شهرستان ها

کاهش سن ابتلا به کرونا در کرمان/رد پای کرونا در مدارس و دانشگاهها

کرمان – طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی کرمان هر چند طی هفته‌های اخیر تعداد افراد مبتلا به کرونا در کرمان کاهش یافته اما در نموداری معنی دار سن افراد مبتلا به این ویروس در حال کاهش است.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: بازگشایی مدارس در زمان اپیدمی کرونا یکی از تصمیماتی بود که بسیار مورد توجه مراکز علمی و مردم قرار گرفت، این بازگشایی دغدغه‌های بسیاری برای مراکز پزشکی و مردم ایراد کرد اما در مقابل وزارت آموزش پرورش تاکید فراوان بر بازگشایی مدارس و البته مطابق با پروتکل‌های بهداشتی دارد اما آیا فاصله گذاری و پروتکل‌های بهداشتی در مدارس اجرا می‌شود؟

دستور العملی که باید اجرا شود

بازگشایی مدارس برمبنای دستور العمل و اجرای آن توسط مدیران صف در آموزش و پرورش در حالی روی داد که حداقل در دانشگاه علوم پزشکی کرمان این نوع بازگشایی هر چند با تردیدهایی مواجه بود اما مسئولان دانشگاه علوم پزشکی تا روز گذشته موضع گیری واضحی در این خصوص انجام ندادند.

در حالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی از کاهش سن مبتلایان به کرونا در استان کرمان ابراز نگرانی کرده است که امروز منابع خبری از تشخیص واریانت امیکرون در ایران با کیت ایرانی خبر داده‌اند.

محدودیت‌ها افزایش یابد

در همین راستا دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ در حاشیه جلسه علمی کشوری کووید ۱۹ گفته است که در این جلسه توصیه شد در تمامی مجامع عمومی اعم از رستوران‌ها، کنسرت‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها و به خصوص برگزاری مراسم در شب یلدا و دورهمی و مهمانی‌ها و مراسمها محدودیت اعمال شود و این محدودیت‌ها از همین امروز حداقل تا چهار هفته آینده باید اجرا شود تا فرصتی داشته باشیم از بروز پیک امیکرون جلوگیری کنیم.

طبق پیش بینی وی در صورت عدم رعایت پروتکل‌ها طی ۴ هفته آینده پیک امیکرون در کشور رقم خواهد خورد.

مدارس و دانشگاه‌ها به عنوان کانون جدی تجمعی در ماه‌های اخیر به یکی پر ریسک ترین مراکز برای شیوع کرونا تبدیل شده‌اند

در حالی که آموزش و پرورش تاکید می‌کند که کرونا در مدارس شیوع نمی‌یابد و فاصله گذاری به صورت کامل رعایت می‌شود اما واقعیت این است که مدارس و دانشگاه‌ها به عنوان کانون جدی تجمعی در ماه‌های اخیر به یکی پر ریسک ترین مراکز برای شیوع کرونا تبدیل شده‌اند.

هر چند مسئولان آموزش پرورش با شیفت بندی کلاس‌ها و تلفیق آموزش حضوری و مجازی سعی در کنترل این بیماری دارند اما با نگاهی سطحی در کلاس‌های درس و حیات مدارس می‌توان پی برد که کنترل دانش آموزان برای رعایت فاصله حداقل دو متر غیر قابل اجرا است با این وجود سیر صعودی بازگشایی ادامه دارد و بیشتر از اینکه والدین خواستار این نوع آموزش باشند اجرای دستور العمل ها توسط مدیران مدارس در دستور کار است.

کودکان و جوانان در معرض خطر قرار دارند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفتگو با مهر ضمن تأیید سن ابتلاء به کرونا در استان کرمان گفت: خوشبختانه بر اثر واکسیناسیون شاهد کاهش موارد ابتلاء و فوت ناشی از کرونا در استان هستیم.

حمید رضا رشیدی نژاد افزود: در خصوص ورود امیکرون به کرمان نمی‌توان اظهار نظر کرد چون کیت‌های تشخیص در این زمینه وجود ندارد اما طبق آمار می‌توان مشاهده کرد که سن افراد مبتلا به کرونا در حال کاهش است.

در خصوص ورود امیکرون به کرمان نمی‌توان اظهار نظر کرد چون کیت‌های تشخیص در این زمینه وجود ندارد اما طبق آمار می‌توان مشاهده کرد که سن افراد مبتلا به کرونا در حال کاهش است

وی در خصوص وضعیت مدارس و دانشگاه‌ها گفت: تاکید اصلی ما بر عدم تجمع می‌باشد چون این بیماری مسری است و با اولین تماس انتقال انجام می‌شود و محدود به سن بالای ۱۲ سال نیز نیست و همه افراد را در برمی گیرد و موارد متعدد ابتلاء کودکان و نوزادان به این بیماری هم مشاهده شده است.

وی گفت: دانش اموزان و دانشجویان می‌توانند ویروس را به یکدیگر منتقل کنند و در نهایت ویروس توسط کودکان به والدین و اعضای خانواده منتقل می‌شود و این امر در آستانه شب یلدا می‌تواند خطر آفرین باشد.

وی ادامه داد: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان کرمان به شدت کاهش یافته و این امر خطرناک است.

وی بر ادامه واکسیناسیون در استان کرمان تاکید کرد و گفت: از مردم می‌خواهیم در اسرع وقت نسبت به واکسیناسیون اقدام کنند و در خصوص واکسیناسیون کمبودی در استان وجود ندارد.

وی در خصوص وضعیت مدارس نیز گفت: در مدارس و یا هر جای دیگر باید افراد دو متر از یکدیگر فاصله داشته باشند و سیستم تهویه مدارس نیز باید استاندارد باشد.

رشیدی ادامه داد: بر اساس برخی از گزارش‌ها در برخی از موارد پروتکل‌ها به خوبی اجرا نمی‌شود و در این خصوص تذکرات لازم به مسئولان مربوطه داده می‌شود.

کاهش سن افراد مبتلا کاملاً محسوس است

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفتگو با مهر در این خصوص اظهارداشت: متأسفانه میزان رعایت دستور العمل ها و فاصله گذاری کاهش چشمگیر دارد و با ورود واریانت امیکرون و شدت سرایت بالایی که این ویروس دارد نگران روزهای آینده هستیم.

سعید صحبتی بیان کرد: به مردم توصیه می‌کنیم از قرار گرفتن در مکان‌های مسقف و پر جمعیت پرهیز کنند و استفاده از ماسک را مانند ماههای گذشته با جدیدت انجام دهند.

به مردم توصیه می‌کنیم از قرار گرفتن در مکان‌های مسقف و پر جمعیت پرهیز کنند و استفاده از ماسک را مانند ماه‌های گذشته با جدیدت انجام دهند

وی در خصوص کاهش سن ابتلاء به کرونا در استان کرمان گفت: متأسفانه کمترین میزان واکسیناسیون در رده سنی زیر ۳۰ سال انجام شده است و همین مساله موجب شده این افراد بیشتر در معرض بیماری قرار گیرند و طبق آمار موجود نیز طی هفته‌های اخیر در این رده سنی میزان گسترش بیماری شدت گرفته است.

صحبتی همین رده سنی نیز بیشترین میزان حضور در جامعه را دارند افزود: بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها نیز بر اساس دستور العمل انجام شده است اما این بازگشایی باید همراه با رعایت پروتکل‌های دستور العملی به نام ۰۷ باشد در واقع هر دانش آموز باید فضایی معادل ۴ متر مربع داشته باشد و تهویه نیز به صورت کامل انجام شود. حضور دانش آموزان در کنار هم ممنوع است و در صورت مشاهده دو مورد بیماری در هر کلاس باید واحد آموزشی تعطیل شود و حال سوال این است که این فاصله اجتماعی یعنی ۴ متر مربع برای هر دانش آموز رعایت می‌شود؟

وی گفت: متأسفانه میزان رعایت دستور العمل ها به دلیل مناسب نبودن سرانه فضای آموزشی مقدور نیست و شاهد مواردی از ابتلاء دانش آموزان و معلمان هستیم.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان به دلیل ایمنی بالای جوانان و دانش آموزان، ویروس کرونا با علائم محدود در آنها دیده می‌شود اما بیماری توسط این افراد به والدین منتقل می‌شود که همین امر پاشنه آشیل جامعه محسوب می‌شود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تاکید کرد: توصیه ما در آستانه ورود امیکرون تزریق فوری دوز سوم برای افراد مشمول و انجام واکسیناسیون توسط افرادی است که به هر دلیلی هنوز واکسن را دریافت نکرده‌اند.

وی گفت: میزان سرایت امیکرون ۳ تا ۴ برابر دلتا است و طی ۲ روز تعداد مبتلایان دو برابر می‌شود.

وی ادامه داد: واکسیناسیون نیز ۸۰ تا ۷۰ درصد مصونیت ایجاد می‌کند و در کنار واکسیناسیون رعایت فاصله گذاری مهم است به همین دلیل درمناسبت هایی که در استان کرمان پیش رو داریم رعایت دستور العمل ها و انجام مراسم‌ها در فضای باز ضروری است.

رعایت دقیق دستور العمل ها و فاصله گذاری در جامعه در حالی ضرورتی انکار ناپذیر محسوب می‌شود که سرعت بالای سرایت امیکرون می‌تواند کادر درمان استان کرمان را با مشکلات زیادی مواجه کند.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا