شهرستان ها

پلمپ ۷ واحد آلاینده در کردستان/ سنندج آلوده ترین شهر استان است

سنندج- معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان از پلمپ هفت واحد آلاینده، ۳۸ اخطاریه و ۱۸ دستور تعطیلی برای واحدهای آلاینده استان در نیمه نخست سال جاری خبر داد.

اقبال حمیدی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در بخش پایش‌ها علاوه بر کنترل صنایع کوچک، واحدهای صنفی و شهرک‌ها و لکه‌های صنعتی و همچنین مراکز معاینه فنی خودروها و پمپ بنزین‌ها، سوخت مصرفی صنایع بزرگ و برخی واحدهای صنعتی خصوصاً در شرایط اضطرار آلودگی هوا به صورت روزانه در استان پایش و بررسی می‌شود.

وی افزود: در گشت و پایش‌های نیمه نخست سال جاری دراستان کردستان ۵۴۰ واحد تولیدی، صنعتی و خدماتی، جایگاه پسماندها و منابع آبی تحت پایش قرارگرفتند که این پایش‌ها منتج به انجام ۷۶ مورد نمونه برداری و ۶۲۳ مورد آنالیز شده است.

حمیدی اعلام کرد: نتایج این کنترل‌ها و پایش‌ها در نیمه نخست سال جاری منجر به ۳۸ اخطاریه، ۱۸ دستور تعطیلی و پلمب هفت واحد در استان شده است.

وی افزود: بر اساس تبصره ۳ ماده ۱۱ قانون هوای پاک، تمام واحدهای بزرگ و متوسط باید به نصب و راه اندازی پایش برخط اقدام کنند که در استان کردستان شرکت پتروشیمی، نیروگاه سیکل ترکیبی سنندج و کارخانه سیمان بیجار به این سیستم مجهز شده اند و کارشناسان پایش و آزمایشگاه اداره کل حفاظت محیط زیست استان کردستان به صورت آنلاین میزان آلایندگی این صنایع را بررسی و پایش می‌کنند.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان تصریح کرد: سوخت مصرفی این صنایع گاز طبیعی است و در فصل سرما به دلیل افت فشار و جلوگیری از قطع نشدن گاز خانگی این صنایع از سوخت جایگزین همچون گازوئیل و یا نفت کوره استفاده می‌کنند که با پایش مستمر در این ایام به محض اینکه میزان آلایندگی بیشتر از حد مجاز شود به واحد اخطار داده خواهد شد و در صورت عدم اصلاح، دستور تعطیلی واحد آلاینده تا حصول به شرایط نرمال صادر می‌شود.

حمیدی در بخشی دیگر از سخنان خود به فعالیت شش ایستگاه پایش هوا در سطح استان اشاره کرد و گفت: در آینده نزدیک دو ایستگاه پایش کیفیت هوا در شهرستان‌های کامیاران و بیجار نیز راه‌اندازی خواهد شد.

وی افزود: شهر سنندج آلوده‌ترین شهر استان بوده و تعداد بالای خودروهای فرسوده در این شهر مهمترین عامل آلودگی است که در این راستا باید جایگزینی خودروهای فرسوده و نوسازی ناوگان عمومی در مرکز کردستان هرچه سریع‌تر صورت گیرد.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا