شهرستان ها

کار جزیره‌ای آسیب جدی فعالیت‌های جهادی است

قزوین_ یک جهادگر عرصه تعلیم و تربیت گفت: انجام کار جزیره‌ای بدون مطالعه، مقطعی، بدون برنامه و هماهنگی از جمله آسیب‌های اصلی فعالیت‌های جهادی است.

جواد رجبی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره فعالیت‌های خود در زمینه خدمت رسانی‌های جهادی اظهار کرد: فعالیت جهادی را ذیل مسائل تربیتی و فرهنگی در پایگاه‌های بسیج و محلات آغاز کردم که بیشتر این خدمت‌ها برای مردم در شهر و مناطق حاشیه‌نشین شهر بود، از سال ۹۷ این فعالیت را به صورت کاملاً تخصصی در حوزه تعلیم و تربیت برای مناطق و روستاهای محروم ادامه دادم.

جهادگر حوزه تعلیم و تربیت اذعان کرد: وضعیت فرهنگی، اجتماعی، تربیتی، اشتغال، عمران و حوزه‌های مختلف در کشور ما با نقص‌هایی همراه بوده که لازم است این نقص‌ها با فعالیت‌های جهادی تکمیل شود تا بتواند با کمترین امکانات بیشترین تأثیر ضمن استفاده از پتانسیل نیروی انسانی در مناطق محرومی که مردم با پای برهنه انقلاب کردند اعمال کند و مردم این مناطق نیز بتوانند طعم شیرین عدالت را بچشند.

وی تصریح کرد: هر عملی یک عکس‌العمل دارد، اگر کار خیری انجام شود قطعاً پاسخ و خروجی کار خیر به خود فرد باز می‌گردد چنانچه من به عنوان جهادگر جایگاه شغلی و اعتماد مردم را از برکات این عمل خوب می‌دانم.

رجبی بیان کرد: حضور در کنار مردم و جلب اعتماد مردم سبب شده تا با همکاری خیرین بتوانیم اقدامات متعددی را در حوزه‌های مختلف انجام دهیم و تمام این اقدامات را مدیون اعتماد و آبرویی هستیم که در راه امور جهادی به دست آورده‌ایم.

وی افزود: از دیدگاه من افرادی که فعالیت جهادی دارند باید اصول و مقدمه‌ای از کار جهادی را بدانند زیرا عدم آگاهی و مهارت در این امور نتیجه معکوس به همراه دارد و افراد برای ورود به کار جهادی باید مطالعه و علم کافی نسبت به موضوع داشته باشند.

رجبی تاکید کرد: برای مثال اگر بنا باشد در راستای محرومیت‌زدایی در قالب‌های مختلف عمرانی، تربیتی، فرهنگی و اجتماعی کاری انجام شود لازم است پیش از آغاز کار در خصوص منطقه، افراد، قومیت‌ها و شرایط فرهنگ منطقه شناسایی و بررسی شود تا با توجه به نیازها و شرایط مناسب آن منطقه اقدامات صورت بگیرد.

این جهادگر با اشاره به اینکه لازمه کار جهادی، فعالیت گروهی است عنوان کرد: اگر جهادگر بخواهد به تنهایی کار جهادی را انجام دهد متقابلاً نمی‌تواند به نتیجه مطلوب برسد اما اگر بتواند با همکاری اهالی منطقه که به مراتب از مشکلات خود آگاه هستند کمک بگیرد و مشارکت حداکثری را به وجود بیاورد یقیناً موفقیت بیشتری را کسب خواهد کرد.

رجبی داشتن هدف، برنامه و کارگروهی را ملاک کار جهادی دانست و تصریح کرد: یک فرد جهادگر درواقع یک بسیجی واقعی است و این در حالی است برخی افراد کار جهادی را جدا از ساختار بسیج می‌دانند اما اگر به سخنان امام و رهبر انقلاب رجوع کنند متوجه می‌شوند که روحیات و رفتار بسیجی همان شاکله اصلی روحیات و رفتار جهادگران است.

وی مطرح کرد: انجام کار جزیره‌ای، بدون مطالعه، مقطعی، بدون برنامه و هماهنگی، بدون مشارکت مردم، عدم تقویت روحیه مطالبه‌گری در مردم، انجام کار بدون پیوست فرهنگی و تربیتی، عدم استمرار کار جهادی در منطقه، عدم انجام امور بدون هماهنگی مسئولین منطقه از آسیب‌هایی است که متأسفانه جهادگران ما امروز با آن مواجه هستند.

این جهادگر قزوینی بیان کرد: از دیگر مشکلات حوزه جهاد، عدم وجود نهاد متولی است اگرچه در این میان نهادی برای جمع آوری نیروهای جهادی وجود دارد اما در این حوزه متولی متخصصی برای تعیین برنامه و مدیریت جهادگران وجود ندارد به این معنا که گاهاً شاهد آن هستیم که افرادی که در امور جهادی خاص تخصص ویژه‌ای ندارند وارد کار شده و به صورت جزیره‌ای فعالیت می‌کنند که این امر به خودی خود می‌تواند آسیب‌های جدی را به همراه داشته باشد.

رجبی تصریح کرد: گاهاً ساختار گروه‌های جهادی به گونه‌ای است که دیگر سمت و سویی از فعالیت تخصصی ندارد و افراد بدون تخصص دست به کارهای تخصصی می‌زنند.

این جهادگر با بیان این نکته که تجربه ثابت کرده در امور جهادی هر جا گزارش محور فعالیت شده آسیب به وجود آمده عنوان کرد: در ساختار گروه جهادی تعریف شده که لازم است گزارش یک ساله از عملکردها ارائه شود و این لزوم سبب می‌شود تا نیازسنجی دقیقی از سوی جهادگر و گروه جهادی انجام نشود و به نوعی می‌توان گفت جهادگر به سوی عملکرد گزارش محور سوق پیدا می‌کند.

وی در خاتمه کار جهادی و نام جهادگر را تقدس دانست و بیان کرد: ارتباط گروه‌های جهادی با یکدیگر برای هم‌پوشانی و تکامل لازم است تا مشکلات منطقه، پیوسته با تعامل گروهای جهادی برطرف شود که متأسفانه این امر در گروه‌های جهادی محقق نشده‌است.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا