ابریشم باف ناجور در عرصه‌های جنگلی استان منجر به بروز خسارت‌هایی شده، این درحالی که مسئولان همچنان منتظر تخصیص اعتبار هستند.

وطن دوست مدیر گیاه پزشکی منابع طبیعی مازندران با اظهار اینکه در سال جاری به دلیل کاهش نزولات آسمان و تغییر اقلیم شاهد طغیان آفات جنگلی و مرتعی درعرصه های طبیعی استان هستیم، افزود: از جمله آفاتی که امسال شاهد بودیم ابریشم باف نازک و پروانه تخم انگشتری بوده است.

وی با بیان اینکه آفت ابریشم بافت ناجور در جنگل‌های پایین دست ساری مشاهده شده است، افزود: این آفت هنوز کنترل نشده بلکه دوره خسارت زایی آن به پایان رسیده است.

وطن دوست دوره ابریشم باف آفت را حدود شش تا هفت ماه ذکر کرد و گفت: اکنون این آفت غیرفعال است و این آفت شش تا هفت ماه در قالب تخم زمستان گذرانی می‌کند.

این کارشناس یادآور شد: در دوره زمستانگذرانی آفت در تلاش هستیم تا با اقدامات مکانیکی، فعالیت آفت را محدود کنیم، هرچند بارش نزولات آسمانی در عملکرد و کنترل آفت تأثیر بسزایی دارد.

وی با اشاره به برنامه کنترلی آفت ابریشم باف ناجور یادآور شد: سه عامل مهم از جمله تغییرات اقلیم، گرم شدن هوا و کاهش نزولات آسمانی سبب فعال شدن آفات و بیماری‌ها می‌شود.

وی تغییرات ایجاد شده در اکوسیستم جنگل را برای طغیان آفت نیز حائز اهمیت دانست و گفت: آفات و بیماری‌هایی که جنگل‌های شمال را تهدید می‌کند شامل پروانه ابریشم باف ناجور، شب پره شمشاد، تخم انگشتری و پروانه جوانه خوار سبز بلوط است.

آفات و بیماری‌هایی که جنگل‌های شمال را تهدید می‌کند شامل پروانه ابریشم باف ناجور، شب پره شمشاد، تخم انگشتری و پروانه جوانه خوار سبز بلوط است

وطن دوست با اظهار اینکه اکثر آفات جنگل را پروانه‌ها تشکیل می‌دهند، بیماری بلایت و سوختگی شمشادها را از دیگر آفات ذکر کرد.

اسحاق عطایی مدیرکل منابع طبیعی مازندران درباره اقدامات کنترلی آفات در جنگل‌های استان گفت: آفات تخم انگشتری در مناطق ییلاقی حوزه اداره کل مشاهده شده است و امسال در بالادست سوادکوه شمالی در ۱۵۰ هکتار کنترل آفات انجام شد.

وی گفت: همچنین گونه‌های شمشاد، زرشک و انجیر در این مناطق سرحال و شمشاد هستند و در صورت تخصیص اعتبار، روند مبارزه مکانیکی با آفات انجام می‌شود.

وی خواستار تخصیص اعتبار ویژه برای کنترل آفات در عرصه‌های جنگلی شد و گفت: با تخصیص اعتبار در کنترل آفات و بیماری‌ها موفق تر عمل خواهیم کرد.

عطایی با اظهار اینکه برای مقابله با ابریشم باف ناجور هنوز اعتبار جداگانه ای در نظر گرفته نشده است، گفت: امیدواریم نسبت به تأمین اعتبار لازم در این بخش برنامه ریزی و اقدام شود.

وی گفت: هر سال در قالب اعتبارات سازمانی نسبت به کنترل آفات اقدام می‌کنیم و امیدواریم اعتبارات استانی نیز در این بخش درنظر گرفته شود.

در حالی که ۱۰۰ هکتار از جنگل‌های شرق مازندران جولانگاه آفت ابریشم باف ناجور شدند، پروانه‌ها و آفت ها در عرصه‌های طبیعی غرب مازندران نیز خسارت‌هایی برجای گذاشته و شب پره و بلایت در این نواحی جولان می‌دهند.

پرواز پروانه های آفت زا در جنگل های هیرکانی شمال

شناسایی آفت پروانه تخم انگشتری در جنگل‌های غرب مازندران

عبدالرضا سنگاری مدیرکل منابع طبیعی غرب مازندران با اشاره به جولان آفت پروانه تخم انگشتری در برخی عرصه‌های جنگلی منطقه از جمله لاشک کجور، لوس وهلوپشتته رویان اظهار داشت: در بیش از ۳۵۰ هکتار از عرصه‌های جنگلی این منطقه شناسایی شده است و مبارزه آن انجام شده است.

وی آفت دم قهوه‌ای بلوط و آفت سوسک برگ خوارممرز را از دیگر آفات بیان کرد و گفت: برای مقابله با این آفات نیز عملیات محلول پاشی در دست اقدام است.

سنگاری یادآور شد: همچنین برای مقابله آفت شب پره شمشاد، پروانه دم قهوه‌ای، پروانه تخم انگشتری بیش از ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار درنظر گرفته شده است.

مدیرکل منابع طبیعی مازندران یادآور شد: در مجموع در سطحی حدود ۵۰۰ هکتار مقابله با آفات و بیماری‌ها در دست اقدام است.

عرصه‌های جنگلی و مرتعی مازندران جولانگاه آفات و بیماری‌ها شده و مقابله با این آفات نیازمند تأمین اعتبارات به موقع است تا از شیوع و گسترش آن در سطح عرصه‌ها جلوگیری شود.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا