شهرستان ها

چاره ای جز «انتقال آب» نداریم/ «کم آبی» بزرگترین مسئله امروز کشور

شاهرود- رئیس انجمن روابط عمومی ایران با تاکید بر اینکه چاره‌ای جز انتقال آب از دریا به فلات مرکزی ایران نداریم، گفت: این طرح حتی اگر هزینه‌ای رویایی داشته باشد باید اجرایی شود.

به گزارش خبرنگار مهر، خسرو رفیعی در همایش صلح آب ویژه بررسی معضلات کم آبی در شهرستان شاهرود به میزبانی یک مجتمع تفریحی در این شهرستان ضمن اشاره به معضلات کم آبی در کشورمان بیان کرد: فرهنگ سازی، استفاده از فناوری‌های جدید مدیریت منابع آب، استفاده از پساب، مدیریت پایدار و آب‌های سرزمینی و … در یک سو هستند اما عدم هماهنگی بین ارگان‌های مختلف کشور مانند وزارت صمت، نیرو، کشاورزی و… مشکل بزرگ‌تر ما بوده است.

وی با بیان اینکه هیچ کدام از این ارگان‌ها در سال‌های اخیر حرف دیگری را قبول نداشته است و حالا به اوج بحران رسیده‌ایم که قرار است دو هم جمع شویم و بدانیم که باید چه کنیم آن هم در صورتی که خیلی فرصت‌ها از دست رفته است، افزود: آن زمان که این ارگان‌ها باید کنار هم می‌نشستند و فکر می‌کردند نکردند، الان به شرایطی رسیده‌ایم که مدیریت آن دشوار است.

موثران ورود کنند

دبیر روابط عمومی انجمن آب کشور همچنین بیان کرد: برخی آوردن آب خزر و عمان را به کشورمان رویایی می‌دانند و اعتقاد دارند که نباید فکرهای رویایی کرد زیرا این طرح‌ها هزینه‌ها هزاران میلیاردی دارد پاسخ ما به این افراد این است که ما اگر فکرهای رویایی نکنیم فردا دیر است ما چاره‌ای جز انتقال آب از دریای عمان به منطقه مرکز کشور با هر هزینه رویایی نداریم.

رفیعی با طرح این سوال که بقیه کارها را باید رها کرد فکر راهکارهای دیگر را هم نباید کرد اینکه به مردم بگوییم صرفه‌جویی کنید خوب است اما چند درصد آب کشور توسط مردم مصرف می‌شود؟ افزود: روزگاری بیان می‌شد که آب هدر می‌رود امروز آبفا و آب منطقه‌ای استان سمنان و شاهرود اصلاً پول ندارد که جلوی هدر رفت آب را بگیرد باید بودجه بدهند، لذا چه چیزی از آب مهم‌تر است؟ اگر هزاران میلیارد تومان پول نیاز است چرا نباید بدهند؟ مگر از آب مهم‌تر هم داریم؟

وی ادامه داد: وزارت نیرو روی آن را ندارد بگوید که ما مشکل داریم و لذا سمن‌ها و رسانه‌ها وارد کار شده و مطالبه تأمین بودجه حوزه آب را پیش ببرند. وزارت نیرو اصلاً نمی‌تواند دردهای خودش را بگوید چرا که فایده‌ای هم ندارد برای مثال اگر بگوید برای اجرای طرح‌های آب نیازمند اعتبار هستم چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ در حالی که از آب واجب تر هیچ موضوعی نیست.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا